Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility

A všichni ruce nahoru! Německý koncern si zřejmě po dlouhé době vzpomněl na význam svého jména a postavil auto pro lidové vrstvy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility

22.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

A všichni ruce nahoru! Německý koncern si zřejmě po dlouhé době vzpomněl na význam svého jména a postavil auto pro lidové vrstvy.

Volkswagen ve své zprávě k novému modelu up! vysvětluje, že „se vydal prozkoumat svět malých automobilů, s cílem vytvořit kompaktní vůz s maximálním využitím obestavěného prostoru, specialistu na městský život“. Pokud máte dojem, že to příliš nezní jako výzva k další levné revoluci a motorizaci světa, tak je to v pořádku. Model up!, který bude vyráběný v Bratislavě společně se sesterským Seatem a Škodou, se neohlíží, i když… Určité pojítko s minulostí tu je. Možná jde o náhodu, ale novinka má naprosto stejný rozvor jako původní Brouk, tedy 2,42 metru. Pro lepší představu je to skoro stejná hodnota, jako má současná Fabia - ta je ale téměř o půl metru delší.

Volkswagen tedy představil automobil s délkou 3,54 m, který by měl zajistit mobilitu pro čtyři cestující. Nezní to moc důvěryhodně, ale možné to je. Vzpomeňte si na původní Renault Twingo. Ten dokázal na ještě menším půdorysu vytvořit docela obyvatelný prostor pro čtyři i díky posuvné zadní lavici. Jak si v tomto směru pomáhá up!, tp ještě nevíme, Volkswagen dosud nezveřejnil fotky zadní části kabiny, ale do města, kam primárně patří, by to stačit mohlo. Uvádí pouze objem zavazadlového prostoru - 251 litrů v základní konfiguraci a zajímavých 951 litrů po sklopení zadních sedadel.


Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 1 - Volkswagen up 05Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 2 - Volkswagen up 06Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 3 - Volkswagen up 07

Docela skoupé zůstává tiskové oddělení také, pokud jde o konstrukci. Původní prototyp představený před čtyřmi lety ve Frankfurtu měl motor umístěný vzadu a pohon zadních kol. K novince bylo zveřejněno pouze to, že má zážehový tříválec o objemu 1,0 litru a bude nabízený ve dvou výkonových variantách. Jako BlueMotion bude mít 60 koní a se systémem stop-start normovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Silnější model nabídne 75 koní a průměrná spotřeba má být o deci vyšší. V reálu by to tedy mohlo jezdit kolem pěti až pěti a půl litru, což pořád není špatné. Na stejném základu se o něco později objeví vůz upravený pro spalování zemního plynu s výkonem 68 koní (3,2 kg CNG na 100 km) a roce 2013 elektromobil.

Ke koncepci ovšem nezaznělo ani slovo. Můžeme tedy pouze předpokládat, že pro Volkswagen bylo mnohem levnější využít stávající technická řešení a up! bude tradiční předokolka. Nějaké (pro tuto třídu) originální technické libůstky se pod karoserií ale přeci jen objeví. Volkswagen up! dostal systém City Emergency Braking, což v tomto případě znamená, že v rychlostech pod 30 km/h bude prostor před autem monitorován laserovými senzory - pokud zaregistrují kolizní situaci, dojde k automatické aktivaci brzd. Systém je nastaven tak, aby následky nárazu výrazně snížil, nebo nehodě třeba i zabránil. S ohledem na hustotu provozu a způsob jízdy (či chůze) některých občanů ovšem musíme doufat, že řidič bude mít možnost nastavit citlivost či ho zcela vypnout.

Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 4 - Volkswagen up 14Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 5 - Volkswagen up 13Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 6 - Volkswagen up 19

Co se týče vzhledu kabiny, tady se převrat koná, jen pokud jde o použití barevných panelů, které odpovídají odstínu laku karoserie. Palubní deska vypadá velmi jednoduše a v případě, že vám něco připomíná, schválně se podívejte na interiérové fotky fiatu 500. Nepochybujeme ovšem o tom, který z těchto dvou aut bude mít lépe vyřešenou ergonomii.

Aby Volkswagen nemusel u svého nejmenšího modelu řešit několik variant středového panelu podle výbavy, návrháři v podstatě okopírovali koncept použití „aftermarketových” navigací a zabalili to do vzletnějších marketingových frází. Odnímatelné „osobní zábavné zařízení“ s dotykovou obrazovkou nazvali „maps + more“, což znamená, že kromě navigace dostanete třeba obrazový výstup parkovacího systému nebo připojení pro mobil.

Podle sdělení českého zastoupení značky Volkswagen dorazí model up! na náš trh na jaře 2012 ve třech zatím blíže nespecifikovaných výbavách: take up! jako základní model, move up! se má orientovat na komfort a na vrcholu bude stát verze high up!

Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 7 - Volkswagen up 01Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 8 - Volkswagen up 02Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 9 - Volkswagen up 03Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 10 - Volkswagen up 04Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 11 - Volkswagen up 08Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 12 - Volkswagen up 09Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 13 - Volkswagen up 10Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 14 - Volkswagen up 11Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 15 - Volkswagen up 12Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 16 - Volkswagen up 15Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 17 - Volkswagen up 16Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 18 - Volkswagen up 17Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 19 - Volkswagen up 18Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 20 - Volkswagen up 20Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 21 - Volkswagen up 21Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 22 - Volkswagen up 22Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 23 - Volkswagen up 23Volkswagen up!: výkřik do světa městské mobility - 24 - Volkswagen up 24
VW up! ve své produkční podobě

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.