Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW e-Golf a e-up!: německé tramvaje jsou tu, lístek na 100 km stojí pod 100 Kč
27.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volkswagen veze do Frankfurtu hned dva elektromobily. Nabídnout mají 82 a 115 koní, v českém provozu si prý řeknou maximálně o 63,5 Kč na 100 km.
Když jsme o víkendu avizovali novinky Volkswagenu připravované pro frankfurtský autosalon, věděli jsme s jistotou jen o dvou z nich. V obou případech na sebe navlékly karoserii sedmé generace Golfu, každý vůz se však rozhodl zamířit do zcela jiného segmentu. Zatímco tak „eRko“ s výkonem 300 koní hodlá přilákat ke stánku značky fanoušky rychlého svezení, e-Golf bude srdcovou záležitostí pro... Pro koho vlastně? V jeho snažení jej na každý pád podpoří druhý elektromobil z Wolfsburgu, Volkswagen e-up!, i když si vzhledem k jeho předchozímu představení nejsme úplně jisti, že má být onou třetí novinkou a v tomto případě není tak trochu za křoví.
Buď jak buď, oba elektrovozy mají podle značky nabídnout každodenní praktičnost, která nekončí jen dvěma páry dveří, ale třeba i bohatou standardní výbavou, do níž spadá automatická klimatizace, navigace, vyhřívání čelního okna nebo denní svícení pomocí diod. Elektrický Golf pak navíc dorazí i s LEDkami namísto hlavních světel, což je u Volkswagenu vůbec poprvé.
Spíše než na výbavu ale značka hodlá lákat spíše na nízké provozní náklady. Začít přitom můžeme dražším modelem, kterým je e-Golf. Ten je vybaven elektromotorem o výkonu 115 koní a točivém momentu 270 Nm, s nimiž má zvládat zrychlení z klidu na stovku za 10,4 sekundy a nejvyšší rychlost 140 km. Jeho „spotřeba“ má přitom činit 3,30 Eur (cca 86 Kč) na 100 km.
Než se ale k výpočtu ceny na km dostaneme, připomeneme druhou tramvaj z Wolfsburgu. Tedy model e-up!, který dostal do vínku 82 koní a 210 Nm. Stovku tak zvládne za 12,4 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činí 130 km/h. Dojezd pak Němci díky baterii o kapacitě 18,7 kWh vypočítali na 160 km, zatímco e-Golf s většími bateriemi (24,2 kWh) zvládne 190 km.
Tato porce by podle značky měla stačit prakticky každému německému motoristovi, neboť podle statistik je tamní průměrná denní porce nějakých 50 km. Tento přístup k potenciální využitelnosti vozu je ale stejně chybný jako šití konfekčního saka pouze jediné, průměrné velikosti - i to může matematicky dokonale padnout každému, ve skutečném světě ale nepadne nikomu. Stejně je tomu u elektromobilů, neboť i kdyby avizovaná optimistická čísla o dojezdu (24,2 kWh u e-Golfu odpovídá asi 7 litrům nafty v nádrži Golfu TDI, na těch ujet skoro 200 km bude chtít hodně velké sebezapření) náhodou platila, stačí jeden výlet delší než 190 km za den a máte problém.
Výpočet teoretických kilometrových nákladů na energii je ovšem korektní. Při zahrnutí německé ceny elektrické energie (0,258 Eur/7,2 Kč za jednu kilowatthodinu) se skutečně dostáváme ke zmiňovanému výpočtu, kdy provoz většího elektromobilu vychází na oněch 86 Kč, menší to pak zvládne za 3,02 EUR (79 Kč).
V České republice by čistě „palivové” náklady mohly být ještě nižší, neboť cena 1 kWh se pohybuje od 4,50 Kč do pěti korun. Při spotřebě 11,7 kWh (e-up!) a 12,7 kWh (e-Golf) na 100 km bychom tak se tak měli dostat k nákladům v podobě maximálních 58,50 korun, respektive 63,5 Kč. Znovu tedy za předpokladu, že budete jezdit za normovanou spotřebu, což spíše nebudete. Ale to nebudete s žádným autem...
Bohužel pro elektromobily nelze kalkulovat jen s cenou energie, ale i amortizací samotného vozu, což vzhledem k jejich ceně bude představovat podstatně vyšší náklad. Pořizovací cena sice v případě e-Golfu zůstává zatím neznámá, u Volkswagenu e-up! ale byla v sousedním Německu stanovena na 26 900 Eur (700 tisíc korun). Je tedy zřejmé, že byste museli najet opravdu neskutečné množství kilometrů, aby se vám takový výdej alespoň nějak vrátil. To ale kvůli dobíjení (u e-Golfu něco přes 7 hodin z běžné zásuvky) nebude příliš pravděpodobné a i kdyby náhodou bylo, omezená životnost akumulátorů vám kilometrové náklady pošle do jiných sfér. Ne, ani tyto tramvaje vám nedoporučíme...
E-Golf a e-up!, dva elektromodely Volkswagenu, míří do Frankfurtu s lákavou papírovou „spotřebou“
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva