Reklama

Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí?

Dveře aut se dnes otevírají různými způsoby, v případě každého z nich ale dveře nakonec něčemu překáží. Jen v tomto případě tomu tak být nemůže, dveře totiž jednoduše zmizí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí?

22.10.2018 | Mirek Mazal

Dveře aut se dnes otevírají různými způsoby, v případě každého z nich ale dveře nakonec něčemu překáží. Jen v tomto případě tomu tak být nemůže, dveře totiž jednoduše zmizí.

Mohlo by se zdát, že v případě systémů otevírání a zavírání dveří automobilu už není co vymýšlet. Standardem je systém, při kterém se dveře vozu otevírají horizontálně v pantech stejně jako ty domovní - obvykle směrem k přídi vozu, výjimečně i naopak. Některé automobilky se ale tento systém s ohledem na konstrukci vozu pokusily trochu vylepšit.

Známe dveře, které s sebou otevírají i část střechy, jiné se pro změnu vyklápí směrem nahoru, další si hrají na velké nůžky a jiné na sokolí křídla. Všechny tyto systémy přináší v určitých ohledech zlepšení, v jiných jsou ale spíše problémem navíc - ať už se totiž otevírají kamkoli, pořád mohou něčemu překážet, pořád se mohou s něčím střetnout.

Dokonalým řešením jsou tak jen dveře, které vedle řidiče či spolujezdce dokonale zmizí, po otevření jako by nebyly. Možná ve sci-fi filmech, říkáte si? Nenechte se mýlit, takové řešení dveří skutečně vzniklo a dokonce si tak i říká. Koncept jménem Disappearing Car Doors (Mizející dveře) vytáhla na světlo světa firma Jatech v roce 1993 a dotáhla to s nimi až stádia funkčních prototypů.

Mechanismus mizejících dveří stvořil Jatechu zajišťoval nebývale pohodlný přístup do kabiny osobního vozu. Boční dveře se při jejich otevření tlačítkem zvenčí či zevnitř po kolejnicích zasunuly pod podlahu a lidé mohli vystoupit anebo nastoupit, aniž by se museli zabývat klikou dveří, přemýšlet, zda je pro dveře místo vedle nich či nad nimi, ani se příliš zajímat o to, jak se z auta vysoukat.

Je to po stránce uživatelského komfortu dodnes fascinující řešení, které značně ulehčuje přístup k vozidlu v omezeném prostoru. Můžete namítnout, že něco takového se už na autech objevilo, ale není to úplně pravda - u BMW Z1 sice dveře zajížděly směrem dolů, ale nezasouvaly se pod auto, takže zmizely jen z poloviny, což zase tak komfortní není. Podobným směrem ještě dříve zamířil Kaiser Darrin z 50. let, u něj ale pro změnu dveře zajížděly do předních blatníků a už proto byly velmi malé. Ani jeden člověk se jimi neprotáhl, snadno, natož aby usnadňoval nastupování dozadu.

Nejdokonaleji zpracované řešení měl zkrátka Jatech, však se podívejte na obrázky níže, jak fungovalo v praxi - celá posádka mohla z vozu vystoupit jako by se zvedala z kancelářské židle. Svého času tahle věc ohromila svět, dodnes ale nikdo nic takového do výroby nedostal. Proč? Ono se stačí podívat na detailní záběry prototypu Lincolnu z roku 1993, který se kdysi objevil v prodeji na eBayi.

Celé to řešení mizejících dveří je značně komplikované, vyžadující složitý mechanismus zabírající polovinu zavazadelníku a zásadní zásahy do zbytku konstrukce vozu - protože ony dveře musí někam zajet a v místech, „kam by rády”, bývá umístěna spousta důležitých věcí, třeba palivová nádrž. Bylo by tedy těžké, drahé a možná i dnes problematicky spolehlivé.

Když vzpomeneme patálií Tesly s jejími sokolími dveřmi, nelze se divit, že se do těch zcela mizejících nikdo nehrne a i čtvrtstoletí po svém vzniku zůstávají jen fascinujícím nápadem. Nakonec, i ono řešení Tesly lecčemu pomáhá, jenže za jakou cenu...

Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 1 - Zajizdeci dvere automobilu 01Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 2 - Zajizdeci dvere automobilu 02Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 3 - Zajizdeci dvere automobilu 03Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 4 - Zajizdeci dvere automobilu 04Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 5 - Zajizdeci dvere automobilu 05Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 6 - Zajizdeci dvere automobilu 06Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 7 - Zajizdeci dvere automobilu 07Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 8 - Zajizdeci dvere automobilu 08Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 9 - Zajizdeci dvere automobilu 09Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 10 - Zajizdeci dvere automobilu 10Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 11 - Zajizdeci dvere automobilu 11Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 12 - Zajizdeci dvere automobilu 12
Dveře mizející pod nohama cestujících jsou z hlediska uživatelského komfortu nejlepším možným řešením

Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 13 - Mizejici dvere auta Jatech 01Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 14 - Mizejici dvere auta Jatech 02Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 15 - Mizejici dvere auta Jatech 03Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 16 - Mizejici dvere auta Jatech 04Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 17 - Mizejici dvere auta Jatech 05Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 18 - Mizejici dvere auta Jatech 06Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 19 - Mizejici dvere auta Jatech 07Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 20 - Mizejici dvere auta Jatech 08Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 21 - Mizejici dvere auta Jatech 09Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 22 - Mizejici dvere auta Jatech 10Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 23 - Mizejici dvere auta Jatech 11Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 24 - Mizejici dvere auta Jatech 12Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 25 - Mizejici dvere auta Jatech 13Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 26 - Mizejici dvere auta Jatech 14Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 27 - Mizejici dvere auta Jatech 15Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 28 - Mizejici dvere auta Jatech 16Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 29 - Mizejici dvere auta Jatech 17Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 30 - Mizejici dvere auta Jatech 18Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 31 - Mizejici dvere auta Jatech 19Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 32 - Mizejici dvere auta Jatech 20Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 33 - Mizejici dvere auta Jatech 21Nejlepší systém otevírání dveří auta je starý 25 let. Proč se dodnes nevyrábí? - 34 - Mizejici dvere auta Jatech 22
Jak ale ukazují i záběry jednoho z dochovaných funkčních prototypů, není to mince s jednou stranou

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama