Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot

(+ video) Spatřit vize budoucnosti s odstupem času bývá pozoruhodné. A případ GM Firebird není výjimkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot

30.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Spatřit vize budoucnosti s odstupem času bývá pozoruhodné. A případ GM Firebird není výjimkou.

To, na co se díváte, není letadlo, které má trochu divně navržený podvozek. Je to automobil, konkrétně koncept GM Firebird III z roku 1958, třetí ze čtyř koncepčních Firebirdů, poháněný plynovou turbínou. Nemá nic společného s Pontiakem Firebird, třebaže koncern je stejný; tohle je opravdu jen studie, která měla ukázat, jak bude jednou vypadat budoucnost na silnicích.

Nešlo tu jen o pohon, je ovšem klíčový. Turbína Whirlfire GT-305 posílá na zadní kola 228 koní a je umístěna uprostřed, blíže hnané nápravě. Veškeré příslušenství, tedy klimatizaci nebo řízení, pohání desetikoňový dvouválec před přední nápravou. Celý výkon motoru, který není zas tak vysoká, nutno dodat, tedy míří k pohonu automobilu.

Design Firebirdu III vznikal v aerodnynamickém tunelu a má na sobě sedm křídel a křidélek, nijak málo na to, že se bavíme o stroji pro pohyb po zemi, nikoliv ve vzduchu. Aerodynamika je tedy vynikající a na zádi vozu jsou také klapky fungující jako vzduchové brzdy, něco, co se na sériová auta dostává až v posledních dekádách. Zajímavé jsou také kopule pro řidiče a spolujezdce, člověk si tam musí připadat jako ve skleníku.

Diskutabilní jsou rovněž z toho důvodu, že tohle auto má něco na způsob autopilotu. Funguje na principu drátu zabudovaného v silnici, který „čtou” senzory na přídi auta a podle toho zatáčejí. Můžete se tedy uvolnit a užívat si automatickou jízdu. Jenže protože jste v jiné kopuli než spolujezdec, můžete se na něj tak nanejvýš usmívat a posílat si psaníčka.

Ovládání tohoto stroje je vůbec unikátní. Není tu volant ani pedály, jen jakýsi joystick na středovém tunelu, který slouží nejen ke zrychlování, brzdění a zatáčení, ale také jako volič převodovky. Otočením hlavice totiž navolíte Park, Reverse či Drive a podle toho se vůz pohybuje. Pochopitelně není mechanicky spojen s řízením ani s brzdami, vše je ovládáno servomotorky.

Podvozek tohoto stroje je kapitolou samou pro sebe. Má totiž systém vyrovnávání, který zamezuje přílišnému ponořování přídě nebo zádě při změnách rychlosti. A brzdy nejsou takové, jak je známe, nýbrž bubny tvoří přímo disky kol. Více světla vnese i originální propagační video z roku 1958, které si můžete pustit níže.

Tenhle koncept nikdy neměl být v sériové výrobě, pochopitelně. Měl ukazovat, na co se můžeme těšit v budoucnosti, co jednou spatříme na silnicích. Nechceme spatra říci, že se mýlil, dobu ale zjevně předběhl velmi silně - dnes jsme o 57 let dále a v produkčních autech jsou stále volanty, pedály a klasické řadicí páky či voliče u automatických převodovek. S autopiloty se teprve začíná a vozy letadla připomínají snad jenom výjimečně. Kdo si ale může být jistý, že za dalších 57 let nebudou vozů typu GM Firebird III plné silnice...


Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 1 - gm firebird III 01Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 2 - gm firebird III 02Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 3 - gm firebird III 03Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 4 - gm firebird III 04Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 5 - gm firebird III 05Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 6 - gm firebird III 06Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 7 - gm firebird III 07Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 8 - gm firebird III 08Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 9 - gm firebird III 09Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 10 - gm firebird III 10Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 11 - gm firebird III 11Takhle vypadalo auto budoucnosti v roce 1958. Jako stíhačka, mělo i autopilot - 12 - gm firebird III 12
Koncept GM Firebird III chtěl ukázat budoucnost, ne být produkčním autem

Zdroj: Silodrome

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.