Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h

(+ video) F1 byl odhalen v roce 1992, ale rychlostní rekord pokořil až v roce 1998. Tohle jsou autentické, dosud nikdy nezveřejněné záběry z kokpitu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h

28.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) F1 byl odhalen v roce 1992, ale rychlostní rekord pokořil až v roce 1998. Tohle jsou autentické, dosud nikdy nezveřejněné záběry z kokpitu.

McLaren F1 je dne po právu automobilovou legendou. Svého času přepisoval měřítka možného, však vývoj tohoto vozu od začátku provázela snaha stvořit nejrychlejší silniční auto světa. Cílem autorů ale nebylo postavit něco, co dosavadní maxima posune o jednotky kilometrů v hodině dále, ale co nadlouho dopředu stanoví laťku pro všechny konkurenty.

A podařilo se, F1 dosahoval daleko vyšších rychlostí, než se podařilo jakémukoli z jeho předchůdců, včetně Stanzaniho posledního veledíla. Je to vůz původem z roku 1992 a přesto už tehdy dokázal atakovat rychlosti 400 km/h - něco, o čem si další skoro dvě dekády mohla všechna ostatní silniční auta nechat jen zdát. Však jde dodnes o nejrychlejší silniční auto s atmosféricky plněným motorem na světě a s ohledem na aktuální vývoj techniky jím už možná navždy zůstane.

Svou nejvyšší oficiálně zaznamenanou rychlost, 391 km/h, ale dosáhl až v roce 1998, ke konci výroby. Za jeho volantem tehdy seděl Andy Wallace, který v letech 1995 a 1996 jezdil se závodní verzí McLarenu F1 v Le Mans a s automobilkou spolupracoval i dále. „Najednou zazvonil telefon a slyším 'Jak by se ti líbilo jet s tímhle autem opravdu rychle?' Byl jsem tehdy mladší a hloupější, takže říkám 'Jasně, zkusím to.' Sbalili jsme si věci a vyrazili do Německa,” vzpomíná.

Kde jsme k tomu přišli? McLaren včera pustil do světa nové video, které ale ukazuje záběry z roku 1998. Tyto záběry pocházejí právě z pokusu o rychlostní rekord na testovacím polygonu v Ehra-Lessien a třebaže jim brzy bude dvacet let, Britové je dosud nikdy nezveřejnili. Proč, netušíme, velká pozornost by je provázela kdykoli, ne jen nyní.

Jízd na Ehra-Lessien bylo několik a při těch prvních narážel motor McLarenu na omezovač rychlosti při nějakých 388 km/h. Bylo tedy provedeno pár úprav a omezovač rychlosti byl posunut ze 7 500 rpm o tisícovku výš a právě tehdy dosáhl vůz rychlosti 391 km/h. Přítomni byli i oficíři pro zaznamenání rekordu a ze dvou průjezdů v opačných směrech vyšel průměr 240,14 mph resp. 386,47 km/h.

Tohle číslo vstoupilo do dějin, na dlouho. Žádné jiné auto nejelo rychleji až do příchodu Bugatti Veyron v roce 2005, které se v případě dosažitelné maximálky stalo pro ostatní podobnou laťkou jako kdysi F1. Britové tak již nyní rekord nedrží, ale McLarenu F1 zůstává statut legendy. Přiblížil se metě 400 km/h v době, kdy cokoliv nad 350 km/h bylo nemyslitelnou rychlostí. A dokázal to bez přeplňování, jen díky skvělé aerodynamice a dvanácti válcům od BMW, konkrétně od člověka, který symbolicky odkráčel na věčnost jen chvíli před Stanzanim...


Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h - 1 - mclaren f1 391 kmh video 01Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h - 2 - mclaren f1 391 kmh video 02Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h - 3 - mclaren f1 391 kmh video 03Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h - 4 - mclaren f1 391 kmh video 04
Takhle vypadala rekordní jízda McLarenu F1

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.