Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen

Sbírka 13 aut neznámého švýcarského sběratele jde do aukce bez minimálních cen. Je otázkou, proč se takto rozprodává, možná byla zabavena.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen

13.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sbírka 13 aut neznámého švýcarského sběratele jde do aukce bez minimálních cen. Je otázkou, proč se takto rozprodává, možná byla zabavena.

Porsche 959 asi nemusíme příliš představovat, jednak jsme to udělali ve vlastním článku a jednak tuhle ikonu zná snad každý fanoušek aut, ne nutně jen Porsche. Ví, že tohle auto přišlo na svět v roce 1986 a že se s maximálkou 317,4 km/h stalo nejrychlejším sériově vyráběným autem světa. Na chvíli, do příchodu Ferrari F40.

959 vzniklo během několika let výroby necelých 300 kusů, což ji činí velmi vzácnou. Většina z těchto tří stovek byly luxusní verze Komfort, vzniklo ale také 29 kusů varianty Sport alias 959 S. Jak se dá očekávat, verze Sport byla odlehčená, konkrétně o 100 kg. Dietě padly za oběť rádio, klimatizace, nastavitelný podvozek a kožené čalounění sedaček, naopak přibyly čtyřbodové pásy a čalouněná ochranná klec do interiéru. A všimněte si, že vůz nemá ani pravé zpětné zrcátko, podobně jako Škoda 105 S, trochu... méně výkonné „S” té doby...

Kromě toho byl zvýšen výkon motoru z 444 koní na 515 koní, což znamenalo i zvýšení maximální rychlosti. Magazín Auto Motor und Sport jednu 959 S testoval na Nardu a dostal z ní maximálku 339 km/h, což bylo o pořádný kus víc, než zvládlo Ferrari F40. Oficiální maximální rychlost ale byla 319 km/h.

Už z počtu vyrobených 959 S je jasné, že dnes budou kousky v perfektním stavu vysoce ceněné a vyhledávané sběrateli. 959 S se zas tak často neprodává, jedna ale k mání bude, a to na pařížské aukci pořádané domem RM Sotheby's 8. února. Je to kousek, který si můžeme prohlédnout na fotkách.

Je to jedenáctý vyrobený Sport a její první majitel byl člověk jménem Vasek Polak Jr., syn známého kalifornského závodníka a dealera Porsche Vaska Polaka. Polak Jr. si vůz osobně převzal ve Stuttgartu a udělal si roadtrip po Evropě, než ho nechal naložit na loď zpátky do Států.

To je velmi kuriózní, protože 959 se ve Spojených státech nikdy neprodávaly, Porsche údajně odmítlo dát americkým úřadům čtyři kusy, aby je poslaly proti zdi v rámci nárazových zkoušek. Tohle Porsche tak nebylo ve své době legální pro provoz na silnicích a jak pokus o provoz může dopadnout, jsme viděli vloni.

Polak Jr. s jedním ze svých přátel ale podle popisu aukce na webu RM Sotheby's našli cestu, jak tohle auto přihlásit; detaily bohužel neznáme. O pár let později Polak Jr. vůz prodal sběrateli, který jej poslal dál v roce 2008 současnému majiteli ve Švýcarsku. Ten vůz před pár léty půjčil muzeu Porsche na speciální výstavu ke spuštění produkce 918 Spyderu.

To samo o sobě ukazuje, v jak perfektním stavu tahle 959 S musí být. 18 565 km není zas tak nízký proběh na auto takovéhoto ražení, ale všechno je původní, ovšem v perfektním stavu, a nikdy nebylo nijak upraveno od stavu, ve kterém vyjelo z továrny. RM Sotheby's tak nijak nepřehání, když píše, že tenhle kousek je hoden nejlepších sbírek vozů Porsche na světě.

Pochopitelně, podle toho vypadá také odhad prodejní ceny. Zní na 1,5 - 2 miliony Eur, tedy asi 40,5 - 54 milionů korun. Jak bude vypadat výsledek, zatím nepředjímejme, ale cena bude určitě velmi vysoká. Máte-li zájem, popis aukce najdete zde.


Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 1 - porsche 959 sport prodej 01Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 2 - porsche 959 sport prodej 03Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 3 - porsche 959 sport prodej 05Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 4 - porsche 959 sport prodej 06Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 5 - porsche 959 sport prodej 08Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 6 - porsche 959 sport prodej 15Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 7 - porsche 959 sport prodej 20Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 8 - porsche 959 sport prodej 27Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 9 - porsche 959 sport prodej 32

Není to ale jediné auto, které se bude začátkem února v Paříži dražit. 959 Sport nepřekoná asi nic, ale i o tuhle 911 964 Turbo S 3,6 jistě bude tuhý přihazovací boj. Ne že by zrovna 911 964 byla nějak mimořádně vzácná, ale zrovna Turbo S 3,6 bez ploché přídě, známé jako „Flachbau”, údajně vzniklo pouhých 17 kusů.

911 964 Turbo přišla s motorem o objemu 3,3 litru v roce 1990. Pro rok 1993 byla představena silnější verze s 3,6l plochým šestiválcem a vyráběla se jen do roku 1994 ve dvou verzích - Turbo a Turbo S. Většina zájemců o Turbo S údajně volila Flachbau, protože byl vzhledově unikátní a nebyl za něj žádný příplatek, takže takových bylo vyrobeno 76.

Pár kousků - údajně právě 17 - ale vzniklo i s tradiční přídí. Tahle auta měla paket X88, který znamenal zvýšení výkonu na zhruba 385 koní. Dostala větší turbodmychadlo, lepší vačkové hřídele, hlavy válců, upravené časování, chladič oleje a samosvor ZF. Také tu byl přídavný přední spoiler, jiné zadní křídlo a příplatkové nasávací otvory.

Tenhle kousek má za sebou asi 37 tisíc kilometrů v rukou dvou majitelů a je také v původním, ovšem špičkovém stavu. Odhad konečné ceny míří mezi 650 a 750 tisíc Eur, tedy asi 17,6 a 20,3 milionu korun. Popis aukce najdete zde.

Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 10 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 01Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 11 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 02Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 12 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 03Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 13 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 05Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 14 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 06Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 15 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 07Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 16 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 14Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 17 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 19Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 18 - porsche 911 964 turbo s svycarsko prodej 25

Třetím kouskem, který jsme se rozhodli ukázat, je Porsche 914-6. Tak vzácný, jako klenoty výše, není, spíše ne až tak známý - o modelu 914 se obecně píše málo, protože byl ošklivý a pomalý a původně ho poháněl plochý čtyřválec Volkswagen. Model 914 vznikl v kooperaci Porsche s Volkswagenem a měl se prodávat s logy VW se čtyřválcem a s logy Porsche se šestiválcem, v obou případech uloženým uprostřed. U VW by nahradil stárnoucí Karmann-Ghia, u Porsche zase model 912. Šéfem vývoje byl - uhodli jste - Ferdinand Piëch.

Porsche mělo obavy z reakce amerických zákazníků, kdyby se jedno auto prodávalo jednou jako VW a podruhé jako Porsche, takže se tam obě verze, 914-4 i dražší 914-6, prodávaly jako Porsche. 914-4 byla s 80 koňmi opravdu dost pomalá, ale prodalo se jí celkem asi 111 tisíc kusů.

914-6 nebyla se 109 koníky dvoulitrového šestiválce z 911T o tolik rychlejší, ovšem byla o pořádný kus dražší. Stála skoro tolik, co nejlevnější devětsetjedenáctka, takže se prodalo jen asi 3 300 kusů. Tenhle černý byl doručen prvnímu majiteli právě do USA, nyní má za sebou necelých 72 tisíc kilometrů a je také ve špičkovém stavu. Odhad jeho prodejní ceny míří mezi 40 a 60 tisíc eur, tj. asi 1,1 a 1,6 milionu korun. Popis aukce najdete zde.

Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 19 - porsche 914-6 svycarsko prodej 01Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 20 - porsche 914-6 svycarsko prodej 02Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 21 - porsche 914-6 svycarsko prodej 03aNa prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 22 - porsche 914-6 svycarsko prodej 05Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 23 - porsche 914-6 svycarsko prodej 08Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 24 - porsche 914-6 svycarsko prodej 09aNa prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 25 - porsche 914-6 svycarsko prodej 12Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 26 - porsche 914-6 svycarsko prodej 16Na prodej je sbírka 13 Porsche. Jsou v ní i dva vzácné stroje, bez minimálních cen - 27 - porsche 914-6 svycarsko prodej 21

RM Sotheby's v únoru v Paříži bude prodávat mnohem ještě víc starých Porsche. Těch, o kterých dnes hovoříme, je celkem 13 - krom zmíněných tří kousků jde dále o 356 Pre-A 1600 Speedster, 912 E, 924 Carrera GT, 911 996 GT2 Clubsport, 928 GTS, 911 996 GT3 RS, 911 GT3 Clubsport, 911 930 Turbo Flachbau, 911 997 Carrera S Martini a 911 996 Turbo S Cabrio. Všechna pochází „z exkluzivní Švýcarské sbírky” a všechna se prodávají bez minimální ceny, takže se teoreticky můžou prodat za jediné euro.

Něco takového není obvyklé. Nikoliv tedy rozprodávání sbírky, to občas sběratelé dělají z různých důvodů, ale to, že není stanovena žádná minimální cena, přes kterou se musí dostat přihazování, aby byl vůz prodán. Člověka tak napadá, jestli opět nestojíme před nějakým zabaveným majetkem, jako v případě nedávné aukce Duemila Ruote, jen takový mají obvykle úřady důvod dávat do prodeje podobným způsobem, protože o cenu jim zase tak nejde a špatný obchod s něčím cizím udělají bez mrknutí oka. Nechme ale spekulace stranou, oko fanouška Porsche zde musí žasnout. Podívejte se na celkem 104 fotek na následující stránce, další nabízené vozy případně [na webu aukční síně.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše