Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari LaFerrari 2013 detailně: nové Enzo zdolá 200 km/h za 7 s
5.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto, videa) Devět let čekání po ukončení výroby Ferrari Enzo je u konce. Místo něj nastupuje hybridní LaFerrari s výkonem 963 koní.
Poslední měsíce se všem do Ferrari bezhlavě zamilovaným tifosi musely vléct jako burlaci na Volze, co je to však ve srovnání s tím, že se ve skutečnosti čeká na nástupce modelu Enzo už téměř devět let. Maranellská automobilka si dala s vozem pracovně nazývaným F70 a interně označovaným kódem F150 skutečně načas, dnes jsme se ale dočkali. Poprvé před pár hodinami, kdy se nám podařilo získat první pořádnou fotografii přídě, odhalující díky otevřeným dveřím v poloze „motýlích křídel“ částečně také výrazně profilované boky.
Při pohledu na dramaticky zvrásněný povrch celokarbonové karoserie může jeden jásat, jiný se dívat v němém úžasu anebo nesmířlivě kroutit nosem nad jeho zdánlivě zbytečnou komplikovaností, nicméně za tak velkolepý divadelní souboj sváděný na dálku mezi Lamborghini Veneno (alias Volkswagenem), LaFerrari (nebo též Fiatem) a nezávislým McLarenem P1, můžeme pouze uctivě tleskat ve stoji a děkovat, že je dnes něco takového přes veškerou snahu unijních zákonů možné.
Každopádně abychom to nezamluvili, dost bylo špionážních snímků, vzrušujících videí i spekulací nad technickými parametry, tady jsou jasná fakta.
Nový stroj Scuderie dostal uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec s úhlem rozevření válců 65 stupňů a objemem 6 262 centimetrů krychlových, čímž je s nevyvratitelnou jistotou zřejmé, že zde máme pohonnou jednotku z kupé F12 Berlinetta, kde akorát sedí podélně vepředu. Nebylo by to však Ferrari, kdyby jen postavilo pár nových držáků, takže místo 740 koní při 8 500 ot./min. zde máme ještě větší pilu s výkonem rovných 800 koní při 9 000 ot./min. a maximálním točivým momentem 700 newtonmetrů kulminujících v 6 750 ot./min. Jinak omezovač dvanáctiválce zasáhne až v 9 250 ot.
Jak už všichni víme, nový supersport je stejně jako Porsche 918 Spyder a McLaren P1 hybrid, a proto nemůžeme vynechat ani podpůrný elektromotor a akumulátory, sloužící primárně ke snížení emisí při měření spotřeby v normovaném testu. Tento může nabídnout 163 koní a nejvyšší točivý moment 270 newtonmetrů. Celkově tak Ferrari uvádí výkon 963 koní a společný točivý moment „přes 900 Nm“, které zpracovává sedmistupňová dvouspojková převodovka přenášející sílu na zadní kola.
Při plném využití potenciálu je novinka schopna vystřelit na stovku „pod tři sekundy“, 200 km/h pokoří „pod sedm“ a trojnásobnou rychlostí může jet už do patnácti vteřin po sešlápnutí plynu. Co se týče maximálky, konstruktéři Veyronu si můžou tiše odfouknout, Ferrari uvádí „přes 350 km/h“, což rozhodně neznamená 430 km/h a více.
Přesnou hmotností se automobilka nepochlubila (zachytili jsme špičkové číslo 1 255 kg, není ale potvrzeno), což je vzhledem k nezanedbatelné informační hodnotě tohoto údaje docela škoda, píše pouze rozložení váhy mezi nápravami v poměru 49:51. Když jsme se už zastavili u zavěšení, LaFerrari má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkové závěsy nesoucí magnetoreologické tlumiče a karbon-keramické brzdy o průměru 398 mm vpředu a 380 mm vzadu (při pomalení z 200 na nulu zkracují brzdnou dráhu oproti Enzu až o 30 metrů). Kola jsou rovněž nestejné velikosti. Přední devatenáctky dostaly pneumatiky o rozměru 265/30 R19, zadní dvacítky obouvají Pirelli P Zero 345/30 R20.
Rozměry vozu? Tady jsou. LaFerrari má na délku 4 702 mm, šířku 1 992 mm a výšku pouze 1 116 mm. Rozvor činí 2 665 mm. Pokud jde o systém Hy-KERS a dodatečné akumulátory určené k napájení elektromotoru, ve voze se nachází celkem 15 modulů o 120 buňkách, přičemž hmotnost baterek není zase tak drastická - v příslušné kolonce tabulky technických parametrů je napsáno 60 kg.
Karoserie je, jak bylo slíbeno, kompletně vyrobena z karbonu. Ferrari se chlubí zvýšením její torzní tuhosti ve srovnání s předchůdce o 27 procent, při současném snížení váhy monokoku o pětinu. Co se týče jízdních vlastností, ty budou jasné až po prvních praktických zkouškách řidičů mimo automobilky, Ferrari však vystavuje na odiv snížení těžiště LaFerrari oproti Enzu o 35 mm a především jeho aktivní aerodynamické prvky. Pohyblivé klapky byly instalovány v prostoru zadního difuzoru, pod předním nárazníkem k redukci vztlaku a další pár se nachází v oblasti kevlarem zcela zakryté podlahy v prostoru za předními koly. Výše uvedené změny a nová technika poráží Enzo na hlavu, na okruhu Fiorano je LaFerrari o pět sekund na kolo rychlejší, vykazuje o dvacet procent větší odolnost vůči bočnímu přetížení a celkově je v zatáčkách až o třetinu rychlejší.
Ferrari již potvrdilo, že plánuje vyrobit pouze 499 kusů, což není mnoho, ve srovnání s Lamborghini Veneno však jde skoro o běžnou sériovku. První auta dodají Italové ještě letos, pravděpodobně na podzim za cenu 1,3 milionu Eur, v přepočtu 33,5 milionu korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
LaFerrari naživo v Ženevě
Kapacita baterek je neznámá, naštěstí jejich hmotnost čini jen 60 kg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda