Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže

11.8.2017 | Petr Prokopec | 22 příspěvků

Kilometry kabelů mají dnešní moderní auta, aby byla schopna fungovat. Mají je i dosavadní Tesly, už Model 3 to ale nepřehání a Y má být revoluční.

Pokud přijde řeč na odvážná prohlášení, můžeme Elona Muska považovat pomalu za mistra světa. Je třeba ho vždy brát trochu s rezervou, ne vždy ale míří mimo terč. Model 3 chtěl začít vyrábět na konci června a podařilo se mu to, jen nikoliv pro regulérní zákazníky a ne zrovna ve velkých počtech. V podstatě tak nazval začátkem výroby Modelu 3 něco, co se jinde nazývá montáží ověřovací série.

Na auta určená reálným koncovým zákazníkům dojde později, snad v říjnu, kdy by se měly po Státech rozjet první vozy. Prozatím půjde o verze s delším dojezdem, na základ přijde řada až před koncem roku. Levnější verze Tesly Model 3 bude používat baterie o kapacitě 50 kWh, pro delší dojezd jsou pak k dispozici 75kilowatthodinové akumulátory. Už v tom se liší od většího Modelu S, ale ne zase o tolik.

Zásadní rozdíl ale představuje pokrok v konstrukci samotné architektury vozu, kde se podle Muska podařilo zásadně snížit množství kabeláže. Model S má na palubě 3 048 m, Model 3 pak 1 524 m. Práce na vývoji a úsporách použitého materiálu tím ale nekončí. Již za pár týdnů se totiž světu ukáže koncept malého crossoveru nazvaný Model Y, který bude mít pouhých 100 (sto!) metrů elektrické kabeláže. To představuje pouhou třicetinu toho, co používá větší Model S. Této redukce mělo být dosaženo díky novým systémům, které používají odlišné napětí, a za pomoci nového hardwaru, čímž je myšlena třeba samotná kabeláž.

Právě elektrické rozvody a jejich natažení napříč celým vozem jsou jedním z časově nejnáročnějších kroků při výrobě, měla by Tesla v budoucnu výraznou měrou zredukovat dobu potřebnou k montáži jednoho vozu. I díky tomu by se jí měla začít postupně dařit navyšovat produkční kvótu až na 10 tisíc aut týdně, což je vůči současnému stavu více než pětinásobné zlepšení.

A nejde tu jen výrobu. Například takové opulentní Bentley Bentayga používá přes 4 kilometry kabelů, které váží téměř 50 kilogramů. To je nemalá porce (třebaže u Bentaygy ne až tak...), která by mohla být popsanou redukcí délky kabeláže snížena na minimum. A zrovna u elektrického auta s těžkými akumulátory je každé ušetřené kilo dobré.

O samotném Modelu Y se toho zatím více neví. Očekává se, že na trh přijde v roce 2019 či 2020, přičemž Tesla bude v jeho případě postupovat naprosto stejně, jako je tomu nyní u malého sedanu. Nejprve tedy bude k mání velmi unifikovaná varianta s omezenou personalizací, než se nabídka rozšíří o různé verze hnacího ústrojí i širší počet volitelných doplňků.

Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 1 - Tesla Model Y delka kabelaze 01Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 2 - Tesla Model Y delka kabelaze 02Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 3 - Tesla Model Y delka kabelaze 03Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 4 - Tesla Model Y delka kabelaze 04Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 5 - Tesla Model Y delka kabelaze 05Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 6 - Tesla Model Y delka kabelaze 06
V Bentley Bentayga - a v luxusnějších autech obecně - dnes najdeme přes 4 km kabelů o hmotnosti skoro 50 kg

Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 7 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 01Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 8 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 03Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 9 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 04Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 10 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 05Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 11 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 06Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 12 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 07Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 13 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 08Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 14 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 09Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 15 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 10Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 16 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 11Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 17 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 12Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 18 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 13Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 19 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 14Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 20 - Tesla Model S 2016 facelift oficialne 15
Tesla Model S jich má přes 3 km...

Tesla chystá revoluci, její nový model má používat neskutečně málo kabeláže - 21 - Tesla Model Y 2019 prvni foto
...a Model Y, který se zatím ukázal na jediném snímku, jich má používat pouhou třicetinu

Zdroj: Autoweek

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše