Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty
28.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Koenigsegg staví snad nejsilnější auta světa, ale veškerý výkon mají na starosti zadní kola. Také tu jsou „jen” V8 a manuál už není v nabídce. Proč?
Možná vás napadlo, proč Koenigsegg, firma vyrábějící snad ta nejsilnější auta na světě už od svého založení, nepoužívá pohon všech kol. Na tuhle otázku, položenou v rámci online rozhovoru, odpověděl Christian von Koenigsegg a uvedl, že hmotnost zdaleka není tím jediným, co jeho firmu přivedlo k používání výhradně zadního náhonu.
Za současného stavu totiž auta Koenigseggu nepotřebují v podstatě žádný středový tunel. Motor i převodovka jsou vzadu, takže středem auta nemusí procházet ani výfuk, nic na ten způsob, pouze potrubí a kabely. Kardanová hřídel by přitom znamenala potřebu výrazně většího středového tunelu, takže by kokpit musel být širší. A s ním by se muselo rozšířit celé auto, což by dále přidalo nejen na hmotnosti, ale také na odporu vzduchu.
Nic takového není žádoucí, proto se už v počátcích vývoje firma rozhodla, že se bude držet zadního náhonu. Čtyřkolka přesto není stoprocentně vyloučena, nicméně by nebyla konvenční, ale hybridní, jako u Porsche 918 Spyder - předními koly by otáčely elektromotory. Ty by ale musely být v kolech, protože do přídě se nevejdou, a to zase znamená příliš velkou neodpruženou hmotnost.
Koenigsegg tak v této oblasti čeká na to, až budou elektromotory v kolech dost malé a lehké. „Nemyslím si, že jsme už v téhle situaci, ale vím, že se tam dostaneme,” uvedl von Koenigsegg. „Když se objeví ty správné elektromotory pro použití v kolech, můžeme se začít zabývat elektrickou čtyřkolkou,” dodal.
Otázkou také může být, proč Koenigsegg už nepoužívá manuální převodovky, když v minulosti s nimi svá auta prodával. Jejich převodovka také byla velmi dobrá, spojka nebyla příliš těžká a řadilo se velmi příjemně, uvádí šéf firmy. Sám se k manuálům staví pozitivně, má je rád, a tak pro budoucnost manuální Koenigsegg nevyloučil. Nezní to ale úplné přesvědčivě, neboť sám dodal, že zájemci o manuál v Ageře RS byli odmítnuti, i když jistě byli ochotni nést veškeré náklady. Údajně proto, že by manuál „měl jen šest rychlostí a musel by být značně vyztužen pro zvládnutí síly motoru,” vysvětluje nepříliš věrohodně von Koenigsegg.
Co také zatím nemáme očekávat, je dvanáctiválec v Koenigseggu. Při výběru motoru pro první prototyp se uvažovalo o plochém dvanáctiválci, nakonec ale byl zvolen osmiválcový motor a není to špatně. „Priorita není být nejvíc exkluzivní, ale nejlepší. (...) Dvanáctiválce jsou větší, těžší a složitější a stále jsme nenašli limity našeho osmiválce. Je také lehký a je klíčový pro charakter našich aut. Má víc výkonu než cokoliv jiného bez ohledu na počet válců a má lepší točivý moment v nižších otáčkách,” vysvětlil von Koenigsegg.
Budoucnost aut této značky tak pravděpodobně nebude ve znamení žádné velké revoluce, nepočítáme-li systém FreeValve, který zbaví motory potřeby složitého, těžkého a choulostivého ventilového ústrojí a údajně je relativně blízko sériové výrobě. Jen by se aspoň manuální převodovky mohly do Koenigseggů vrátit, byla by to víc řidičská auta...
Koenigseggy a čtyřkolky? Jedině v hybridu (ilustrační foto)
Zdroj: Koenigsegg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 46 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva