Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf přiznal, že Škoda mohla loni prodat ještě mnohem více aut, umět je vyrobit
10.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda loni zažila nejlepší rok ve své historii, když překonala všechny prodejní rekordy. Takže byl jednoduše skvělý? Nikoli, mohl být ještě o dost lepší, nebýt omezených výrobních kapacit.
Není žádným tajemstvím, že Škoda dosáhla svého produkčního stropu. Dosud ovšem nebylo jasné, jak velký problém to pro značku je. Situaci nyní vyjasnil sám šéf mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier, dle kterého by značka „byla schopna prodat v loňském roce o zhruba 100 tisíc aut více, než skutečně prodala“. Tato porce přitom nešla na konto jediného vozu, ale prakticky celé produkce - nedostačujícími výrobními kapacitami byly dotčeny modely Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq.
Automobilka přitom doufala, že problém částečně vyřeší zavedením víkendových směn, tento krok ale vetovaly odbory. Pro Škodu tedy skutečně již neexistuje jiné východisko než výstavba nové továrny. Otázkou však je, kde ta vznikne. Ještě před pár dny totiž veškeré indicie vedly k Srbsku, kde dokonce již proběhly první schůzky mezi zástupci koncernu a tamním prezidentem Alexandrem Vučičem. Jakkoliv totiž stavbou továrny bude pověřena Škoda, vznikat zde budou vozy vícero značek.
Ruka v rukávu ale nejspíše ještě nebude, neboť Maier uvedl, že „rozhodnutí musí padnout do poloviny roku“. Ukrajina, Turecko, Rumunsko a Bulharsko jsou ale nejspíše definitivně mimo mísu, což znamená, že Škoda, tedy potažmo VW Group, se rozhoduje mezi již jen mezi dvěma lokalitami. Jednu jsme zmínili o odstavec výše, tou druhou je - chvíle napětí Česká republika. Tu Maier prosazoval již od počátku, koncern však byl proti kvůli narůstající výši mezd.
Nově je ale nejspíše Česko znovu ve hře, i z toho důvodu, že Škoda by si vybudováním nové továrny a tedy nabídkou nových pracovních míst mohla zavázat odbory. Ty by pak pro změnu odsouhlasily dočasné zavedení víkendových směn. Právě tato potenciální rošáda je velmi pravděpodobně důvodem, proč stále ještě nebylo rozhodnuto. A dá se předpokládat, že pokud odbory i nadále budou trvat na svém, pak definitivně zvítězí Srbsko. Rozhodnutí je tak vlastně v jejich rukou.
Zapomínat bychom ale ve výsledku neměli ještě na jeden klíčový faktor, a sice volnou lokalitu. Škoda by totiž pro svou továrnu potřebovala pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů. V Srbsku minimálně dva takové jsou, v Česku by jejich hledání bylo poněkud náročnější. Už jen proto, že většina případných lokalit je zatížena lesy nebo rybníky. A neí bez zajímavosti, že majitelem řady v úvahu připadajících pozemků je premiér Andrej Babiš resp. jeho „bývalé” firmy.
Jsme tedy zvědavi, jak se celá situace vyvrbí. Závěrem pak jen zmíníme, že Škoda v loňském roce zaznamenala ztráty i kvůli nutnosti opětovné homologace. Nicméně dle Maiera jsou následky tohoto kroku minimální, většina je spojena s nedostačující kapacitou v karosárně i na finálních montážních linkách. Jediným nedotčeným vozem z portfolia značky je pak Citigo, které se vyrábí na Slovensku.
Škoda narazila na své produkční limity, nová továrna je tak jistotou. Kde však bude postavena, zatím nebylo potvrzeno
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:10 - M.Z.
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan