Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, prý překoná i speciál Tatry

Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký kloubový autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice, sloužit ale bude na Dálném východě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, prý překoná i speciál Tatry

4.2.2019 | Mirek Mazal

Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký kloubový autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice, sloužit ale bude na Dálném východě.

Teprve před pár dny jsme vám mohli ukázat neobvyklý autobus z dílny české Tatry. Speciální stroj zvaný Tatrabus byl postaven na podvozku Phoenix 8x8 a bude vozit turisty na území jihoamerické pouště Atacama. Předností kopřivnického prototypu je průchodnost terénem a možnost přepravovat osoby při zachování vysoké úrovně cestovatelského komfortu.

Daleko od nejvyprahlejší pouště světa vznikl podobný automobil, ale v ještě extrémnější podobě. Nedozvídáme se o něm náhodou, ruská představa off-roadového autobusu se jmenuje Jamal B-4B A-20 a prezentuje se jako ještě schopnější stroj než Tatrabus. Těžký kloubový osobní transportér odráží náročné přírodní podmínky na Dálném východě, kde bude tento prozatím rovněž unikátní vůz působit.

Projekt byl v pilotní fázi představen veřejnosti už na podzimní plynárenské konferenci v Petrohradě. Původně bylo zamýšleno použití řidičovy kabiny od společnosti Kamaz, později inženýři dospěli k jinému závěru a rozhodli se pro běloruského dodavatele MAZ-MAN. Nový stroj je vybaven vyhřívanou nástavbou se sedadly pro přepravu osob. Uzavřený prosklený modul je oddělený od místa řidiče a jeho spolujezdce.

O pohon se stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Řazení dostala na starost automatická šestistupňová převodovka ZF s vysokým převodovým poměrem 22,9:1.

Při pohledu na rozměr kol a světlou výšku odolného podvozku není překvapením, že výrobce zkouší zaujmout nezvyklým využitím modelu k převozu zájemců nehostinnou krajinou. Proti zaboření do měkkého podloží pomáhá čtveřice terénních pneumatik R25, v nouzi je připraven silný naviják s ocelovým lanem. Snadnější manévrování mezi nepřekonatelnými překážkami usnadní dvoudílná stavba s kloubovým spojem.

Mnohatunový Jamal navzdory své obrovitosti prý nezná terén, který by jej zastavil. Díky svým „balónovým”, nízkotlakým pneumatikám nezapadne ani do hlubokého sněhu a nezastaví ho ani bažiny. To Tatra skutečně nabídnout neumí, pohon 8x8 ale zvládne lépe jiné nástrahy. Který terénní autobus je lepší, můžeme zatím jen spekulovat, srovnávací test Tatrabus vs. Jamal B-4B A-20 by ale jistě byl neobyčejným kláním...


Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, prý překoná i speciál Tatry - 1 - Jamal B4B A20 foto prvni 01Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, prý překoná i speciál Tatry - 2 - Jamal B4B A20 foto prvni 02Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, prý překoná i speciál Tatry - 3 - Jamal B4B A20 foto prvni 03
Jamal B-4B A-20 je zhmotnělá představa terénního autobusu na ruský způsob, v terénu prý překoná i podobně nekompromisní Tatrabus

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama