Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem

Patrně nejdéle vyráběný automobil na světě si ke svým pětasedmdesátinám nadělil výkonnější čtyřválec z modelu Plus 4.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem

30.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Patrně nejdéle vyráběný automobil na světě si ke svým pětasedmdesátinám nadělil výkonnější čtyřválec z modelu Plus 4.

Do roku 1936 vyráběla malá britská manufaktura Morgan Motor Company pouze motorové tříkolky s agregátem do V, které dnes připomíná nedávno reinkarnovaný model 3 wheeler s véčkem od americké firmy S&S. Pak se ale objevil vůbec první typ vybavený čtyřválcový motorem (Coventry Climax s objemem 1 122 cm3 o výkonu 34 koní) a čtyřmi koly a firma jej bez dlouhého přemýšlení nazvala typ 4-4, později přejmenovaný na 4/4. S vymýšlením označení si mohli dát u Morganu více práce vzhledem k tomu, že vydržel dodnes.

V průběhu času se vůz nijak zásadně neměnil a zůstala mu dokonce i dřevěná kostra karoserie, objem motoru se ale zvětšoval až na současných 1,8 litru. Verze s většími a výkonnějšími motory (vesměs všechno jednotky Fordu) nesou jméno +4 anebo Plus 4, nikoli 4/4. Tedy až dosud. Právě při příležitosti tři čtvrtě století existence tohoto vozu automobilka připravila speciální, silnější provedení 4/4 75th Anniversary Edition s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 157 koní a maximálním točivém momentu 187 newtonmetrů pocházejícím z Plus 4. Z 0 na 100 km/h akceleruje jen 920 kg vážící vůz za 7,2 sekundy, jeho nejvyšší rychlost činí 189 km/h a v průměru by měl spotřebovat 7,2 l/100 km.

Abyste se mohli svému okolí pochlubit tohle specialitou a zároveň přitom zůstali britsky distingovaní, vůz dostal nenápadné matně černé pásy na kapotě jemně zvýrazňující nápis 4/4 75. Karoserie může být lakována jednou ze tří barev: černé Sport Black, červené Sport Red a bílé Old English white. K tomu dostanete černá vyplétaná kola a černou střechu z PVC. Kabinu v souladu se zbytkem auta vylepšuje černé a perforované kožené čalounění, černé koberečky, dřevěný volant a intarzie z jasanového dřeva, abyste náhodou nezapomněli, z čeho je Morgan částečně vyráběn.

Firma si svůj klasický klenot cení na 38 750 liber, v přepočtu asi 1 120 000 Kč a přestože se nezmiňuje o omezování počtu vyrobených kusů, 75. výročí se slaví jen jednou a dost možná se proto tento stroj v nabídce neudrží.


Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 1 - Morgan 4-4 75 anniversary 01Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 2 - Morgan 4-4 75 anniversary 02Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 3 - Morgan 4-4 75 anniversary 03Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 4 - Morgan 4-4 75 anniversary 04Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 5 - Morgan 4-4 75 anniversary 07Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 6 - Morgan 4-4 75 anniversary 05Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 7 - Morgan 4-4 75 anniversary 06Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 8 - Morgan 4-4 75 anniversary 08Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 9 - Morgan 4-4 75 anniversary 09Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 10 - Morgan 4-4 75 anniversary 10Morgan 4/4 75th Anniversary Edition: živoucí legenda slaví silnějším motorem - 11 - Morgan 4-4 75 anniversary 11
Výroční model dostal pod kapotu dvoulitr z modelu Plus 4

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.