Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rychlá auta pro běžné lidi vznikla jen díky tomuto muži. Šel i přes odpor šéfů
20.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je pozoruhodné, kolik věcí dostal svět jen díky umíněnosti pár osvícených lidí. Platí to i o Golfu GTI, který vznikl přes odpor vedení automobilky.
Snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o auta, snad ví, že Golf GTI je na světě od roku 1976 a že je to obrovský úspěch podobně jako Golf sám. Že tohle jediné auto založilo dnes velmi oblíbenou kategorii hot hatchů - a možná dokonce položilo základy „sporťáku pro lidi” vůbec. Příběh, jak Golf GTI vznikal, je ale známý o mnoho méně.
Začal se psát ještě v roce 1973, kdy ani civilní Golf nebyl na světě. Alfons Löwenberg, jeden z vývojářů, napsal zprávu několika kolegům, že by to chtělo skutečný sportovní model. Někteří se k tomu stavěli vlažně, ovšem Anton Konrad, ředitel PR a amatérský automobilový závodník, byl nadšen.
Byl si ale vědom toho, že náklady na vývoj sportovní verze můžou být kamenem úrazu pro vedení firmy. Vývoj modelu samotného byl už tak velmi finančně náročný a přemýšlet ještě nad ostrou verzí, která by byla drahá a prodávala by se méně, není po ekonomické stránce dobrý nápad. Přesto se právě Konrad zasadil o to, aby technici na projektu začali pracovat, byť ne oficiálně. Tak se začalo rodit první GTI, ovšem velmi bolestivě.
První prototyp byl příliš hlučný a tvrdý, chtělo to auto rychlé, ale civilní. Na druhý pokus se podařilo a skupina techniků, stále pracující neoficiálně, se shodla, že to je to, co chtějí. Hermann Hablitzel, jeden z nich, tak informoval o projektu šéfa vývoje prof. Ernsta Fialu. Čekal opětování jeho nadšení, ale zmýlil se. „Je to příliš drahé, zbláznili jste se?” zněla jednoznačná Fialova odpověď. A nepochodil ani u dalších oslovených členů vedení, všem se projekt zdál být ekonomicky neprůchodný.
Za normálních okolností by to pro jakýkoli projekt znamenalo stop, Konrad byl ale přesvědčen, že takové auto bude hit, že ho „prodá”, že přesně to PR firmy potřebuje. Domluvil se tak s Hablitzelem a dalšími kolegy, že projekt navzdory odporu vedení dotáhnou, že tohle auto doladí do podoby, v jaké by se mohlo prodávat. A pak ať teprve vedení řekne finální stanovisko.
Běžný Golf byl v tu chvíli už prodeji a vývoj sportovní verze pokračoval. Nakonec dostala o něco nižší a tužší podvozek a patnáctistovku z modelu Scirocco, vyladěnou Löwenbergerm. Herbert Horntrich, specialista na šasí, upravil podvozek pro pneumatiky o rozměru 205/60 HR13, které měly být použity. Na jaře roku 1975 bylo hotovo a celá parta kolem Antona Konrada se rozhodla jít za šéfy znovu.
Sportovní verzi Golfu tak tentokrát fyzicky představili vedení společnosti na testovací trati v Ehra-Lessien. Přítomen byl i prof. Fiala a poté, co si vyzkoušel výsledek, svůj názor naprosto změnil - ostrý Golf se mu líbil, souhlasil s Konradem, že tohle bude pro lidi magner. Až v květnu téhož roku tak začal oficiální vývoj, při kterém se pod kapotu konečně dostal finální motor - šestnáctistovka z Audi 80. Byla doplněna o vstřikování paliva a dávala 110 koní. Podvozek byl kvůli snížení nákladů upraven pro pneumatiky o rozměru 175/70 HR13, ale dostal příčné stabilizátory.
Pro autosalon ve Frankfurtu v roce 1975 vzniklo šest různých verzí, od na kost oholeného speedsteru po běžné auto, jen se silnějším motorem. Golf GTI, „Gran Turismo Injection”, se tam představil jako nejrychlejší Volkswagen historie, a vskutku - stovku zvládl za 9 vteřin a maximálka 182 km/h byla na tu dobu také úctyhodná. Kde se vzal vzor sedaček, jsme probírali nedávno. Pochopitelně auto vzbudilo značný ohlas. Vedení automobilky se tak rozhodlo postavit limitovanou sérii pěti tisíc kusů. Golf GTI stál 13 850 marek, což bylo podstatně méně než myslitelná konkurence, ale zároveň to bylo hodně na lidový kompakt.
Jenže GTI mělo ohromný úspěch a oněch pět tisíc kusů se prodalo během chvíle. Jistě, bylo to dražší auto než normální Golf, ale za peníze jste dostali spoustu rychlosti - na tehdejší dobu opravdu hodně. S červenou linkou kolem přední masky a plastovými lemy blatníků vypadal decentně, ale ostře. Uvnitř však stále bylo místo pro čtyři lidi a zavazadla jako u běžného Golfu. Auto, které si mohlo říkat sportovní, bylo najednou k dispozici masám.
Z původní pětitisícikusové série tak nakonec bylo 420 tisíc vyrobených kusů GTI první generace, které konkurenci přiměly zkusit tento úspěch napodobit. A z těchto třech magických písmenek se postupem času stala legenda, která je dnes ve své sedmé generaci, nedávno oslavila čtyřicet let existence a v našich testech pravidelně boduje i vedle ostřejších konkurentů. Nic z toho by dnes vůbec nemuselo existovat, nebýt umíněnosti Antona Konrada, který se vzhlédl v myšlence ostrého Golfu a stal se jí doslova posedlý. A další kolegy přiměl propadnout ji též, riskovat a vůz postavit i přes odpor nejvyššího vedení firmy...
Původně drahý a zbytečný projekt, později limitovaná edice 5 tisíc aut, nakonec prodejní hit a legenda definující měřítka třídy. To je Golf GTI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
- Brit Jake Dixon opouští Katar a letí domů: konečně je to v pořádku 17.3.2024
Nejnovější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před hodinou - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan