Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru

(+ videa) Tenhle starý Mercedes se zdá být na odpis, pod kapotou ale má V12 od AMG známý i díky Zondě. Majitel vůz staví prakticky pořád.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru

22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Tenhle starý Mercedes se zdá být na odpis, pod kapotou ale má V12 od AMG známý i díky Zondě. Majitel vůz staví prakticky pořád.

Když člověk chce starší Mercedes s dvanáctiválcem, je vhodné se podívat po něčem jako SL 600, CL 600 nebo, pokud potřebujete čtvery dveře, S 600. Pokud by se vám podařilo sehnat SL 73 AMG, byl by to svátek, těchto aut se vyrobila ani ne stovka. Anebo si můžete dvanáctiválcový Mercedes vyrobit, pokud máte dost odhodlání, zkušeností a trpělivosti.

Kazašský majitel starého kombíku generace W123 - tedy přesněji S123, protože tak se kombíky značily - měl pod kapotou původně 2,8litrový řadový šestiválec, který dával 185 koní. Už to bylo docela hodně na tuto generaci, V8 sem Mercedes nemontoval, byly tu jen řadové motory. Původní motor ale byl majiteli málo, tak ho vyměnil za jiný řadový šestiválec Mercedes, ale s objemem 3,2 litru.

Pak se zrodil ďábelský nápad - zabudovat pod kapotu tohoto starého Mercedesu dvanáctiválec. Začala sháňka po šestilitru M120, který pracoval pod kapotou třídy S W140. Objevil se ve městě Alma-Ata i se čtyřstupňovým automatem a údajně s najetými 75 tisíci kilometry. Stavitel ho tedy koupil a postupně ho připravoval na instalaci; mimo jiné dostal motor červeně lakovaná víka ventilů a černě lakované sací kanály.

Karoserie kombíku dostala nový modrý lak, pro který byla důkladně odstrojena a zbavena koroze. Pak, už na dvorku autora, byl nalakován motorový prostor a po zkoušce na „stolci”, tedy torzu přídě jiné, bílé S123 s kanystrem od destilované vody ve funkci palivové nádrže, dovnitř putoval dvanáctiválec. Vešel se sem jen s úpravami míst pro uchycení, motorový prostor jinak nebylo třeba měnit. Kolem je ale opravdu málo místa.

Elektronika přišla patrně s motorem; zasahováno do ní nebylo. Co bylo potřeba upravit, bylo odpružení - jsou tu jiné pružiny, které těžší motor unesou. Chladicí systém je vlastní výroby a používá chladič z osmiválcového Mercedesu W126. Vedení chladicí kapaliny je vlastní výroby. Všechno pasovalo a fungovalo.

Jenže ne dlouho - šestilitr nebyl v pořádku. Přehříval se, měl hrubý chod, časování nebylo seřízeno, ale hlavně - do válců se dostával olej a motor nedržel kompresi. Jednou z variant vývoje bylo přebudování na objem 6,5 litru, ale nakonec zvítězila jiná varianta - za šestilitr byl pořízen stejný dvanáctiválec, ale o objemu 7,3 litru. Tedy ten motor, který pracuje ve zmíněném SL 73 AMG, nejvíce ho ale proslavilo auto jiné značky - Pagani Zonda.

Nastěhovat ho sem nebylo tak těžké, je konstrukčně velmi podobný šestilitrové V12, která tu byla předtím. Pak začaly práce na novém výfuku, který je až na svody téměř celý vlastní výroby. Nemyslíme jen svary na trubkách a kolena, ale také středový tlumič výfuku, který má nezvyklý obdélníkový průřez. Než ho autor se svým bratrem dal dohromady, udělal i obrázek přepážek uvnitř, na který se můžete podívat níže mezi fotkami.

Novinky čekaly také interiér, který dostal kompletně nové čalounění všech tří řad sedadel - kombík S123 měl vzadu lavici otočenou proti směru jízdy. Je tu perforovaná dvoubarevná kůže a je nejen na sedadlech, ale i na výplních dveří. Dřevěný dekor interiéru je skutečné dřevo a tlačítka tu nejsou jen na ozdobu, tohle auto má skutečně úplně všechno ovládané elektricky, včetně sloupku řízení.

Člověk by čekal, že autor nalakuje vnitřní rámečky předních světel černou barvou, aby vůz působil drsněji, a po několika letech práce ho smontuje a bude si ho konečně užívat, však dvanáctiválcové S123 asi existuje jen jedno. Jenže z nějakého důvodu se aktuálně - na přelomu února a března letošního roku - motor stěhoval zas ven a na jeho místo putoval jiný kus, zřejmě opět kvůli technickým potížím s tím dosavadním.

Jedna výměna motoru tedy následuje jinou, i proto vůz vypadá prakticky pořád stejně - stejně neatraktivně. Ani vám nemůžeme ukázat fotku čistého či jakkoli jinak vyparáděného auta, tento Mercedes ale jinak jezdil a jezdí, jak si můžete prohlédnout i na jednom videu níže. A právě jakási neurvalost z něj dělá tak pozoruhodné dílo - má špičkový motor, jeden z nejlepších, který si lze představit. Zní úchvatně, nepojede hůře a přitom vypadá, skoro jako by mířil na vrakoviště (či z něj...). Takhle v praxi vypadá oddanost motoru ad absurdum - pohonná jednotka musí být ta nejlepší. A zbytek prostě počká...

Doufejme přesto, že se majiteli konečně podaří „proud motorů” mířících pod kapotu a zpod ní zastavit a doladit i detaily. Nepochybně totiž na srazech příznivců nejen starých Mercedesů, ale všech zajímavých aut bude jeho vůz naprostým unikátem. Nastěhovat V12, která se montovala i do jednoho z nejlepších supersportů světa, do starého kombíku, je totiž vpravdě unikátní počin...


Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 1 - mercedes s123 73 V12 AMG 01Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 2 - mercedes s123 73 V12 AMG 02
Majitel chtěl do tohoto auta dvanáctiválec dostat od počátku a nejprve použil šestilitr od Mercedesu. Ten ale dosloužil a místo něj putovala 7,3 V12 od AMG montovaná i do Pagani Zonda

Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 3 - mercedes s123 73 V12 AMG 03Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 4 - mercedes s123 73 V12 AMG 04Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 5 - mercedes s123 73 V12 AMG 05Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 6 - mercedes s123 73 V12 AMG 06Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 7 - mercedes s123 73 V12 AMG 07Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 8 - mercedes s123 73 V12 AMG 08Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 9 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 01Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 10 - mercedes s123 73 V12 AMG 09Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 11 - mercedes s123 73 V12 AMG 10Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 12 - mercedes s123 73 V12 AMG 11Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 13 - mercedes s123 73 V12 AMG 12Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 14 - mercedes s123 73 V12 AMG 13Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 15 - mercedes s123 73 V12 AMG 14Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 16 - mercedes s123 73 V12 AMG 15Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 17 - mercedes s123 73 V12 AMG 16Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 18 - mercedes s123 73 V12 AMG 17Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 19 - mercedes s123 73 V12 AMG 18Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 20 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 02Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 21 - mercedes s123 73 V12 AMG 19Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 22 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 03Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 23 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 04Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 24 - mercedes s123 73 V12 AMG 20Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 25 - mercedes s123 73 V12 AMG 21Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 26 - mercedes s123 73 V12 AMG 22Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 27 - mercedes s123 73 V12 AMG 23Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 28 - mercedes s123 73 V12 AMG 24Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 29 - mercedes s123 73 V12 AMG 25Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 30 - mercedes s123 73 V12 AMG 26Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 31 - mercedes s123 73 V12 AMG 27Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 32 - mercedes s123 73 V12 AMG 28Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 33 - mercedes s123 73 V12 AMG 29Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 34 - mercedes s123 73 V12 AMG 30Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 35 - mercedes s123 73 V12 AMG 31Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 36 - mercedes s123 73 V12 AMG 32Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 37 - mercedes s123 73 V12 AMG 33Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 38 - mercedes s123 73 V12 AMG 34Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 39 - mercedes s123 73 V12 AMG 35Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 40 - mercedes s123 73 V12 AMG 36Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 41 - mercedes s123 73 V12 AMG 37Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 42 - mercedes s123 73 V12 AMG 38Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 43 - mercedes s123 73 V12 AMG 39
Práce s autem byla a je hromada, na všechny detaily zatím nezbyl čas

Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 44 - mercedes s123 73 V12 AMG 40Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 45 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 12Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 46 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 13Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 47 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 14Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 48 - mercedes s123 73 V12 AMG 42Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 49 - mercedes s123 73 V12 AMG 41Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 50 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 06Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 51 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 07Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 52 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 08Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 53 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 09Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 54 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 10Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru - 55 - Mercedes W123 S123 73 V12 AMG Pagani Zonda dalsi 11
Auto je ale jinak pojízdné, majitelova ratolest při tom vykonává odborný dozor. A jak můžete vidět na fotkách z poslední výměny motoru, roste spolu s tím, jak bobtná celý projekt...

Zdroj: Drive2.ru

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.