Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R: silniční česko-slovenský sporťák realitou, má parametry Veyronu
19.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokus dostat na silnice supersport značky Praga se dlouho zdát být utopií. Jenže už se stal skutečností.
Když se v roce 2012 poprvé objevila na scéně Praga R1, tedy okruhový sporťák kdysi slavné značky obnovené podnikateli z České a Slovenské republiky, byl to skoro zázrak. Přece jen nebývá obvyklé, aby v těchto končinách vznikaly vozy podobného ražení a pokud se o to někdo v minulosti pokusil, splakal nad výdělkem. Ať už šlo o auta zajímavá jakkoli.
Můžeme vzpomenout dodnes nejrychlejší české silniční auto MTX Tatra V8, které v roce 1991 jelo 265 km/h. Snad by o něj i byl zájem, nepřízní osudu ale bylo postaveno jen pár jednotek strojů, které si rozebralo několik šťastlivců od nás i ze zahraničí. Nedávno jsme psali také o Innotechu Mysterro, který měl být jakýmsi českým Ferrari. Také s ním to nevypadalo marně, ani v jeho případě jsme ale nemohli informovat o zdárném konci.
Když tedy lidé z obnovené Pragy avizovali již v roce 2012 záměr postavit z R1 také silniční stroj, brali jsme to s nadhledem, a to i po absolvovaných crash testech a představení verze Turbo. Přece jen, postavit okruhový a silniční automobil s parametry supersportu jsou trochu jiné výzvy, zejména kvůli nárokům na homologaci. Trochu optimismu do žil nám vlévalo vídat, že jak výchozí R1, tak silnější R1 Turbo se tu a tam objeví v prodeji jako použité, a tak firma musí nějaké prodávat, přesto jsme měli své pochybnosti.
Zjevně byly zbytečné, neboť právě dnes firma Praga-Export s.r.o., která za znovuzrozením Pragy stojí, oznámila, že její stroj dostal silniční homologaci a zveřejnila i jeho první fotografie. Ty v duchu tolik oblíbeného postupného odhalování neukazují celý vůz, nejsou ale úplně neobjevné - vidět můžeme o něco civilizovanější, ale přesto silácky vyhlížející stroj, který se ale jako ministr války snad netváří neoprávněně. Jeho dynamické parametry mají být ohromující.
Všechny detaily zatím neznáme, můžeme ale připomenout, že okruhová R1 disponuje 210 koňmi na 590 kg hmotnosti a tedy 356 koňmi na tunu. Verze R1 Turbo se chlubí 345 k na 625 kg a tedy 552 koňmi na tunu. A silniční R1R, jak se bude Praga do provozu jmenovat? O ní víme zatím jen tolik, že i její poměr hmotnosti a výkonu bude vyšší než 550 koní na tunu.
Čekejme tedy turboverzi s výkonem sahajícím až někam ke 400 koním, který bude mít na starosti o něco více kil než u okruhového Turba. Automobilka hovoří o tom, že novinka má parametry srovnatelné s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo a naráží právě na poměr výkonu a hmotnosti. Určitě tedy neočekávejme maximální rychlost přes 400 km/h, extrémní akceleraci do středních rychlostí ale čekat lze.
Dále víme tolik, že silniční R1R využívá celokarbonový monokok stejně jako okruhové varianty, kvůli zlepšení jízdních vlastností na silnici je ale motor zabudován v nosném rámu. Při vývoji vozu bylo prý cílem zkombinovat funkční aerodynamiku, atraktivní design a zároveň dostát podmínkám homologace pro běžný provoz. Tu auto dostalo již 17. března, a je tak prvním silničním osobním automobilem značky Praga vyrobeným od roku 1947. Šéf firmy Jiří Lojan k tomu řekl: „Chtěli jsme, aby z Praga R1R na první pohled vyzařovala jedinečnost, dravost, nadčasovost a perfektní harmonie funkce a emocí. Jednoduše jsme chtěli, aby byla dech beroucí. Jestli se nám to podařilo, už posuďte sami...“
My dodáváme: posoudili bychom, posoudili, ale to bychom jej nejprve museli vidět celý. Snad již brzy, více vám napoví přiložené fotky všech dosud známých provedení.
Toto jsou první fotky silniční Pragy R1R
Pro lepší představu obrázky původní okruhé R1 z roku 2012...
...a záběry jedné z prodaných R1...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva