Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek

24.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

První SUV Bentley? No přece Bentayga, říká to sama britská automobilka. Jenže nemluví pravdu, v rámci tajného projektu stvořila takové auto mnohem dříve.

Když v české hospodě řeknete „Dominator”, vybaví se jediné jméno - Dominik Hašek, legendární brankář NHL, světových hokejových turnajů i české a československé ligy. Dnes ho znají fanoušci hokeje, na konci 90. let ho díky olympijskému vítězství v Naganu znal úplně každý. Ve stejné době však slovo „Dominator” označovalo ještě jednu entitu.

Bylo to skutečně první SUV značky Bentley, které přišlo ještě dlouho před aktuální, ohromně drahou Bentaygou, jíž má automobilka tendenci tak titulovat. Vůz dostal jméno Bentley Dominator a vznikl na zvláštní objednávku přímo v automobilce. Pokud za podobnými manýry tušíte Brunej, tušíte zcela správně - tento model vznikl pro brunejského prince Jefriho Bolkiaha, mladšího bratra Hassanala Bolkiaha, brunejského sultána.

Tento projekt byl do značné míry tajný, přesto nelze Dominator označit za cokoli jiného než skutečně prvním SUV značky Bentley. Jeho příběh začíná v roce 1995, kdy se na britskou značku obrátil princ Jefri s žádostí o unikátní SUV. A protože podobným zákazníkům se neříká ne, maximálně se směrem k nim netroškaří při fakturaci, Bentley se do projektu pustilo. A ve spolupráci s Land Roverem během jediného roku postavilo šest kusů Bentley Dominator a v roce 1996 je letadlem poslalo do Bruneje.

Bohužel, tohle je téměř všechno, co s jistotou víme. Základ v Range Roveru je také jistý; vozy ovšem mají VIN značky Bentley, konkrétně SCBTH98C5TCH00422-7. Neví se ale, jestli základem pro Dominator byl Range Rover první generace, vyráběný v letech 1970 - 1996, anebo RR P38A, tj. druhá generace, která se začala vyrábět v roce 1994.

Stejně tak není známo, jaký motor je pod kapotou. Údajně to má být V8, ale neví se, jestli to je 3,9 V8 od Roveru, anebo 6,75 V8 od Bentley. A výkon či dokonce zrychlení na stovku nebo maximálka je naprostou utopií. Tato data dost možná nezná ani sám princ Jefri, pokud je sám neměřil nebo pokud je po Bentley výslovně nežádal.

Jediné fotografie, které skutečně ukazují Bentley Dominator, pocházejí z londýnského letiště Heathrow - většina z roku 1996, když byla auta nakládána pro transport do Bruneje. Oficiální fotografie neexistují, nevíme, jak vypadá interiér, nevíme prostě téměř nic. Ovšem, to je u aut z rodiny brunejského sultána celkem běžná věc, publicita tu není žádoucí.

O princi Jefrim už u nás byla řeč, a to v souvislosti s Ferrari 456 GT Venice, sedmičkou unikátních 456, přestavěných u studia Pininfarina. Ve skutečnosti to totiž byl právě princ Jefri, který v 80. a 90. letech, když byl brunejským ministrem financí, nashromáždil podle různých zdrojů 2 000 - 2 500 automobilů a obrovské spousty dalšího movitého i nemovitého majteku.

Ve světle asijské finanční krize roku 1997 nechal sultán Hassanal v druhé polovině roku 1998 prověřit státní účty externí auditorskou firmou. Výsledkem tohoto auditu bylo obvinění prince Jefriho ze zpronevěry 14,8 miliardy amerických dolarů, tehdejším kurzem téměř 474 miliard korun. Princ Jefri to popřel, ovšem o tři roky později souhlasil s dohodou, že odevzdá svůj osobní majetek vládě za to, že nebude trestně stíhán a že mu zůstane osobní rezidence v Bruneji. Jak šlechetné.

V onom osobním majetku bylo údajně mimo jiné 500 nemovitostí po celém světě, více než 2 000 automobilů, 100 maleb, 5 jachet a 9 letadel. Podle Michaela Sheehana, amerického novináře a obchodníka se supersporty, existovala v roce 2002 možnost koupit pár aut ze sbírky prince Jefriho.

Když ovšem přiletěl do Bruneje, našel všechna auta v léta neudržovaném stavu a stojící ve vedru a vysoké vlhkosti, některá s částmi interiéru rozteklými pod tropickým sluncem, jiná s plísní pokrytým interiérem. Fotografovat nesměl, dokonce mu byl fotoaparát zabaven při vstupu do areálu s hangáry, který zvenčí vypadal jako věznice.

Jeho někdejší článek ovšem žádné Bentleye Dominator nezmiňuje. To může znamenat, že jsou dávno někde jinde, v jiných sbírkách a v lepším stavu. To by byla ta lepší varianta; ta horší je, že si jich tehdy Sheehan mezi stovkami a stovkami dalších aut nevšiml či nepovažoval za podstatné je zmínit. A že všech šest Dominatorů dodnes stojí v Bruneji, nikdo s nimi nejezdí a ony pomalu podléhají tropickému podnebí...

Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 1 - bentley dominator 04Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 2 - bentley dominator 03Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 3 - Bentley SUV 03Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 4 - Bentley Dominator prvni SUV historie 01Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 5 - Bentley SUV 04Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 6 - bentley dominator 01Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 7 - bentley dominator 02Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek - 8 - Bentley SUV 06
Tohle jsou v podstatě všechny fotky Bentley Dominator, které dnes lze dohledat

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše