Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Caterham AeroSeven: nový koncept oslavuje F1, zaujmout chce aerodynamikou
20.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(doplněno, + video) AeroSeven sází na přítlačné prvky, uhlíková vlákna a kevlar. Do prodeje dorazí v příštím roce, odhalena byla dnes v Singapuru.
Doplněno 11:45 Jak jsme řekli, tak se i stalo. Caterham skutečně nečekal až na zítřejší kvalifikaci či nedělní závod a svůj nový koncept odhalil v rámci prvního tréninku na Velkou cenu Singapuru. Kromě nové sady kvalitnějších fotografií tak máme k dispozici i oficiální údaje. Začít můžeme motorem od Fordu, který produkuje 240 atmosférických koní v 8 500 otáčkách a 207 Nm točivého momentu při 6 300 ot./min. Tuto sílu přenáší šestistupňový manuál na zadní kola, přičemž stovku by měl koncept AeroSeven pokořit za čtyři sekundy.
Aktuálně je ovšem sporné, zda tuto pohonnou jednotku skutečně dostaneme v produkčním balení. Inženýři Caterhamu totiž naznačují, že v motorovém prostoru se objeví hned několik rozdílných agregátů. Jistotou by ovšem měly být 15palcová litá kola s pneumatikami Avon, nezávislé zadní zavěšení, přední náprava typu push-rod či celá řada prvenství. Samozřejmě jen v rámci značky, ovšem i tak je třeba systém řízené kontroly startu a možnost nastavení trakčního programu zmínit.
Vyjma toho pak vůz nabídne dvě úrovně nastavení Race a Road, z nichž ta závodní je předvolena jako základní. Divit bychom se proto neměli tlačítkům „Flash-to-Pass“ a „Pit Lane Speed Limiter“, které zdobí volant. Třídimenzionální středový displej pak zobrazuje takové funkce jako otáčky motoru, nastavení brzd a dodávky paliva či hladinu oleje. Co však i nadále nevíme, je cílová hmotnost. Caterham totiž pouze uvádí poměr 402 koní na tunu, což nás přivádí někam do pásma 600 kg. Náš tip tak vyšel na jedničku.
Pokud jste seznámeni s nabídkou Caterhamu, pak jistě víte, že o extrémní modely v ní není nouze, třebaže se v brzké dočkáme i novinky z opačného konce nabídky. Všechny reinkarnace legendárního Lotusu Seven však kromě nízké hmotnosti spojuje jeden fakt - velmi omezený počet aerodynamických prvků. I proto Caterham občas na závodních okruzích ztrácí na KTM nebo Radical, s tím by ale do budoucna mohl být konec.
Během Velké ceny Singapuru, která se jede tento víkend, totiž Caterham odhalí svůj nový koncept AeroSeven. Jak již přitom název napovídá, jedná o Sedmu s celou řadou aerodynamických prvků. Zejména v přední části, ovšem i vzadu jich pár najdeme. Vršek karoserie je totiž stylizován jako přítlačné křídlo, zatímco vespod najdeme difuzor.
Za všechny tyto prvky, včetně komplikované přídě, jež zahrnuje dvojité spoilery pro zlepšení přítlaku, jsou přitom zodpovědné divize Caterham Technology and Innovation, Caterham Composites a Caterham F1 Team. Tedy oddělení, které běžně připravují služební vozy Charlese Pica a Gieda van der Gardeho. Divit bychom se proto neměli ani velkému množství karbonu.
Právě uhlíková vlákna jsou důvodem, proč i přes přidanou kapotáž bude model AeroSeven vážit praktiky stejně jako jeho spartánštější příbuzní. Přesné údaje sice momentálně nemáme k dispozici, stejně jako data o motoru, více než 600 kg bychom ovšem konceptu netipovali. I kvůli tomu, že z karbonu je také obložení kabiny.
Dalším lehkým materiálem je kevlar, z kterého jsou vyrobeny sedadla. Zbytek minimalistického kokpitu pak nabízí jednoduchý digitální přístrojový štít umístěný na Caterham nezvykle uprostřed, volant s tlačítky ve stylu F1 či rozpěru, která kabinu dělí vedví a zároveň slouží i jako nosič zpětného zrcátka.
Více se zřejmě dozvíme během několika málo hodin (odhalení se dá očekávat spíše dnes v rámci tréninků než před sobotní kvalifikací či nedělním závodem), do prodeje by pak novinka britské firmy měla zamířit v příštím roce.
Nový koncept Caterham AeroSeven je zčásti dílem divize F1. Není proto divu, že nosí stejné barvy jako monopost Charlese Pica a Gieda van der Gardeho
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
před 3 hodinami - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
včera - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Kde pojede Marc Marquez 2025? 10:00
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu včera 16:41
- Smrtelná havárie v Hengelu včera 15:22
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním včera 10:00
- Dvě druhá místa v Hengelu pro Petra Najmana 13.5.2024
Nejnovější články
- Film Brada Pitta o Formuli 1 měl stát už skoro 7 miliard a být tím nejdražším v historii, může jít o totální komerční fiasko
před 2 hodinami - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
před 3 hodinami - Šéf vývoje Ferrari říká, že nemá ani pomyšlení na to, aby motorům V12 dal turbo, sítem EU je protáhne i bez něj
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů Volva v USA letos zkolabovaly o 69 %. Firma asi raději zhyne, než aby vám prodala to, co chcete
před 5 hodinami - Prakticky nejetá Škoda Superb Combi 2,0 TDI s 4x4 a hromadou výbavy může být vaše za cenu Fabie 1,0
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.15. 10:54 - Truck Daškam
- BMW Divize 05.15. 10:01 - jerry
- Video a Nordschleife, the best of 05.15. 09:13 - Vrooom
- Škoda Auto obecně 05.15. 08:57 - HondaMan
- S větrem ve vlasech.... 05.14. 17:30 - pavproch
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.14. 12:27 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.13. 23:31 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB