Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut

Škoda na poli elektrické mobility rozhodně není průkopníkem, přesto právě ona jako první velká automobilka nasadí revoluční kinetické baterie vyvinuté izraelskou firmou Chakratec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut

4.11.2019 | Petr Prokopec

Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda na poli elektrické mobility rozhodně není průkopníkem, přesto právě ona jako první velká automobilka nasadí revoluční kinetické baterie vyvinuté izraelskou firmou Chakratec.

Rozvoji elektrické mobility brání více okolností, tou nejzásadnější jsou ale limity jejich dobíjení. Akumulátory jsou velké, těžké, drahé, jejich výroba je neekologická a především - nelze je vzhledem k současným standardům doplňování energie do aut spalujících benzin či naftu dostatečně rychle dobít. To je dáno nejen omezenými možnostmi baterek, ale také limity infrastruktury.

Rychlodobíjecí stanice jsou totiž závislé na rozvodné síti, která není všude stejně silná. Vysoký elektrický výkon není k dispozici všude a i pokud je, stejně se může stát, že pár rychle dobíjených elektroaut síť položí, nebo dojde na další prodloužení již tak dlouhé čekací doby. Jinými slovy, dobíjení pro elektromobily důležitější než jejich cena. Co je vám platné, že si můžete pořídit i deset Tesel, když bydlíte v místě, kde nelze najednou zapnout mikrovlnku a vysavač, aby nedošlo k výpadku.

Momentálně tu ovšem máme řešení, které vypadá vcelku smysluplně a skutečně by do značné míry mohlo fungovat. Překvapením může být skutečnost, že není spojeno s kalifornským výrobcem elektromobilů, nýbrž se Škodou. Mladoboleslavská automobilka se skrze svou divizi DigiLab Israel spojila s izraelským start-upem Chakratec, který aktuálně představil tzv. kinetické baterie. Jejich středobodem je setrvačník, elektrická energie je zde převáděna na mechanickou a zpět.

Setrvačník se kvůli minimalizaci tření pohybuje ve vakuu a na magnetických ložiscích. Zpočátku se přitom točí pomalu, nicméně postupně je elektřinou se sítě roztočen až na maximálních 16 či 18 tisíc otáček za minutu. V té chvíli je dle Chakratecu ona inovativní baterie plně nabitá. Jakmile přijede elektromobil, stačí zastrčit zásuvku a čerpat energii. Podle šéfa izraelské společnosti Nira Zohara se princip do značné míry odpovídá splachování toalety.

Abyste uklidili záchodovou mísu po své potřebě, rozhodně vám nestačí jen pár litrů vody v zásobníku. Zapotřebí je rovněž tlak, který účinnost celého systému umocní. Stejné je to v případě kinetických baterií, které zachycují zátěžovou špičku energie ze sítě. Ta může kupříkladu disponovat maximálním výkonem 50 kW, což by čekací dobu učinilo opravdu velmi dlouhou. Nicméně řešení Chakratecu může krátkodobě nabídnout i 100 kW.

To jinými slovy znamená, že izraelský systém umožní zároveň dobíjet vůz skrze síť i pomocí kinetických baterií, ve výsledku tedy je k dispozici výkon 150 kW. Výkonný ředitel firmy Ilan Ben-David ovšem dodává, že to je pouze první výhoda. Ta druhá spočívá ve zvýšení životnosti. Pokud by se jednalo o standardní bateriovou zásobárnu energie, docházelo by při rychlém nabíjení a vybíjení k pozvolnému omezování její kapacity. Ostatně stačí jen vzpomenout na mobily.

Řešení Chakratecu oproti tomu vyžaduje minimální údržbu a namísto několika tisíc nabíjecích cyklů může fungovat v podstatě neomezeně. Je ale třeba dodat, že zadarmo to rozhodně není. Z hlediska vstupní investice Chakratec mluví o sumě zhruba 50 tisíc korun za jednu kilowatthodinu, přičemž stávající prototypy disponují zhruba 10 setrvačníky a kapacitou 30 kWh. Znamená to, že jedna taková kinetická baterie vyjde na 1,5 milionu korun.

To je již opravdu nemalá suma, jež navíc není dostačující ani pro plné nabití jednoho většího elektromobilu. Chakratec dodává, že pokud systém má být profitabilním, je třeba, aby dobíjel 20 až 30 aut za den. To ovšem znamená, že je třeba počítat s větším množstvím setrvačníků i kilowatthodin, rozhodně se tak nejedná o záležitost určenou privátní klientele. Tedy alespoň prozatím. Co se stane do budoucna, je otázkou, nicméně jak jsme již naznačili, prsty v tom bude mít i Škoda.

První stanice se momentálně testuje na vídeňském letišti, druhou však chce Škoda již v řádu týdnů zprovoznit v Praze, a to kvůli příchodu elektrického Citigo a plug-in hybridního Superbu na trh. Hlavní město ČR na tom ovšem se sítí není zrovna špatně, pročež nás zajímá funkčnost kinetických baterií právě v odlehlejších oblastech. V tomto ohledu by dostatek nových informací mohli přinést Němci, neboť Izraelci jednají s jednou tamní sítí hotelů.

Jak se tedy zdá, Chakratec objevil způsob, jak nedostačující elektrickou infrastrukturu alespoň částečně zlepšit. Jen čas nám ovšem ukáže, zda půjde o udržitelné řešení. Kromě vysoké ceny je tu totiž ještě jedno negativum, a to spočívá v prostorové náročnosti, která možnosti využití celého systému na některých místech pochopitelně též omezuje.


Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut - 1 - Skoda a Chakratec 2019 prvni foto 01Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut - 2 - Skoda a Chakratec 2019 prvni foto 02Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut - 3 - Skoda a Chakratec 2019 prvni foto 03Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut - 4 - Skoda a Chakratec 2019 prvni foto 04Škoda v ČR nasadí revoluční řešení hojící jednu z velkých bolístek elektrických aut - 5 - Skoda a Chakratec 2019 prvni foto 05
Škoda již v řádu týdnů představí v Praze revoluční „kinetickou baterii” izraelské firmy Chakratec, která nefunguje na chemické bázi a dovolí rychlé dobití elektrických aut i tehdy, kdy to limity elektrické sítě nedovolí

Zdroj: Škoda Auto, Chakratec

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.