Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně

(+ video) Poslední nárazový test zavání politickou hrou a populismem - proč Euro NCAP znovu rozbíjí sedm let staré auto?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně

20.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Poslední nárazový test zavání politickou hrou a populismem - proč Euro NCAP znovu rozbíjí sedm let staré auto?

Euro NCAP se poslední dobou chová docela zvláštně. Místo toho, aby její lidé přemýšleli, jak dále zlepšovat pasivní bezpečnost automobilů nebo hledat jejich slabiny, jak to nedávno předvedla americká IIHS, trvá na tom, aby automobilky používaly stále více elektroniky. Požaduje omezovače rychlosti nebo automatické brzdění, umíněně bazíruje na nálepkách a radikálně přesouvá důraz na ochranu chodců. Navíc chce po roce 2015 opět zavést frontální náraz s nulovým odsazením, který je prakticky mimo realitu. Neříkáme, že je vše z výše zmíněného automaticky špatně, ale když se tohle všechno ve výsledku promítá do pořád přetrvávajících, maximálních pěti hvězdiček, nečekejte, že byste se v tom mohli snadno orientovat.

Navíc jak lze důvěřovat organizaci, která se rozhodne testovat „osobní dodávky” a ze šesti prověřovaných značek dá pouze jedné z nich šanci absolvovat všechny předepsané prověrky a navíc při jejím hodnocení zvolí jinou, zvýhodňující metodiku, než v případě osobních automobilů, ačkoli zbytek zkoušek se tváří, že podle ní běží?

Také aktuální nárazový test vyvolává jistou skepsi. Euro NCAP obvykle posílá proti zdi více aut najednou, teď ale udělalo výjimku a rozbilo pouze jeden vůz - Toyotu Aygo. Protože se tohle městské mini vyrábí v Kolíně také jako Citroën C1 a Peugeot 107, je logické, že výsledky lze vztáhnout rovněž na ně, nás by ale spíše zajímalo, proč je opětovně testováno auto z roku 2005, když navíc prošlo rukama NCAP v témže roce. Tisková zpráva bruselské organizace uvádí, že auta absolvovala facelift, což je pravda, nicméně, mezigeneračně modernizovaná auta NCAP normálně netestuje a ani jeden z těchto modelů se po konstrukční stránce neměnil.

Dobře, připusťme, že se tím nabízí možnost dát bezpečnost staršího vozu do přiměřenějšího kontextu s těmi novějšími a vytváří se prostor pro srovnání metodiky současné a té minulé - tedy teoreticky, protože výsledky C1 z roku 2005 byste na stránce Euro NCAP hledali marně. Rozdíl v hodnocení se na konečném výsledku každopádně projevil. Kolínští sourozenci přišli o jednu hvězdičku, je to ale překvapivé? Tu přeci nově ztrácí každé auto, které nedosáhne při ochraně chodců alespoň 60 procent (tedy až na výjimku, kterou byl Transit), takže zrovna tohle za objev považovat nelze. O co tedy jde?

Samozřejmě je to pouze domněnka, ale tato akce působí tak trochu jako snaha Euro NCAP zasednout na záda jednoho konkrétního důchodce a chtít po něm zaběhnout maraton. Jistěže nedosáhne požadovaný výkon, ten je přeci pár let známý. Přesto to úředníci zkoušejí, jen aby mohli ubrat jednu hvězdičku a požadovat po automobilce „nápravu“. Proč ale právě Toyota a PSA? To se asi nikdy nedovíme, každopádně automobilky ustoupily a slíbily, že od poloviny příštího roku začnou do všech tří modelů sériově montovat boční a hlavové airbagy, kterou jsou dnes za příplatek. To je jistě chvályhodné, ale nemělo by být také na rozhodnutí zákazníka, zdali zrovna v případě nejlevnějších aut na trhu neobětuje část rizika za možnost, kdy bude moci vůbec jezdit?

A ještě jeden drobný detail může pozvednout obočí. Když už je Euro NCAP ve své práci tak důsledná, proč Aygo podrobila pouze bočním nárazovým testům, nikoli však frontálnímu nárazu, jehož výsledky přebrala z roku 2005 a skombinovala je s těmi novými? Odpověď je nasnadě - protože si do testů vybrala vůz v plné výbavě s bočními a hlavovými airbagy a snaží se donutit Francouze i Japonce, aby byly ve standardu. Ještě jednou, možná je to hezké populistické gesto, ale proč Toyota a PSA, ale žádný jiný sedmiletý automobil?

Navzdory tomu, co se zde děje, nepovažujeme tři hvězdičky Ayga, C1 a 107 za tragédii. Auta bez chyb nejsou, protože už v roce 2005 došlo ke kontaktu řidiče s volantem a snímače zaznamenaly zvýšené hodnoty v přetížení stehen i chodidel řidiče. To jsou ale známá čísla. Co ukázalo nové měření? Slabou ochranu při nárazu zezadu (auta mají opěrky integrované do sedadel), ale boční náraz a srážka se sloupem nedopadly vysloveně špatně. Hrudník figuríny vykázal limitní, nicméně ne kritické hodnoty. Ani přední kapota nakonec není takovou hrozbou. Přestože byla konstruována podle jiných pravidel, za hvězdičkou zaostala jen o sedm procentních bodů. Jsou proto auta nebezpečná? Euro NCAP to naznačuje, berte to ale s rezervou.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledního crash testu Euro NCAP


Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 1 - Toyota Aygo cras test 01

Tabulka s klíčovými výsledky Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo

Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 2 - Toyota Aygo cras test 02

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 3 - Toyota Aygo cras test 03Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 4 - Toyota Aygo cras test 04Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 5 - Toyota Aygo cras test 05Crash testy: 107, Aygo a C1 znovu na maděru, zbytečně - 6 - Toyota Aygo cras test 06

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu C1/Peugeotu 107/Toyoty Aygo na stránkách EuroNCAP.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše