Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda chystá hned šest velmi levných aut, u nás ale možná nenabídne ani jedno
19.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škodovku si dnes automaticky nespojujeme s levnými auty, přesně jejich vývoj ale nyní má v rámci koncernu VW na starosti.
Indický trh měl být pro Škodu jedním z klíčových a to samé platí také pro Volkswagen. Německá automobilka ovšem během uplynulého fiskálního roku přišla o 22,47 procenta registrací. Ta česká si pak sice o nemalých 26,8 procenta polepšila, nicméně na druhou stranu prodej 17 387 vozů nepředstavuje nic zásadního. Vlastně by nás proto nemělo překvapit, že koncern chystá na tomto trhu zásadní změny. A co více, Škoda se má zasadit o jejich realizaci.
Vše souvisí s projektem levného vozu, který má mladoboleslavská automobilka pod palcem. Jeho vývoj má jednu z nejvyšších priorit, VW Group kvůli němu hodlá v Indii v nejbližší době proinvestovat přes miliardu Eur (cca 25,73 mld. Kč). To by byla největší jednotlivá investice v daném segmentu, což jen dokazuje víru německého koncernu v tento trh. Samotný Volkswagen přitom bude v rámci expanze hrát druhé housle.
Spekuluje se o tom, že Škoda dokonce převezme továrnu VW v Chakanu a přebuduje ji pro výrobu aut založených na modulární platformě MQB. Daný proces bude pozvolný, neboť momentálně nabídka stále počítá s řadou aut užívajících stárnoucí architekturu PQ25. Škoda Rapid, Volkswagen Vento, Ameo a Polo by však do roku 2020 měly skončit, přičemž nahrazeny budou právě oním projektem levného vozu. Respektive celou rodinou levných aut.
V rámci projektu se pracuje na šesti různých typech. Indům tak bude nabídnuto SUV střední velikosti, sedan a hatchback, ve všech případech jako Škoda i jako VW. První by mělo dorazit SUV, jehož předobrazem by měl být koncept Vision X. Podle šéfdesignéra značky Olivera Stefaniho ale bude zapotřebí výrazné přepracování. „Po mé nedávné návštěvě v Indii jsem si uvědomil, že potřebujeme mnohem více místa vzadu.“
Tato modifikace bude nemalým kouzlením, neboť projekt vychází z nejmenší verze modulární architektury MQB A0. Pokud vůz dostane oficiální požehnání, a nic nenasvědčuje tomu, že by jej dostat neměl, pak jeho prodej odstartuje v roce 2021. Šéf značky Bernhard Maier navíc dodal, že rozhodnutí Volkswagenu se očekává na sklonku roku, konkrétně pak v listopadu při zasedání správní rady.
„Není to jednoduché rozhodnutí, neboť konkurence v Indii je velká. Pro Škodu se jedná o velkou výzvu, ale zároveň také o velkou motivaci,“ dodal Maier s tím, že automobilka plánuje pro první rok výrobu více než 300 tisíc aut. To je opravdu razantní posun oproti současnosti, o níž jsme mluvili výše, a to i za předpokladu, že začleněny do projektu budou obě koncernové značky.
Indie tedy hraje opravdu velmi důležitou roli v plánované expanzi značky a doufá, že v roce 2025 bude prodávat dva miliony aut ročně. S tím bude nápomocná také Čína, kde by pro změnu mělo již do roku 2020 dojít ke zdvojnásobení registrací na 600 tisíc. Lze přitom jen dodat, že Škoda stála v čele útoku koncernu na Indii již v roce 1999. A jelikož historie se evidentně opakuje, nepřekvapí, že projekt nese interní označení India 2.0.
V tuto chvíli je otázkou, jak bychom z indické expanze škodovky mohli profitovat my, to ale zatím nejspíše neví ani sama automobilka. Primárním cílem jejích „nízkonákladových snah” je Indie a firma nejspíše nepřipustí, že by tyto vozy mohla v upravené podobě nabídnout i jinde. To ale svého času Renault s Dacií Duster říkal též, teď je to jeho nejúspěšnější vůz a nabízí jej skoro po celém světě. Vyrábí se mimo jiné také v Indii, odkud jej Renault dováží i do Evropy a nabízí třeba ve Velké Británii...
Škoda už se v minulosti pokusila levná auta nabízet i u nás, dobře to ale nedopadlo - Fabia Junior a Octavia 1,4 MPI vypadaly příliš lacině
Poučena z předchozích nezdarů se Škoda v případě projektu nového levného vozu inspiruje konceptem Vision X. Ovšem jen po stránce designové, aby auto spíše dobře vypadalo, pokročilá technika by byla příliš drahá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
- Brit Jake Dixon opouští Katar a letí domů: konečně je to v pořádku 17.3.2024
Nejčtenější články
- Faceliftovaný VW Golf 8 odhalil své první ceny, edice k 50. narozeninám je velké zklamání
17.2.2024 - Dacia Niagara: Splněný sen zahrádkářů se začíná stávat realitou, impuls přišel z opačného konce světa
18.2.2024 - Šéf Fordu už lituje někdejší sázky na elektromobily. „Už nechci žádné pitomé vize,” říká, pochopil, že Tesla je jen jedna
18.2.2024 - Revoluční diesel na benzin od Mazdy upadá v zapomnění, Japonci to zas jednou vzali za špatný konec
18.2.2024 - Konkurent Octavie od Dacie už se rýsuje, Rumuni chtějí Škodou zanedbávané zákazníky získat se vší vážností
18.2.2024
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 09:17 - HOUZJ5AJ
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan