Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R oficiálně odhalena, po silnicích chce jezdit 300 km/h
30.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle je on, v celé své kráse. První silniční sporťák česko-slovenského původu, který se snad dočká více než pár jednotek vyrobených kusů.
Když se řekne Praga, většina mladších lidí si představí leda cizojazyčné označení českého hlavního města nebo nějaký ten nákladní automobil či autobus z druhé poloviny minulého století. Faktem ale je, že v dobách dávno minulých, ještě před druhou světovou válku, tato značka vyráběla nejprodávanější osobní auta v Československu a i tehdejší modely dnes gigantické Škody ji pouze následovaly.
Tato doba je ale dávno pryč. Poslední osobní silniční vůz Praga sjel z výrobních linek krátce po válce a po dalších 68 let žádný takový nevznikl. Značka se dočkala své renezance až v posledních letech, kdy s docela jinými majiteli i zázemím vytáhla na světlo světa okruhový vůz R1 a od začátku slibovala jeho silniční verzi. Mohla by to být po dlouhé době nejen první silniční Praga, ale také první vůz české nebo slovenské provenience, který by mohl do provozu a mohl by si říkat sporťák. Jenže víme, jak to s dosavadními pokusy dopadlo, i proto jsme měli své pochybnosti.
Teď už snad pochybovat netřeba. Nedávno Praga odhalila alespoň střípky modelu R1R, jehož celou podobu jsme vám neoficiálně mohli ukázat již včera. Teď tu máme oficiální fotografie a informace a máme pocit, že tahle malá bestie by se vám mohla vrýt pod kůži.
Automobilka ji od začátku prezentuje jako vůz s některými parametry srovnatelnými s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo, od stejné chvíle je ale jasné, že půjde o auto z docela jiného vrhu. Ač se bude jednat o také silniční stroj, z jeho povahy je zřejmá jeho okruhová nejen minulost a ve výsledku se zdá být spíše něčím jako Radicalem, ačkoli možná ne až tak... radikálním. I tak jde ale jistě o nekompromisní stroj stavící hlavně na nízké hmotnosti a velikosti vůbec, špičkové aerodynamice a mnoha dalších řešeních blízkým spíše závodním než silničním automobilům.
Ačkoli vůz má po premiéře, detailní technické specifikace vám zatím nabídnout nemůžeme. Praga se pochlubila jen tím, že vůz váží okolo 680 kilogramů a o onen poměr výkonu k hmotnosti jako u Veyronu či Enza se stará 400koňový čtyřválcový turbomotor původem od Renaultu. Jeho výkon míří na zadní kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku.
Pochopitelně, spousta částí je podobných okruhové verzi, je tu ale i spousta odlišností. Na jednu stranu je tu tedy vozu celokarbonová samonosná konstrukce, motor je ale kvůli zlepšení jízdních vlastností v běžném provozu zabudován v nosném rámu. Změnila se tak celá zadní část, ale nejen ta - i mnohé další detaily jsou upraveny třeba kvůli lepšímu přívodu vzduchu k chlazení, neboť se počítá s pomalejším pohybem po běžných silnicích.
Zase tak pomalý ale být nemusí. I s kompromisním nastavením podvozku, který by měl zvládat i často nekvalitní české silnice, bude tohle auto rychlé jako čert. O akceleraci Praga nehovoří, maximální rychlost se ale má pohybovat v rozmezí 270 a 300 km/h. České auto jedoucí 300 km/h, to jsme tu ještě neměli.
Další technické parametry Praga zveřejní až začátkem července, kdy začne přijímat zálohy. Cena zatím známa není, bude ale vyšší než u okruhové R1, která přijde na 3 miliony Kč. Automobilka má v plánu vyrábět 15 až 20 R1R ročně a pokud už teď víte, že jedno chcete, zamiřte na web výrobce, kde již můžete projevit zájem...
Zdroj: Praga, Foto: Jakub Deml, Vít Šimánek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz