Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč

(+ video) Dodatečně instalovaný autopilot funguje jako adaptivní tempomat s přidanou funkcí zatáčení podle čar na silnici. Umí to ale jen někde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč

26.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Dodatečně instalovaný autopilot funguje jako adaptivní tempomat s přidanou funkcí zatáčení podle čar na silnici. Umí to ale jen někde.

Systémy autonomního řízení dnes vyvíjí spousta automobilek, ale nejen jich - třeba i Google pilně testuje autopiloty a dokonce už světu ukázal i prototyp auta bez volantu či pedálů. Mercedes také dělá velké pokroky. Všechny tyto projekty ale mají společných několik věcí, mezi nimi i to, že ještě dlouho nebudou na trhu.

Kalifornská společnost Cruise, založená teprve loni Kylem Vogtem, také vyvinula systém autonomního řízení; nazvala jej RP1. Nemá nic společného s žádnou automobilkou, Vogt a další odborníci na robotiku a počítače z Massachusettského technologického institutu prostě sami vyvinuli počítačový systém, který zvládne řídit auto i bez asistence řidiče.

Systém se skládá z ovládacích motorků u volantu a pedálů, kamery a senzorů na střeše a počítače umístěného v kufru. Na palubní desku přibude ovládací panel, který obsahuje jediný knoflík k zapnutí autopilota a ovládání rychlosti. Jaká je maximální rychlost, nevíme, ale vzhledem k tomu, že tento autopilot vznikl ve Spojených státech, něco kolem 65 mil v hodině (105 km/h) by bylo logické. Systém pochopitelně spolupracuje s GPS a sešlápnutí brzdy nebo plynu jej deaktivuje.

Není to ale autopilot, jak se ho snaží prezentovat Google, tedy něco, co vás samo doveze z bodu A do bodu B. Základem je adaptivní tempomat, který zvládá i zastavit a rozjet se a navíc umí v podstatě jen zatáčet podle čar na silnici; systém je tedy velmi podobný tomu, který Mercedes již prodává. Nezvládá ale všechny silnice, nýbrž jen některé kalifornské, pečlivě zmapované - tedy stejně, jako zcela autonomní S 500 Intelligent Drive nebo koneckonců i vozy Googlu.

Také městský provoz zůstává na člověku za volantem a senzory nejspíš budou také mít problém s počasím, a to i s deštěm, k čemuž musí přispět umístění senzorů - pro srovnání, Mercedes montuje stereo kamery pod čelní sklo, které je skloněné a voda se tam za jízdy nedrží. Idea firmy Cruise je tedy podobná, jako ta stuttgartská - pokud nechcete řídit a jste na správné silnici, autopilot řídí za vás, ale neodebírá vám možnost sami vůz ovládat, o což se snaží Google.

Stejně jako všichni ostatní, i Cruise argumentuje bezpečností - 90 % z třiceti tisíc mrtvých na amerických silnicích ročně je podle Kyla Vogta způsobeno lidskou chybou. Ostatně, toto číslo jsme se dozvěděli již dříve od Googlu, třebaže zbytek slov Chrise Urmsona, ředitele projektu autonomního vozu u Googlu, byl velmi alarmující.

Cruise umí svého autopilota namontovat na Audi A4 a S4 modelového roku 2012 a novějšího, další vozy však budou přibývat. Cena je 10 tisíc dolarů (cca 197 tisíc korun) a kniha objednávek je již otevřena. Dodávky začnou v lednu příštího roku a firma namontuje systém do auta dodaného zákazníkem ve své dílně v San Francisku. Jak bude úspěšná, se zatím musíme nechat překvapit.


Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč - 1 - cruise rp1 01Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč - 2 - cruise rp1 02Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč - 3 - cruise rp1 03Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč - 4 - cruise rp1 04Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč - 5 - cruise rp1 05
Kalifornská firma Cruise nabízí systém autonomního ovládání k dodatečné instalaci, zatím jen pro poslední generaci Audi A4

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.