Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi

Když se řekne „velké auto”, co si představíte? Kamion? Tento stroj má 20 metrů na délku a jeho motory jsou tak extrémní, jako on sám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi

26.8.2017 | Marek Bednář | 49 příspěvků

Když se řekne „velké auto”, co si představíte? Kamion? Tento stroj má 20 metrů na délku a jeho motory jsou tak extrémní, jako on sám.

Pro většinu smrtelníků představuje „velké auto” standardní kamion s návěsem. Tím spíš, když potkají vůz přepravující nadměrný náklad, anebo když zavítají do Severní Ameriky a spatří tamní „18-wheelers”, jak se tam kamionům někdy říká. Nebo když potkají australský „silniční vlak”.

Ve skutečnosti jsou ale i tohle mezi všemi náklaďáky světa drobečkové. Stroj, který vidíte na fotkách, se jmenuje BelAZ 75710 a asi vás příliš nepřekvapí, odkud pochází - z Běloruska. Má to uvedeno i v názvu - „Běloruské Automobilové Závody”. Firma BelAZ byla založena v roce 1948; soudruzi očividně nepobrali příliš kreativity po stránce vymýšlení jmen automobilkám v SSSR. A vlastně nejen tam, označení AZNP jiný dojem nedělá...

BelAZ se specializuje na důlní sklápěčky, nákladní železniční vagóny a těžké stroje obecně. A model 75710 je z nich naprosto největší; je to dokonce největší auto na světě s nejvyšší užitečnou hmotností vůbec, konkrétně 450 metrických tun. Prázdný vůz ukáže na váze 360 tun, celková maximální hmotnost je tedy 810 tun.

Pochopitelně, na rozpohybování takové masy oceli (a příp. kamení nebo písku) je potřeba pořádného výkonu. V útrobách pracují dva německé dieselové šestnáctiválce MTU DD 16V4000, z nichž každý má objem 65 litrů a dává 2 332 koní a 9 313 Nm v 1 500 otáčkách. Oba jsou umístěny napříč před přední nápravou.

Pokud vůz jede prázdný nebo s menším množstvím nákladu, může pro úsporu paliva běžet jen jedna V16. Běží-li obě, má vůz maximální rychlost 64 km/h prázdný a 40 km/h plně naložený do 10% stoupání. Obě nápravy jsou natáčecí a na každé vidíme čtyři pneumatiky, jejichž průměr je 80".

Motory však nepohánějí kola přímo, jak už to u podobných monster bývá. Jsou spojeny s generátory, které vyrábějí elektřinu pro elektromotory v nápravách - dva v každé, celkem tedy čtyři. Každý elektromotor má výkon 1 632 koní, celkem tedy 6 528 koní, a je spojen s planetovou redukční převodovkou pro maximalizaci točivého momentu na kolech.

Nádrže na naftu mají celkový objem 5 600 litrů, chladicí okruh má 890 litrů chladiva, oleje je v každém motoru 269 litrů. Motory mají pneumatické startéry, vůz je vybaven automatickým hasicím systémem a soustavou kamer kolem dokola, aby mohl kormidelník co nejlépe sledovat prostor kolem vozu i vnitřek korby.

Rozměry jsou totiž pozoruhodné téměř jako výkonové parametry a pouhým okem, byť třeba s pomocí zrcátek, takovýhle kolos jen tak neobhlédnete. Délka je 20 600 mm - vážně přes dvacet metrů -, šířka je 9 870 mm, výška je 8 165 mm a rozvor náprav je rovných osm metrů. Není se tak co divit, že řidič do kabiny nastupuje po schodech, jako by šel doma na terasu v prvním patře. Ostatně, srovnání rozměrů s menším rodinným domem tu není mimo mísu.

Kabina je dvoumístná, samozřejmě klimatizovaná, a hluk při jízdě v ní údajně nepřesahuje 80 dB(A). Při vývoji BelAZu 75710 bylo dbáno na to, aby bylo možno ho řídit stejně jako všechny ostatní, menší důlní sklápěčky, aby řidiči nepotřebovali další školení a aby bylo možno používat stávající servisní zařízení.

BelAZ 75710 firma „nadělila” k 65. výročí založení a dodnes zůstává největším automobilem světa a vozem s největší užitečnou hmotností na světě - tento titul o 60 tun přebral Liebherru T282B, který ho držel asi deset let. Co neznáme, je cena, ale s žádnou lácí nepočítejte. Nejen proto bude na chalupu opravdu lepší si koupit normální přívěs nebo malou dodávku. Nakonec, s tímhle strojem byste překáželi i na D1...

Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 1 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 01Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 2 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 02Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 3 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 03Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 4 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 04Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 5 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 05Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 6 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 06Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 7 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 07Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 8 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 08Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 9 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 09Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 10 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 10Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 11 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 11Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 12 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 12Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 13 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 13Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 14 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 14Tohle je motor největšího auta světa. Má hned dva takové, každý s 2 332 koňmi - 15 - belaz 75710 nejvetsi sklapecka 15
Úplně všechno je na BelAZu 75710 obrovské. Jen kabina je dost malá na to, aby ji mohl ovládat člověk menší než Hagrid

Zdroje: Belaz Trucks, Drive Tribe

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 49 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše