Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty

Koenigsegg staví snad nejsilnější auta světa, ale veškerý výkon mají na starosti zadní kola. Také tu jsou „jen” V8 a manuál už není v nabídce. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty

28.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koenigsegg staví snad nejsilnější auta světa, ale veškerý výkon mají na starosti zadní kola. Také tu jsou „jen” V8 a manuál už není v nabídce. Proč?

Možná vás napadlo, proč Koenigsegg, firma vyrábějící snad ta nejsilnější auta na světě už od svého založení, nepoužívá pohon všech kol. Na tuhle otázku, položenou v rámci online rozhovoru, odpověděl Christian von Koenigsegg a uvedl, že hmotnost zdaleka není tím jediným, co jeho firmu přivedlo k používání výhradně zadního náhonu.

Za současného stavu totiž auta Koenigseggu nepotřebují v podstatě žádný středový tunel. Motor i převodovka jsou vzadu, takže středem auta nemusí procházet ani výfuk, nic na ten způsob, pouze potrubí a kabely. Kardanová hřídel by přitom znamenala potřebu výrazně většího středového tunelu, takže by kokpit musel být širší. A s ním by se muselo rozšířit celé auto, což by dále přidalo nejen na hmotnosti, ale také na odporu vzduchu.

Nic takového není žádoucí, proto se už v počátcích vývoje firma rozhodla, že se bude držet zadního náhonu. Čtyřkolka přesto není stoprocentně vyloučena, nicméně by nebyla konvenční, ale hybridní, jako u Porsche 918 Spyder - předními koly by otáčely elektromotory. Ty by ale musely být v kolech, protože do přídě se nevejdou, a to zase znamená příliš velkou neodpruženou hmotnost.

Koenigsegg tak v této oblasti čeká na to, až budou elektromotory v kolech dost malé a lehké. „Nemyslím si, že jsme už v téhle situaci, ale vím, že se tam dostaneme,” uvedl von Koenigsegg. „Když se objeví ty správné elektromotory pro použití v kolech, můžeme se začít zabývat elektrickou čtyřkolkou,” dodal.

Otázkou také může být, proč Koenigsegg už nepoužívá manuální převodovky, když v minulosti s nimi svá auta prodával. Jejich převodovka také byla velmi dobrá, spojka nebyla příliš těžká a řadilo se velmi příjemně, uvádí šéf firmy. Sám se k manuálům staví pozitivně, má je rád, a tak pro budoucnost manuální Koenigsegg nevyloučil. Nezní to ale úplné přesvědčivě, neboť sám dodal, že zájemci o manuál v Ageře RS byli odmítnuti, i když jistě byli ochotni nést veškeré náklady. Údajně proto, že by manuál „měl jen šest rychlostí a musel by být značně vyztužen pro zvládnutí síly motoru,” vysvětluje nepříliš věrohodně von Koenigsegg.

Co také zatím nemáme očekávat, je dvanáctiválec v Koenigseggu. Při výběru motoru pro první prototyp se uvažovalo o plochém dvanáctiválci, nakonec ale byl zvolen osmiválcový motor a není to špatně. „Priorita není být nejvíc exkluzivní, ale nejlepší. (...) Dvanáctiválce jsou větší, těžší a složitější a stále jsme nenašli limity našeho osmiválce. Je také lehký a je klíčový pro charakter našich aut. Má víc výkonu než cokoliv jiného bez ohledu na počet válců a má lepší točivý moment v nižších otáčkách,” vysvětlil von Koenigsegg.

Budoucnost aut této značky tak pravděpodobně nebude ve znamení žádné velké revoluce, nepočítáme-li systém FreeValve, který zbaví motory potřeby složitého, těžkého a choulostivého ventilového ústrojí a údajně je relativně blízko sériové výrobě. Jen by se aspoň manuální převodovky mohly do Koenigseggů vrátit, byla by to víc řidičská auta...


Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 1 - Koenigsegg Regera zive 01Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 2 - Koenigsegg Regera zive 02Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 3 - Koenigsegg Regera zive 03Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 4 - Koenigsegg Regera zive 04Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 5 - Koenigsegg Regera zive 05Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 6 - Koenigsegg Regera zive 06Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 7 - Koenigsegg Regera zive 07Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 8 - Koenigsegg Regera zive 08Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 9 - Koenigsegg Regera zive 09Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 10 - Koenigsegg Regera zive 10Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 11 - Koenigsegg Regera zive 11Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty - 12 - Koenigsegg Regera zive 12
Koenigseggy a čtyřkolky? Jedině v hybridu (ilustrační foto)

Zdroj: Koenigsegg

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.