MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku

1.7.2017 | Marek Bednář | 18 příspěvků

Gigantický sedan měl tuto karoserii z praktického důvodu - měl dvě místa řidiče. Hnána byla všechna kola 500koňovým dieselem z tanku.

Když se dnes řekne „velký sedan”, někdo si představí třeba BMW řady 7 či Mercedes třídy S, někdo jiný třeba Ford Crown Victoria. Málokoho ale napadne MAZ-541, sovětské monstrum s motorem z tanku, které vzniklo jen v několika málo exemplářích. Právě to je ale dost možná největší sedan všech dob, protože s délkou 7,8 metru a šířkou 3,4 metru ho moc věcí nepřekoná.

Můžete namítnout, že tohle auto není tak úplně sedan. Jeho posláním bylo tahat letadla a tahači sedan obvykle říkat nebudete, jsou to dvě naprosto odlišné věci. To jistě jsou, ale pohledem na fotografie rychle zjistíte, proč se MAZu-541 říká největší sedan na světě - prostě tak vypadá a ve své podstatě je to osobní auto. Základ ale má v náklaďáku MAZ-525, pořádně velké sklápěčky, široce používané na stavbách v celém Sovětském svazu i třeba v Egyptě.

MAZ-541 ale neměl dřít na stavbách, vznikal pro použití na letištích, ale ne na ledajakých - na moskevském Šeremeťjevu, sloužícím jako brána do Sovětského svazu pro zahraniční návštěvy. Protože měl tahat těžká letadla - konkrétně až 85tunová, ale mezi fotkami je údajně vidět i jak táhne cca 100tunový stroj - dostal pohon všech kol a vpředu měl menší kola, vzadu větší. Ta zadní pocházela ze zmíněného MAZu-525.

Otáčel jimi vskutku silný motor, dieselový dvanáctiválec, který měl úctyhodný objem 38,8 litru a kompresní poměr 14 až 15:1, podle různé specifikace. Standardem bylo 500 koní v pouhých 1 800 ot./min, ale existovaly také verze o výkonu 375, 400, 450 a 600 koní. Původně se tento motor používal ve vojenské technice, konkrétně v tancích BT-7M, T-34 a KV a také v pásovém traktoru Vorošilovec, kam se montovala nejslabší verze.

Ještě dříve ale tento motor vznikal pro použití v letectví, takže nepřekvapí jeho poměrně moderní stavba. Měl válce sevřené v úhlu 60° a zejména dvouvačkové čtyřventilové hlavy, věci, které se i do „západních” běžných aut dostávají až v posledních cca 30 letech. Pochopitelně, při zmíněném výkonu v tak nízkých otáčkách tu musel být vpravdě brutální točivý moment - 1 960 Nm v 1 200 ot./min.

Auto ale také samo o sobě nevážilo málo - hmotnost 28 230 kg odpovídá tomu, že šlo původně o velký náklaďák, který navíc dostal tunu vážící motor. Zpřevodování tu bylo pochopitelně poplatné hlavnímu účelu, takže maximální rychlost nepřekročila 30 km/h. Spotřeba paliva přesto stála za to - 130 litrů nafty na 100 km.

Nic z dosud zmíněného ale pořád nevysvětluje, proč MAZ-541 dostal karoserii podobnou sedanu. I pro to existoval dost dobrý důvod - s délkou 7 797 mm a šířkou 3 400 metru (výška činila 2 802 mm) bylo otáčení dost problematické, natáčecí byla pochopitelně jen jedna náprava. Aby se vůz nemusel vůbec otáčet, dostal dvě místa řidiče - dva volanty, dvoje pedály, dvě řadicí páky. Byla k sobě otočena zády, takže bylo potřeba, aby přes příď i záď vozu bylo vidět ven. Proto se díváme na karoserii jako u silničního sedanu.

Přes takto unikátní konstrukci - nebo spíš právě kvůli ní - se MAZů-541 vyrobilo jen pár. Některé zdroje hovoří o třinácti kusech, jiné o pouhých třech; kvanta to nejsou v žádném případě. Vozy ale sloužily od roku 1959, kdy bylo otevřeno moskevské Šeremeťjevo, až do 70. let. Tehdy přišla na scénu letadla, která byla na MAZ-541 příliš těžká, takže odešel do výslužby. Zda někde existuje byť jeden dochovaný kus, není známo, dohledat o něm byť jen jedinou zmínku se nám bohužel nepodařilo...

MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 1 - MAZ-541 dalsi 01MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 2 - maz-541 09MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 3 - MAZ-541 dalsi 02MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 4 - MAZ-541 dalsi 03MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 5 - maz-541 02MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 6 - maz-541 03MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 7 - MAZ-541 dalsi 04MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 8 - MAZ-541 dalsi 06MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 9 - MAZ-541 dalsi 05MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 10 - maz-541 04MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 11 - maz-541 05MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 12 - maz-541 06
„Gigasedan” MAZ-541 tahal letadla a bylo to skutečné monstrum

MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 13 - MAZ-541 dalsi 13MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 14 - MAZ-541 dalsi 14MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 15 - MAZ-541 dalsi 15MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 16 - MAZ-541 dalsi 16MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 17 - MAZ-541 dalsi 17MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 18 - MAZ-541 dalsi 18MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 19 - MAZ-541 dalsi 19MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 20 - MAZ-541 dalsi 20MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 21 - MAZ-541 dalsi 21MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 22 - MAZ-541 dalsi 22MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 23 - MAZ-541 dalsi 23MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 24 - MAZ-541 dalsi 24MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 25 - MAZ-541 dalsi 25MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 26 - MAZ-541 dalsi 26MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 27 - MAZ-541 dalsi 27MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 28 - MAZ-541 dalsi 28MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 29 - MAZ-541 dalsi 29MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 30 - MAZ-541 dalsi 30MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 31 - MAZ-541 dalsi 31
Novější záběry vozu zachycují jen zmenšené modely. Na nich je mimo jiné vidět, jaké monstrum MAZ-541 byl - vedle běžného auta ve stejném měřítku je násobně větší

MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 32 - maz-541 10MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 33 - MAZ-541 dalsi 07MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 34 - MAZ-541 dalsi 08MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 35 - MAZ-541 dalsi 09MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 36 - MAZ-541 dalsi 10MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 37 - MAZ-541 dalsi 11MAZ-541 byl monstrózní sovětský sedan. Měl diesel 38,8 V12, z tanku - 38 - MAZ-541 dalsi 12
Pod kapotou měl dieselovou V12 z tanku, samo o sobě monstrózní agregát generující 1 960 Nm v 1 200 ot./min


Vůz je vidět v akci v úvodu krátkého filmu Vzlet dokumentujícího zrod „sovětského Concorde”

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 18 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše