První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept

Jeden dotykový displej, na kterém máte vidět vše a jehož prostřednictvím máte i vše ovládat, nezní jako dobrý nápad. A praxe to potvrzuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept

16.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jeden dotykový displej, na kterém máte vidět vše a jehož prostřednictvím máte i vše ovládat, nezní jako dobrý nápad. A praxe to potvrzuje.

Nemusíte ani příliš bedlivě sledovat novinky tykající se Tesly Model 3, abyste zaznamenali, že její interiér není řešen zcela obvyklým způsobem. Nejenže je architektonicky velmi jednoduchý, postrádá i klasický přístrojový štít či skoro jakékoli ovladače. V místech středové konzoly je umístěn jeden jediný „tablet”, obrovská obrazovka, která má obstarat všechno. Od sdělení řidiči, jak rychle jede a kolik zbývá energie v akumulátoru, až třeba po ovládání klimatizace.

Nezní to jako příliš dobrý nápad. Je nepochybně zjednodušující pro vývoj, výrobu i vnitřní konstrukci, uživatelsky ale moc lákavě nezní. Pokusů umístit informace týkající se jízdy kamkoli jinam než před oči řidiče už jsme tu měli spoustu a všechny pohořely. Tady jsou navíc v rohu „tabletu” v dost ostrém úhlu. A ovládání všeho pomocí dotykových displejů? Už parciální řešení nedělají dobrotu, tady ale nemáte tlačítko opravdu na nic.

Praxe přesto mohla být zajímavější, než se zdá, jenže... není. Dokazuje to video zveřejněné Billem Lee, jedním z investorů Tesly, který dostal Model 3 mezi prvními. Na něm ukazuje, jak se pomocí panelu také upravuje směr, kterým v interiéru fouká vzduch z klimatizace, protože ani na to není žádný fyzický ovladač. Nemáme přitom na mysli změny mezi výdechy na čelní sklo, výdechy na palubní desce a výdechy na nohy, to je v Modelu 3 samozřejmost a samo o sobě to je špatně, ale to je na jinou debatu.

Elektronicky se tu nastavuje přímo směrování jednotlivých výdechů, tedy to, na co je v „normálním autě” kolečko či posuvné ovladače. Že jste si na palubní desce Modelu 3 žádných výdechů nevšimli? O to právě jde - výdechy tu jsou, ale jsou schované, nejsou vidět a nejsou nastavitelné klasicky rukou, jako v každém rozumném autě. Seřizují se pomocí posuvníku na displeji.

Tlačítkem si zobrazíte ovládací panel klimatizace a pak - odhadujeme, protože video je natáčeno na výšku a chybí mu komentář - se na každé straně objeví posuvník se čtyřmi čtvrtinami, který znázorňuje místo, kam má foukat vzduch. Prstem si ho posunete, kamkoliv chcete, a můžete ho rozdělit i na dva, abyste mohli levou a pravou stranu své půlky auta ovládat zvlášť.

Inovativní řešení a elegantní palubní deska bez viditelných výdechů, to jistě platí. Těšit vás to ale bude jen do chvíle, než budete chtít tuhle věc ovládat za jízdy jako řidič. Musíte se na to pořád dívat, abyste věděli, co děláte, není tu žádná haptická odezva, ani být nemůže, protože je to prostě displej. A musíte tomu věnovat pozornost tím spíš, že posuvník není vůbec vidět - proč je proboha světle šedý na pozadí v barvě o trochu tmavší šedé? Proč není černý, nebo proč aspoň nemá tlustý černý okraj, aby byl pořádně vidět?

Tohle řešení ovládání výdechů ventilace je tak špatné, že by jednoho skoro napadlo, že Bill Lee jede v nějakém vývojovém prototypu a že se do produkce takováhle hloupost nedostane. Ale nic takového není pravdou, v jeho rukou je jeden z prvních sériových vozů.

Bill Lee označuje toto ovládání za „geniální” a „bez nemotorných posuvníků”. Vzhledem ke své pozici to jistě nemyslí sarkasticky, „kope” i za svou investici. V každém případě, většina lidí, kteří mu na Twitteru odpovídají, to označují za absolutní hloupost a někteří dokonce volají po zákazu. V nesouhlasu s Teslou tedy tentokrát zdaleka nejsme sami.

Je tu samozřejmě i možnost, že vše nechápeme dokonale správné a tímhle posuvníkem se ovládá, jestli má vzduch proudit na sklo, z palubní desky nebo na nohy. Příliš podstatné to ale není - jednak, nic by to neměnilo na tom, že skoro neviditelný digitální posuvník je opravdu hloupý nápad. A jednak, pokud tomu tak je, jakým způsobem se zapne proudění zároveň na sklo i nohy, a jak se seřizují výdechy v palubní desce? A mimochodem, když něco ovládáte takhle elektronicky, musí to mít elektromotorky, které se můžou během života auta porouchat, také něco váží...

To už je ale celkem druhotné, tato krátká ukázka fungování palubního systému Model 3 ukazuje hlavně to, jak zoufalý je celý koncept soustředění zobrazování a ovládání všeho do jednoho dotykového displeje. Věříme, že je to moderní, elegantní, „cool” a kdesi cosi, ale není to rozumně funkční. A o to by mělo jít vždy v první řadě...


První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 1 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 01První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 2 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 02První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 3 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 03První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 4 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 04První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 5 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 05První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 6 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 06První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 7 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 07První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 8 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 08První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 9 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 09První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 10 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 10První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 11 - Tesla Model 3 ovladani ventilace prvni 11
Takhle „snadno” se v Tesle Model 3 ovládají výdechy ventilace

První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 23 - Tesla Model 3 predani prvnich 30 ks 21První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 24 - Tesla Model 3 predani prvnich 30 ks 21aPrvní záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept - 25 - Tesla Model 3 predani prvnich 30 ks 22
Interiér Model 3 je nepochybně jednoduchý, jenže to je právě ono - možná je jednoduchý až příliš

Zdroj: Bill Lee@Twitter přes Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše