Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2
21.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.
Ačkoli máme ve zvyku si BMW spojovat hlavně se špičkovými, atmosféricky plněnými motory lačnícími po otáčkám, tato automobilka se stala jednou z vůbec prvních, která takové pohonné jednotky v Evropě přestala nabízet. Nepochybujme o tom, že tak činí ve snaze dostát především své „modernější image” značky toužící po co nejnižší papírové spotřebě všech modelů od řady 1 po M6, faktem ale je, že ani turba BMW nejsou úplně cizí.
Přesně před 50 léty totiž Mnichov přišel s modelem 2002 turbo, který byl vůbec prvním sériově vyráběným evropským automobilem s přeplňovaným motorem. Měl své limity, nakonec hlavně ve spotřebě paliva, a tak je brzy zabila tehdejší ropná krize podobně jako později ukončila éru neomezené rychlosti na místních silnicích. Přesto se tento vůz zapsal do historie a dnes je legendou svého druhu, nakonec i proto, že byl tím nejlepším z řady 02, která začala moderní historii BMW.
Pro to všechno, nepochybně ale hlavně kvůli reminiscenci průkopnictví v přeplňování, se automobilka rozhodla letos na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přivézt vůz, který 2002 turbo připomíná. V případě jména nečekejte mnoho kreativity, jako kdykoli dříve (a nakonec i loni) je to prostě 2002 turbo Hommage, tedy Pocta s velkým P původnímu stroji.
Vznikla na základech dnešní sériové M2 a podle všeho používá tutéž techniku. BMW v toto směru není konkrétní, zejména proto, že o techniku tu vlastně nejde. Jedná se o designovou poctu, jak se ostatně na přehlídce elegance očekává, sami ovšem zvažte, jestli tu o nějaké eleganci může být řeč.
Neříkáme, že nemůže, ale stejně jako v případě většiny podobných retro-děl bylo jistě i u 2002 turbo Hommage obtížné najít vhodnou hranici mezi opakováním starých nápadů a doplňováním nových. BMW na to šlo takto: vzalo zmíněnou M2, zkrátilo ji přední i zadní převis, ale ponechalo původní linii střechy (ač podvozek a tedy i vůz jako takový byl snížen). Výsledkem je poněkud podsaditý vzhled, zejména při pohledu z profilu, ale proč ne, to má své kouzlo i funkční přínos.
Vůz dostal kompletně novou příď se samostatnými světlomety a oddělenými blikači jako 2002 turbo. Nechybí žraločí nos a vlastně úplně nově pojatý nárazník, který auto citelně rozšiřuje. Na něj pak navazují boční partie s výrazně „nafouklými” blatníky i prahy, vidíme 20" kola s karbon-keramickými brzdami a ve srovnání s přídí poněkud fádní záď s čtveřicí koncovek výfuků. A spatřit můžeme také 2002 turbo i jeho novou inkarnaci bok po boku, což mimochodem připomíná, o kolik většími se auta za uplynulých 50 let stala.
Za pozornost stojí ještě jeden detail - karbonová linka táhnoucí se od předních světel až po ta zadní, která karoserii rozděluje na dvě části. A to i na první pohled přehlédnutelným způsobem - spodní část je lakovaná leskle, horní matně. Její součástí je pak i výdech za bočními dveřmi, který.... je nejspíš k ničemu, ale autorům designu přišel zajímavý.
Jak už jsme naznačili, toto je jako vždy před tím pouhá designová pocta jedné z bavorských legend a její atraktivitu musíte posoudit sami. BMW trvá na tom, že „jde o stylistické cvičení, které má oslavovat vůz z minulosti, nejde o vizi toho, co přijde”. Nečekali jsme nic jiného, přidáme ale ještě poznámku designového šéfa značky Adriana van Hooydonk. Ten připomněl, že BMW bylo první sériově vyráběné turbo v Evropě a že bylo předvojem vývoje motorů automobilky. „BMW 2002 Hommage je náš způsob, jak pozvednou číší k oslavě všech těchto úspěchů,” říká. Tak... Na zdraví.
BMW 2002 Hommage nepokrytě připomíná 50 let od příchodu dnes legendárního modelu 2002 turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 11 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva