Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Vyjde dráž než celá auta
14.8.2018 | Mirek Mazal
Ne, není to „embéčko” po nehodě, ani produkt moderního umění. Je to ryze praktický doplněk, jehož historie z něj dnes dělá sběratelskou raritu.
Během let 1964 až 1969 se v tehdejší ČSSR vyráběla Škoda 1000 MB jako první velkosériový automobil československé provenience s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nejrozšířenější verzí na cestách byla ta s motorem o obsahu necelých 1 000 cm3 - odtud její název. Během výroby byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna pro zajištění sériové produkce okolo 500 vozů denně v plném nasazení.
Automobil nižší střední třídy dostal za komunismu mnoho přezdívek, nezřídka posměšných. Mnohé pseudonymy odkazovaly na nutnost častých oprav a domácích dodělávek. Zlaté české ručičky tak nezahálely podobně jako mladoboleslavská továrna, ne všichni kutilové ale jen opravovali - někteří za vlády totality v Československu vymýšleli různé doplňky a zlepšováky.
Pozornost části z nich se upírala k tažnému zařízení a přívěsným vozíkům. Řešení praktického problému se dostalo tak daleko, že se z vtipného domácího nápadu stalo oficiální příslušenství posvěcené automobilkou. A jedno takové dnes máme před sebou.
Podstata legendárního přívěsu pro Škodu 1000 MB spočívala v jeho vzhledu, který byl stejný jako zadní polovina tisícovky. Stačilo odříznout kus auta na úrovni zadních dveří, vyhodit motor od zadní nápravy, vystlat volný prostor, přidělat zavírání, oj a jeden z nejstylovějších vozíků dějin byl na světě, stručně řečeno.
Světlo světa spatřily různé varianty, domácí dělníci v garážích nepostupovali všichni stejně. Tady ale příběh nekončí - z žoviálního vozíku se stalo příslušenství oficiálně posvěcené automobilkou, které bylo možné na základě licence postavit, nechat si jej schválit technickou kontrolou a legálně přihlásit do provozu. Stalo se tak až v 70. letech a podle dostupných informací bylo takto postaveno jen pár desítek exemplářů.
Právě jeden takový vozík se objevil v prodeji a jak asi tušíte, není to levná věc. Pochází z roku 1976, nedávno byl renovován a je otázkou, kolik podobných se mohlo dožít dnešních dnů. Prodávající hovoří o „limitované edici” a vlastně ani moc nepřehání. Pro fanoušky Československé automobilové výroby vyjde tento skvost na 6 800 Eur neboli více jak 174 000 Kč. Za to koupíte už velmi slušné ojeté auto, ale na druhou stranu... Až tohle připřáhnete třeba za novodobou Octavii a vyrazíte s tím do ulic, málokterá hlava v okolí zůstane natočená původním směrem.
Dalo by se říci, že se dva zadky Škody 1000 MB spojily do sebe a zahákly se za stejné auto. I když to tak vypadá, není to úplně amatérské dílo, má posvěcení automobilky a silniční homologaci
Sláva dala vzniknout různým verzím a napodobeninám
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 39 minutami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 2 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 3 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan