Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW mění zaměření Škody a Seatu, v Mladé Boleslavi z novinek radost mít nebudou
30.9.2019 | Petr Prokopec
Škoda v posledních letech mířila jen vzhůru, Němci ale nyní chystají rošádu, která ji značně přistřihne křídla. A do lepší pozice naopak dostane Španělský Seatu.
Svého času byla Škoda levnou automobilovou alternativou z východu Evropy, jíž se většina západního světa vysmívala. Nicméně ta doba je pryč, místo toho značka z Mladé Boleslavi budí respekt pomalu kdekoliv, kde se objeví. Dáno je to především tím, že se na potravinovém řetězci posunula do vyšších pater. Kvalitativně je tedy srovnatelná se značkami, které by mnozí označili za renomovanější, stejně jako zvládá nabízet moderní multimédia i motory. To vše ale za nižší cenu než konkurence i mateřský Volkswagen.
Paradoxem je, že na úplnou láci již v souvislosti se Škodou nenarazíte, zejména proto, že značka kráčí s dobou. Se současnou technikou a designem se Škoda dostala tak daleko, že už ji nelze brát jako zástupce „chudého východoevropského proudu“. Ve Wolfsburgu si ale myslí, že vyrostla až příliš, a proto se chystá reorganizace velké části celé skupiny.
Změny se týkají Škody, Volkswagenu a Seatu. Tyto značky se nyní až příliš překrývají, což se vedení rozhodlo vyřešit radikálními pohyby na šachovnici. Španělská automobilka by tedy měla zamířit nahoru, a to dokonce až na takovou úroveň, aby se mohla postavit třeba Alfě Romeo. Je tedy více než jisté, že její produkty budou dokonce ještě dražší než „lidové vozy“. Škodu oproti tomu čeká spíše jistý pád, neboť má bránit Hyundai, Kie a Dacii v kradení zákazníků ve východní Evropě.
„Chceme, aby naše značky měly v budoucnu naprosto jasnou identitu,“ potvrdil chystané změny šéf produktové strategie Michael Jost. A dodal, že „Seat by měl reprezentovat ještě emotivnější vozy, přičemž typickou ukázkou jsou modely Cupra. Škoda by se oproti tomu měla s daleko větší intenzitou zaměřit na východní Evropu, stejně jako by měla mnohem intenzivněji oslovovat zákazníky, kteří požadují funkcionalitu.“ Volkswagen by pak zůstal tam, kde je, v podstatě by tedy zastupoval jistý střed.
Jakkoliv je plně pochopitelné, že si VW hodlá uklidit kurník, ve kterém začíná být až příliš mnoho podobných kohoutů, tak zásadní změnou strategie docela riskuje. Škoda má totiž jednu z nejvyšších ziskových marží v celé branži, zatímco Seat je automobilkou, která po několik dekád produkovala jen ztrátu. A přestože se dokázala vzchopit, prodejně je na tom stále citelně hůře než mladoboleslavská automobilka.
Navíc tu máme i rozdíly v reputaci - i tady Seat strádá. Pokud vezmeme v potaz všelijaké ankety, pak Španělé okupují spíše druhý konec žebříčků než Škoda, která na tom pomalu nemůže být lépe. Její design sice hraje spíše na konzervativní notu, ve zbytku je ale hodnocena jako jedna z nejlepších a třeba Britové ji vynášejí i před Japonce či dokonce domácí produkci.
Je tak opravdu otázkou, zda VW Group dělá dobře, jisté je zatím jen to, že českou značku změny nepotěší a radost z nich nakonec nemusí mít ani ve Wolfsburgu. Pokud totiž Němci Škodu posunou zase dolů, možná sice dojde na generování vyšších prodejů, nicméně procentuální marže klesne. Navíc při tomto renomé asi značka jen stěží bude lákat zákazníky na koupi elektromobilů, u nichž jednoduše na dramatické zlevnění ani dojít nemůže. S image automobilky pro chudé se ale vysoké ceny alternativního pohonu neshodují.
Transformace pak nemusí vyjít ani u Seatu, jehož produkty mají rozporuplnější pověst. Bude tedy zajímavé sledovat, zda plány VW klapnou na jedničku. Jost ještě dodal, že změny se budou týkat i samotného „lidového vozu“, jehož portfolio nemá lézt do zelí ostatním značkám. Proto do Evropy nedorazí Tiguan Coupé, ač by jistě oslovil nemálo zákazníků.
VW chce posunout Seat výše...
...zatímco Škoda by se měla začít zaměřovat na méně movitou klientelu. Jak tato strategie ovlivní elektrifikaci značky, je asi víceméně jasné
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva