Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ariel Aero-P Atom má aerodynamický přítlak, i když nejede. Jak to dělá?
14.9.2016 | Petr Prokopec | 3 příspěvky
Pokud jsou na autě správně nastavené prvky, s rostoucí rychlostí roste i jeho přítlak. Ariel ale nespoléhá na rychlost, pomáhá si i jinak.
Aerodynamika je po léta jednou z klíčových oblastí celého automobilového průmyslu. S nízkým odporem vzduchu se totiž pojí řada předností - vůz ke svému pohonu potřebuje menší výkon než modely s odporem vyšším, což může ve výsledku znamenat vyšší maximální rychlost při stejném výkonu nebo nižší spotřebu při jízdě určitou vyšší rychlostí. Proto automobilky o co nejnižší odpor vzduchu soutěží a některé dosahují až pozoruhodných výsledků.
O přínosech dobré aerodynamiky by vám své řekl i zakladatel automobilky Lotus Colin Chapman, který ji prosazoval stejně jako nízkou hmotnost. Proč zde ale zmiňujeme již dávno známá fakta, která nejednou probírali? Především kvůli novince automobilky Ariel. Ta nyní odhalila koncept zvaný Aero-P Atom, který byl vyvinut ve spolupráci se společnostmi TotalSim a Delta Motorsport. Jeho hlavním úkolem je minimalizace odporu vzduchu a zároveň maximalizace přítlaku, který by měl být k dispozici již ve chvílích, kdy vůz ještě stojí.
Aby bylo těchto vcelku protichůdných vlastností dosaženo, dostal Aero-P (celým názvem Aerodynamic Efficiency Requirements & Optimisation Project) aktivní i pasivní aerodynamiké prvky. Zároveň má vůz zlepšit efektivitu chlazení motoru jak v případě klasických spalovacích jednotek, tak i těch elektrifikovaných. Z toho je víceméně jasné, jakým směrem se Ariel dívá do budoucnosti.
Hybridizaci ale ponechme stranou, místo toho se podívejme na ono navyšování přítlaku bez nutnosti zvyšování koeficientu cx. Dosaženo jej bylo bez implementace křídel, neboť ty by odpor zvýšily o 15 procent. Místo toho Aero-P používá dvou vysokorychlostních větráků, které jsou usazeny pod vozem a v kombinaci s gumovou „sukénkou“, která funguje jako jakési boční těsnění a vytvářejí podtlak nikoli nepodobně jako právě jedno u Chapmanových děl.
Máme tu tedy řešení podobné foukaným difuzorům, kdy větráky jsou napájeny samostatnou baterií. Ovládat je můžete manuálně či automaticky, přičemž ve druhém zmíněném režimu běží pouze ve chvílích, kdy je to třeba. Tedy kupříkladu při prudkém brzdění, akceleraci nebo zatáčení. Ariel dodává, že vůz je v ten moment vlivem práce větráků viditelně přisátý k zemi.
„Směřujeme k bodu, kdy trakce a následně akcelerace, zvláště z místa, je limitována mechanickou přilnavostí. To se snažíme překonat novými způsoby,“ dodává ke konceptu šéf automobilky Simon Saunders. „Jedním z našich cílů byla minimalizace či odstranění potřeby spoilerů, přestože jsme chtěli mít přítlak již ve chvíli, kdy vůz stojí.“
Inspirací pro Aero-P se přitom kromě Chapmana staly monoposty Chaparral 2J Indy Car Jima Hilla z roku 1970 a Brabham BT46B F1 „Fan Car“ z roku 1978, jenž navrhl Gordon Murray. „Vývojový prototyp Atomu již dostal přezdívku The Vacuum Cleaner (vysavač - pozn. red.) a já doufám, že bude pokračovat v tradici těchto skvělých vozů,“ dodává Saunders.
My pak jen můžeme zmínit, že ke slavnostnímu odhalení nového konceptu dojde dnes na akci Low Carbon Vehicle Show, jež se koná v Millbrooku. Do výroby ovšem Aero-P nezamíří, místo toho má jen ovlivnit budoucí modely Atomu. A to nikoliv jen po stránce aerodynamické, vliv bude mít také na příchod již zmiňovaného hybridního ústrojí.
Ariel Aero-P Atom využívá dvou větráků k přisátí podvozku k zemi
Obdobné řešení používal Brabham BT46B v F1...
...a Chaparral 2J v Indy. Oba vozy zakázali, protože byly příliš dobré
Další zajímavé články:
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
před 11 hodinami - Řidič Audi na horách drsně poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
včera - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
včera - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
21.2.2019 - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019

Nejnovější články
- Nejprodávanější auta světa v roce 2018? Golf už není ani nejžádanější Volkswagen
před 2 hodinami - Auta, která nikdy neměla vzniknout: Černé ovce historie automobilek
před 2 hodinami - Nejoblíbenější ojeté vozy a jejich nejčastější závady. Na co si dát pozor?
před 3 hodinami - Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá kvůli nim vůbec nebrzdí
před 4 hodinami (1) - Muž si koupil ojeté Lamborghini, aniž by ho osobně viděl. Dopadlo to podle toho
před 5 hodinami - Koupit ojeté auto od prvního majitele má něco do sebe, dosvědčuje toto BMW řady 3
před 6 hodinami - Rusové zkonfiskovali drahá auta politika, co měl bojovat proti korupci. Bral úplatky
před 8 hodinami - Top Gear srovnal dva nejrychlejší sedany světa. Je to šaškárna, křičí fanoušci
před 9 hodinami - Nová Škoda Octavia Combi poprvé nafocena ve své karoserii, bude vážně jiná
před 10 hodinami - Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
před 11 hodinami
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 20:34 - Stepan
- P: BMW Ski and Snowboard Bag 19:44 - Spectral
- BMW Divize 17:40 - Vrooom
- Dacia Duster 17:31 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 15:08 - Rageweawer
- Onboard videa 14:08 - řidičBOB
- Gastronomické okénko 13:24 - pavproch
- Co právě teď posloucháte? 13:02 - pavproch
- Lyžárna 12:56 - pavproch
- audi a3 , spojka? prevodovka? 22:55 - speedo
Autobazar
Renault Thalia 1.2 16V
r.v. 2011
100 000,- KčŠkoda Fabia 1.6 TDI
r.v. 2014
132 000,- KčRenault Megane 1.2 TCe
r.v. 2014
224 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TDI
r.v. 2014
440 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2014
170 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2016
260 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TDI
r.v. 2018
670 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2013
300 000,- Kč