Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr

27.10.2016 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Euro NCAP otestovala bezpečnost nového sedanu se standardní i příplatkovou výbavou. Na nejvyšší hodnocení Tipo nedosáhlo ani jednou.

Fiatu Tipo jsme se podívali na zoubek již v červnu, přičemž jsme konstatovali, že nový italský sedan není střelou mimo terč. Právě naopak by řadu lidí mohl zaujmout, a to díky nabízenému pohodlí i zajímavému designu. Navíc je k mání za velmi zajímavou cenu, což pro některé zákazníky bude ten nejpřesvědčivější argument. Již za nějakých 280 tisíc korun totiž mohou dostat kus auta, jež zdobí logo Fiatu, které přeci jen má o trochu větší váhu než emblém Dacie.

Právě důraz kladený na co nejnižší cenu je ovšem důvodem, proč Tipo nemá v základu zrovna přehršel bezpečnostních systémů, zejména těch elektronických a asistenčních. Málokdo by tedy čekal, že italský sedan projde crash testy organizace Euro NCAP jako nůž máslem a na jejich konci skončí bez ztráty květinky. Značka proto velmi ráda využila nabízeného dvojího metru, který je od letošního roku k dispozici, a přihlásila Tipo ke zkouškám také s příplatkovými autonomními brzdami.

Než se podíváme na konkrétní výsledky, jen v rychlosti zopakujeme, oč vlastně v rámci onoho dvojího metru běží. Euro NCAP nám chce s jeho pomocí prokázat, nakolik jsou vozy s asistenčními systémy bezpečnější než jejich protějšky, jež se musí bez autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů obejít. Ve výsledku nám ale spíše ukazuje, nakolik tyto technologie ovlivňují hodnocení a na pasivní bezpečnost nemají vůbec žádný vliv.

Již několikráte jsme zmínili, že rozhodně nebrojíme proti stále vyšší bezpečnosti na silnicích. Naopak, danému úsilí můžeme jen aplaudovat. Jde nám ale spíše o transparentnost a srozumitelnost celého crash testu. Koneckonců, stačí jen pohled na autonomní brzdy, které ovlivňují hned tři kategorie včetně ochrany dospělé posádky. Překvapivě se ale nepodepisují na bezpečnosti vašich ratolestí, i když ty sedí v tomtéž voze.

Nyní už k samotným výsledkům. Ty jsou v případě Fiatu Tipo naprosto shodné jako u ochrany dospělých, tak u dětí i chodců. Důvodem je to, že ač vůz autonomní brzdy za příplatek může mít, ty v rychlostech do 20 km/h nedovedou zcela odvrátit nehodu. A proto nebyly bodovány.

Přestože nám tedy Euro NCAP chtělo ukázat, jak moc mohou nové technologie navýšit bezpečnost, zde se to zrovna nepovedlo - Tipo je sice za příplatek může mít, měli-li bychom soudit jen na základě výsledku NCAP, byly by pouze vyhazování peněz z oken. Brzdy se projevují pouze v kategorii elektronických berliček, kde navyšují verdikt standardního vozu z 25 na 57 procent. Díky tomu tak lépe vybavený a dražší Fiat získává čtyři hvězdy místo tří, samotná odolnost nárazu je ale pořád stejná - jistě ne bídná, ale také nikoli zářná.

Závěrem našeho, dnes trochu netradičně stylizovaného, příspěvku můžeme dodat, že vyjma výše zmiňovanou kategorii je tedy veškeré další hodnocení stejné. Za ochranu dospělých tak Tipo obdrželo 82 %, přičemž kritika mířila hlavně na vyšší ohrožení hrudníku cestujících vpředu i vzadu při nárazu celou přídí. V případě ochrany dětí (60 %) pak výtky mířily kupříkladu ke špatně čitelným informacím o stavu čelního airbagu.

Ve finále tu pak máme ochranu chodců (62 %), kde lze kritiku již tradičně hledat v souvislosti s tuhými čelními sloupky. Na to si ovšem skutečně budou stěžovat maximálně pěší a testovací komisaři Euro NCAP, samotná posádka vozu je ale v případě havárie ocení.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků Fiatu Tipo

Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 1 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 01Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 2 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 02

Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (standard)

Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 3 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 03Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 4 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 04Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 5 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 05Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 6 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 06

Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (bezpečnostní paket)

Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 7 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 07Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 8 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 08Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 9 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 09Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 10 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 10Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 11 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 11

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 12 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 12Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 13 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 13Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 14 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 14Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 15 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 15Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 16 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 16Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 17 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 17Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr - 18 - Euro NCAP 2016 Fiat Tipo 18

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Tipo ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama