Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí
26.4.2019 | Mirek Mazal
Trochu jako z počítačových her zachycujících brzkou budoucnost vypadá nový kříženec lodě a pozemního pásového bitevníku. Umí zaútočit proti nepřátelům ve vzduchu, na suchu i ve vodě.
Vedení Čínské lidové republiky už minimálně dvě desetiletí pilně pracuje na posílení své pozice na mezinárodní scéně. Postupné přetváření geopolitické situace souvisí s dlouhodobým cílem země stát se hlavní světovou velmoci. Čtvrtá největší země světa již od roku 1964 drží jaderné zbraně, od roku 1971 patří mezi stálé členy Rady bezpečnosti OSN, od roku 2010 je druhou největší ekonomikou na světě a od roku 2012 má druhý nejvyšší rozpočet na armádu.
Rostoucí vojenská aktivita znepokojuje kromě Japonska i další dominantní hráče světového rozložení politických sil. Peking rozvířil mezinárodní napětí ukázkou dalšího moderního přírůstku do armádní výbavy. Vojáci se budou učit ovládat autonomní bitevník, která dokáže operovat ve vodě i na souši.
Nový vodní tank by mohl být nasazen při střežení čínských zájmů okolo ostrůvků v Jihočínském moři. Obojživelný transportér zvaný Sea Lizard (Mořská ještěrka) v sobě kombinuje všechny nejnovější technologické postupy zahrnující použití autonomního pohybu, dálkově ovládaných zbraní a řízených střel.
První stroj opustil továrnu ve městě Wu-chan začátkem dubna. Sea Lizard je v podstatě futuristicky vyhlížející loď o délce 11,9 metru a šířce čtyř metrů. Novinka je vybavena hybridním elektrickým pohonným systémem, který používá dieselový motor pohánějící pár vodních trysek. Pohon dokáže generovat tempo do rychlosti až 50 uzlů (asi 92 km/h).
Stejné pohonné zařízení však může dodávat energii čtveřici pásových podvozků pod trupem, jež zajišťují pohyb na pevném podloží. Zdroje informují o maximální možné rychlosti jízdy v řádu desítek km/h. Sea Lizard je tedy skutečně především loď, nicméně dokáže operovat z vody a následně postupovat do vnitrozemí.
Bojové úkoly mohou být otázkou dálkově ovládaných těžkých kulometů v přední části monstra, zadní sekce mořského tanku patří vertikální odpalovací rampě řízených raket. Ukrytá palebná výbava uvnitř stroje skýtá naváděné protiletadlové, protitankové a dokonce i protilodní střelivo. Exteriér přepravníku je tvarovaný ve prospěch neviditelnosti na radarech nepřátel. Standardně se nepočítá s živou posádkou, ale vozu měla by být zachována možnost přepravy vojáků na místo určení.
Maskovaný transportér je ovládán dálkově lidskou obsluhou, ovládací jednotka dokáže přenášet pokyny až na vzdálenost padesáti kilometrů. Sea Lizard prý umí samočinně plavat, automaticky se vyhne překážkám, nezávisle naplánuje další pohyb a během přesunu údajně využívá poznatky z okolního prostředí.
Nový vojenský prostředek splňuje i obranné požadavky. Technologie jsou připravené až na osmiměsíční hlídkování v hibernaci na konkrétní pozici. Bezobslužný člen armády může monitorovat izolovaný ostrov uprostřed ničeho, jakmile senzory zjistí přítomnost nepřátelské invazní síly, čínská armáda dostane oznámení. Operátor může následně satelitem přiřadit rozkazy k ofenzivní či defenzivní činnosti.
Fungování po dobu několika měsíců v mokrém prostředí slaného moře může ovšem doprovázet tendence korodovat koroze. Přirozená degradace kovových částí může potenciálně omezit efektivní nasazení pásové lodi. Absence lidských posádek neumožňují průběžnou kontrolu a provedení případných oprav. Dalším negativem je ochrana celého Lizardu před nepřátelskou palbou. Obojživelník nemá žádné přidané pancéřování, proto je v ohrožení už střelbou obyčejným kulometem.











Sea Lizard má usnadnit prosazování čínských zájmů v Jihočínském moři
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Nové levné Tesly se budou vyrábět a prodávat i v Evropě, zákazníci už tu jistě nemohou dospat
9.10.2025
Základní Fronteře vzali středový displej a nahradili ho tímto. Prý je to zlé, není to ale nakonec jen únik před nechtěnou modernou?
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
