Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali
4.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nová Škoda Rapid je dobré auto, oproti svému předchůdci ale neexistuje jako kupé. Atero to mění, ovšem jiným než očekávaným způsobem.
Tip: Podívejte se na hotovou Škodu Atero i s dveřmi, divoce nejen vypadá, ale i zní.
Asi vás nepřekvapíme konstatováním, že Škoda Rapid má naše sympatie. Nebylo tomu tak vždy, však v prvním testu verze TDI poněkud nepřesvědčovala později odstraněnými lacinostmi. Při další zkušenosti s verzí TSI pak sice ohromovala dynamikou v přímce a dokonce i na technické trati, nebyli jsme si ale jisti, jak moc je to všechno reálné - jestli se takto schopný vůz dostane i k běžným zákazníkům, jestli není jen speciální vábničkou pro novináře.
I proto jsme Rapid později zkoušeli dlouhodobě. Vytáhli jsme jej na „brzdu” a zjistili, že ona dynamika je skutečná. A vůz je v jízdních ohledech tak dobrý, že dokáže bodovat i na Nordschleife, třebaže pro takové zacházení nepochybně nebyl primárně stvořen.
Právě tímto nás oslovuje. Rapid dále zůstává v některých ohledech jednoduchým autem, což leckomu nemusí být po chuti, svými jízdními schopnostmi ale jednoznačně boduje. V rámci své specifické třídy je v tomto směru zcela nedostižný - na trhu nenajdete srovnatelné auto, které by bylo tak praktické, tak dobré pro každodenní komfortní jízdu a které by zároveň dokázalo tak dobře prodat svůj výkon. Můžete jej drásat až na limit možností a nezapotí se při tom, v tomto směru dostává i svému jménu.
V jednom ohledu nám ale jméno Rapid k vozu nikdy nesedělo. Naposledy se tak jmenovalo „tuzexové” kupé, jeden z vrcholů nabídky značky - teď jde o liftback hrající na strunu racionality. I proto nás potěšila nedávná zpráva, že Škoda chystá nový Rapid kupé, byť primárně s cílem postavit jen jeden. Teď je na světě, je skoro hotový a představen byl ve své poslední vývojové dnes v Mladé Boleslavi. Jenže se nakonec nejmenuje Rapid a kupé je to trochu jiné, než by vás primárně napadlo.
Totiž, pokud byste ze současného Rapidu chtěli postavit kupé obvyklého ražení, vezmete liftback, seberete mu zadní dveře, prodloužíte ty přední a možná trochu zkrátíte záď. Takový vůz jsme i očekávali, lidé ze strojírenského učiliště Škody (a jsou mez nimi i čtyři mladé dámy) na to šli ale jinak - za základ vzali verzi Spaceback. Výsledek - nebo „skorovýsledek” - je tak o poznání divočejší, troufneme si říci i „ujetý”, nakonec i svým jménem. Říká se Atero, což nemá daleko ke slovu „aterom” - tak se označuje tukový nádor. Mnozí ale po Škodě dokola chtějí, aby se nedržela při zemi a alespoň tento požadavek vůz plní dokonale.
Ono postavit kupé z hatchbacku „normálně” ani nejde, takže zde máme čest s autem, které připomíná... no, ono žádné dnes známé auto vlastně ani nepřipomíná. Zepředu v něm ještě poznáte Rapid, i když specifická přední světla, červené prvky vložené do jinak černo-černé přídě a větrací otvory v kapotě vzhled vozu mění. Dále už ale jde o vskutku svéráznou stavbu. B-sloupky jsou posunuté vzad, aby vůz mohl mít dvojici větších dveří, zadní dveře chybí a změněná je pochopitelně i linie střechy, která jde ruku v ruce s tím, co má naplňovat obsah slova kupé.
Záď pak připomene vozy jako Honda CRX - ještě z relativně velkých výšin je ostře zkosena a tvořena třetími dveřmi pochopitelně upraveného zavazadlového prostoru. Pod nimi najdeme dvojici koncovek výfuku ze Škody Octavia RS a v samotném zavazadelníku hlavně srdce audiosystému - zesilovač o výkonu 1 800 wattů, který rozeznívá 14 reproduktorů na palubě a pochopitelně i subwoofer opět v zavazadlovém prostoru. Ten pracuje se 400 Watty výkonu.
Prostor pro cestující se drží více při zemi - odmyslíme-li si červeno-černý volant, červené ambientní osvětlení a pár drobností, díváme se na prakticky sériový Rapid ve vysoké specifikaci. Pohled na pedály a řadící páku nám ovšem naznačí, s čím tu máme čest po technické stránce.
Automat DSG naznačuje přítomnost vrcholné motorizace 1,4 TSI s výkonem 92 kW (125 koní) a nedělá mylný dojem, pod kapotou je vážně přeplňovaná čtrnáctistovka. Zůstala v sériové podobě, upraven byl ale podvozek a Atero se pyšní také modifikovanými brzdami s děrovanými kotouči. Ty se skrývají za relativně velkými koly - černo-červenými „osmnáctkami” Turini z Octavie s pneumatikami 225/35 R18.
Jak už jsme zmínili, auto zatím není s 1 300 hodinami práce na kontě zcela hotové, a tak se nedivte, že nemá třeba boční dveře - finální Atero uvidíme až později. I tak vám zřejmě přijde dost divoké a svým specifickým pojetím asi nebude po chuti každému. Oproti předchozím dílů jako Funstar a CitiJet je svým způsobem nejodvážnější, sami ale posuďte, jak moc se vám zamlouvá.
My už jen dodáme, že i když je Atero - podobně jako dříve Funstar se Citijet - odhalován v době konání srazu GTI u Wörthersee spolu s podobnými kreacemi Volkswgaenu, Škoda letos na samotném srazu chybí a vůz si tak na něm nebudete moci prohlédnout. Přiložená galerie z něj ale snad zachycuje vše podstatné...













































Škoda Atero ještě není hotová, až bude, půjde o unikátní koncept. V tuto chvíli nemá žádnou vazbu na sériovou výrobu, případný zájem o podobný vůz může leccos změnit. Reakce na Atero na vás...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejnovější články
VW zastavil prodej jednoho ze svých elektrických propadáků na klíčovém trhu. Dealeři varují, že už se nevrátí
před hodinou
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
včera
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
