Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design

Nová technologie eROT dokáže generovat elektřinu, jež by jinak byla ztracena ve formě tepla. Tlumiče jsou navíc menší i lehčí a pomáhají fungování podvozku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design

10.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová technologie eROT dokáže generovat elektřinu, jež by jinak byla ztracena ve formě tepla. Tlumiče jsou navíc menší i lehčí a pomáhají fungování podvozku.

Příchod tlumičů, které kromě své obvyklé činnosti také generují elektřinu, ohlásilo Audi již před dvěma roky. Loni se pak značka se čtyřmi kruhy ve znaku pochlubila prvními plody své práce, pročež jsme se dozvěděli, že prototyp na testovacím okruhu zahrnujícím okresky, dálnici a Nürburgring dokáže vygenerovat až 613 wattů elektrické energie. To sice není zrovna enormní množství, nicméně Audi díky tomu dokázalo snížit spotřebu paliva tak, že emise CO2 klesly o dva gramy v průběhu celého průjezdu testovacím okruhem.

Nově tu máme prototyp v pokročilejší fázi, se kterým přišlo také více informací. Můžeme tedy uvést, že elektromechanické tlumiče zvané eROT mají v budoucnu u všech modelů značky nahradit klasické hydraulické. Vůči nim jsou přitom o poznání menší a zároveň váží o podstatných 10 kilogramů méně. To dává větší svobodu designérům, kteří budou moci příští vozy Audi navrhnout méně limitováni současnou konstrukcí odpružení kol.

Tlumiče se od těch standardních zásadně liší konstrukcí. Jejich základním prvkem je alternátor s připojenou převodovkou, na jejíž ose je rameno připevněné ke kolu. Jeho pohyb nahoru a dolů kýve ramenem. tím otáčí vstupní osou převodovky a přes ni roztáčí alternátor. Ten pak produkuje elektrickou energii, jež může být uskladněna v bateriích hybridů, elektromobilů či konvenčních vozů.

„Každá díra, každý hrbol, každé zakřivení povrchu vozovky je zdrojem kinetické energie,“ popisuje princip nové technologie šéf vývoje značky Stefan Knirsch. Ten dále dodává, že „dnešní tlumiče tuto energii mění na teplo, které se následně ztratí do okolí... my jsme se ovšem rozhodli ji zužitkovat.“ Podstatné přitom dle něj je, že tlumiče eROT mohou fungovat také obráceným způsobem.

Součástí tlumičů jsou elektrické regulovatelné odpory, které lze použít pro nastavení tuhosti podvozku. Vzniká tak nový typ adaptivního podvozku, který by mohl vést k ještě zajímavější jízdní dynamice sportovních modelů značky či pohodlí u limuzín. Audi bohužel neuvedlo, kdy by tlumiče eROT mohly debutovat na produkčním voze, nicméně stávající strategie koncernu VW Group favorizující modely s alternativním ústrojím možná jejich příchod uspíší. Je tak dost možné, že značka s nimi začne koketovat již v rámci nové generace A8, která se ukáže příští rok. Ale to už vážně spekulujeme...


Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design - 1 - Audi eROT tlumice prvni oficialni ilustrace
Audi odhalilo další podrobnosti nových tlumičů eROT...

Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design - 2 - Audi EAWS podvozek 01Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design - 3 - Audi EAWS podvozek 02Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design - 4 - Audi EAWS podvozek 03Audi pokročilo s vývojem podvozku snižujícího spotřebu, vylepší i design - 5 - Audi EAWS podvozek 04
...jenž dokážou generovat elektřinu a zároveň s ohledem na menší rozměry a hmotnost přispějí kladně také k budoucímu designu vozů značky. Navíc mohou upravit i chování podvozku

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.