Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
DM Blade: supersport z 3D tiskárny udělá stovku za 2,2 s
29.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Plných 700 koní žene auto o 630 kg hmotnosti. Šasí se skládá jako lego a vzniklo na 3D tiskárně, vyrábějící hliníkové a karbonové díly.
Vytisknout auto bylo dlouhá léta možné jen ve formě obrázku na papíře. A pokud jste chtěli mít něco překračující meze dvou dimenzí, mohli jste si takto vytisknout skládačku z „ábíčka” a zbytek zvládnout rukama a lepidlem,. S možností 3D tisku však může nastat i revoluce ve výrobě automobilů, jak ukazuje firma Divergent Microfactories (DM), ze San Francisca. Stroj, na který se díváme na obrázcích, se jmenuje Blade a je to první supersport vytištěný na 3D tiskárně. A ne, není to model, ale skutečné auto, prý výrazně ekologičtější než konvenční automobily.
Podle Kevina Czingera, hlavy firmy DM, nicméně největší environmentální zátěž pramení z výroby automobilu, ne z jeho provozu. Blade se tedy netváří ekologicky svým pohonem - nemá baterie a elektromotory, nabízí 700 koní z přeplňovaného spalovacího motoru. Přesto je kompletní dopad na životní prostředí z jednoho Bladu údajně třetinový oproti jednomu elektromobilu o bateriích s kapacitou 85 kWh. Ekologie a udržitelnost nikoliv automobilové dopravy, ale výroby aut je tím hlavním, proč Divergent Microfactories na těchto nápadech pracují.
Motor bude dost pravděpodobně patřit k částem, které nejsou vytištěné, nýbrž vyrobené standardními postupy, podobně jako kola či pneumatiky. Ta hlavní strukturální část auta, tedy šasí, nicméně vytištěná je. Není plastová, je vyrobena z hliníku a karbonu, a na videu níže vidíme, jak se skládá. Dost to připomíná lego. Tisk hliníkových částí probíhá na tiskárně vyvinuté firmou Divergent Microfactories a funguje na principu hliníkového prášku, který je spečený laserovými paprsky do požadovaných tvarů.
Kevin Czinger uvádí, že celé šasí váží asi 46 kilogramů, a to zejména díky použití hliníku a karbonu. Karoserie je z kompozitových materiálů, ale podle webu DM může být z čehokoliv, protože není základem struktury auta. Karbon vidíme také v interiéru, jsou z něj vyrobené sedačky, palubní deska, v podstatě všechno. Dá se čekat, že hmotnost kompletního auta bude nízká, ale konkrétní číslo vám dost možná vyrazí dech - 630 kilogramů.
Když to zkombinujeme se sedmi stovkami koní, které nabídne motor, dostaneme se na 1 111 koní na tunu a zrychlení na 60 mph (96,6 km/h) za 2,2 vteřiny. Maximálka známa není, stejně jako další údaje o motoru - zatím nevíme, jaký má objem ani odkud pochází. Je nicméně známo, že je to čtyřválec a že umí spalovat jak benzín, tak i CNG. A svůj výkon by měl na kola posílat přes manuální převodovku.
Firma DM chce údajně vyrobit takovýchto šasi 10 tisíc ročně. Ne nutně na supersporty typu Blade, ale třeba i na ostatní auta od městských minivozů po velké pick-up trucky. Podle Czingera budou schopni se dostat k ceně zhruba 2 tisíc dolarů (cca 48 tisíc korun) za jedno šasi, snad při zmíněném objemu výroby 10 tisíc ročně. Kolik nicméně stojí celý Blade a zda vůbec bude v prodeji aspoň v omezené sérii, není známo.
To je nicméně jen první z mnoha otázek. Další mohou směřovat k trvanlivosti a houževnatosti hliníkových a karbonových dílů tištěných na 3D tiskárně, ať už budou použity v supersportu nebo v pick-up trucku. A také se můžeme ptát, kde firma DM vidí odbyt pro svých 10 tisíc šasi ročně. Je totiž víc než nepravděpodobné, že existující auta jen tak nepůjde začít stavět s novým, lehčím a úplně jinak vyrobeným šasi, i kdyby výrobci těchto aut měli o takovou věc zájem.
Blade je ekologický výrobou, hyperrychlý a navíc vizuálně přitažlivý
Zdroje: Divergent Microfactories, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 34 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda