Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz

Mazda se snaží zužitkovat věhlas závodní MX-5 GT a v Goodwoodu představí koncept její silniční verze s docela okouzlujícími parametry.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz

26.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mazda se snaží zužitkovat věhlas závodní MX-5 GT a v Goodwoodu představí koncept její silniční verze s docela okouzlujícími parametry.

Pokud se mezi vaše oblíbená auta řadí Mazda MX-5, pak dozajista sledujete záplavu jejích všemožných zvláštních edicí. Není snadné se v nich vyznat, ale stejně tak není složité zjistit, že se rozhodně nezaměřují jen na pouťové vylepšení vzhledu. I na to tedy občas dojde, minimálně stejně často jsou ale k vidění technicky výrazně pozměněné verze, mezi které se řadí třeba i nedávno představená MX-5 Yusho s 241 koňmi vydupanými přeplňováním kompresorem. Další novinka podobného ražení ale ke své výjimečnosti přišla trochu jinak.

Vzhlédla se totiž v loňské MX-5 GT s níž ostatně sdílí i jméno. V tomto případě se ale nejedná o závodní speciál s podivně vyhlížející ochrannou „klecí” místo střechy, ale o koncept silničního provedení, který se na blížícím se goodwoodském festivalu rychlosti pokusí diváky okouzlit natolik, aby se mohl začít vyrábět. A máme zato, že jeho šance na podobnou budoucnost jsou nemalé.

Vůz stojí na základech sériové MX-5 v provedení kupé (jde stále o roadster, jen s hardtopem místo plátěné střechy, ale automobilka mu tak říká) a o jeho přípravu se krom Mazdy postarali i specialisté na závodní vozy od Jota Sport, kteří mají na svědomí i ono soutěžní provedení. Už vizuálně je zajímavý, když kombinuje sytě oranžovou barvu s kontrastujícími černými doplňky jako jsou lemy blatníků, kryty vnějších zpětných zrcátek, „lízátko” pod předním nárazníkem nebo difuzor a křídlo pod resp. nad tím zadním. Mnohem zajímavější jsou ale modifikace technického rázu.

Vůz totiž na rozdíl od mnoha podobně laděných předchůdců nevsadil na přeplňování turbem či kompresorem, ale zůstal pěkně u atmosférického plnění. Mazda se nepochlubila tím, co přesně motoru „provedla”, faktem ale je, že výkon dvoulitrového čtyřválce se zvýšil ze 161 koní na mnohem působivější 208 koní. A pak že se „atmosféry” nedají ladit... Abyste poznali, že váš motor není tak úplně obyčejná sériovka (a jistě to pomáhá i jeho výkonu), má za sebou nové výfukové potrubí se specifickým tlumičem a dvěma uprostřed uloženými koncovkami.

Výkon motoru nadále pracuje s nezměněnou šestistupňovou manuální převodovkou a dále míří na zadní kola obutá do semi-slicků od Falkenu. I podvozek byl náležitě upraven - dostal nové pružiny a nastavitelné tlumiče. Už základní nastavení by mělo být ve srovnání s běžnou verzí méně kompromisní, další „utažení šroubů” by pak melo podvozku dovolit s grácií zvládat i jízdu po závodním okruhu.

Do interiéru této MX-5 GT 2012 nás Mazda nahlédnout nenechala, říká ale, že skýtá nová sedadla od Recara a spoustu doplňků z uhlíkových vláken pro snížení hmotnosti a zlepšení vzhledu. Konkrétní informaci o hmotnosti ale neuvádí.

Jak jsme už zmínili, vůz se poprvé veřejně představí koncem tohoto týdne v Goodwoodu a to i po boku zmiňované, závodní MX-5 GT4, která je údajně nejrychlejší MX-5 na světě, když na stovku zrychlí za 3 sekundy a rozjede se až na 257 km/h. Oba vozy se pak pokusí promluvit do pořadí tamního závodu do vrchu...


Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 1 - Mazda MX-5 GT Concept 01Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 2 - Mazda MX-5 GT Concept 02Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 3 - Mazda MX-5 GT Concept 03Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 4 - Mazda MX-5 GT Concept 04Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 5 - Mazda MX-5 GT Concept 05Mazda MX-5 GT Concept: 208 atmosférických koní pro běžný provoz - 6 - Mazda MX-5 GT Concept 06
Mazda MX-5 GT i se svým závodním předobrazem, dá-li se tak ona „zelená svině” (v nejlepším smyslu slova...) v tomto případě nazvat

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.