BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně

(+ video) BMW 1 s motorem B38 může díky nové technologii produkovat až 218 koní z motoru 1,5. Žíznivost přitom klesá o 20,9 procenta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně

2.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) BMW 1 s motorem B38 může díky nové technologii produkovat až 218 koní z motoru 1,5. Žíznivost přitom klesá o 20,9 procenta.

Mnichovská automobilka v rámci svého programu EfficientDynamics zkouší různé způsoby, jak snížit spotřebu svých motorů. V důsledku těchto snah již v Evropě nekoupíte BMW osazené atmosférickým agregátem, v poslední době jsme svědky i tříválcové expanze. Zatímco tyto kroky ale mají vliv zejména na žíznivost dosahovanou v testech normované spotřeby, systém vodního vstřikování by se měl kladným způsobem projevit také ve skutečném světě.

Vůbec poprvé se tato technologie objevila pod kapotou BMW M4 Coupe sloužícímu jako safety car v závodech MotoGP, posléze jí však bude vybavena i chystaná verze GTS. Po ní by se přitom vodní vstřikování mělo rozšířit i do běžnějších modelů značky, přičemž momentálně jej mnichovští testují na prototypu řady 1 osazeném 1,5litrovým tříválcem B38. V jeho případě by přitom efektivita motoru měla být při každodenním užívání navýšena o 3 až 8 procent.

Ve své podstatě přitom systém funguje tak, jak už jsme nejednou popisovali. V ve vhodnou chvíli je pod vysokým tlakem vstříknuta do spalovací komory voda, což zvýší efektivitu spalovacího procesu. Spotřebu by sice šlo zlepšit za pomoci vyššího kompresního poměru, takový krok však má také stinné stránky v podobě větší tendence motoru k detonačnímu hoření neboli klepání motoru. Za pomoci vodního vstřikování ovšem mohl být zvýšen kompresní poměr z 9,5 na 11:1 bez negativního vlivu na komfort a jemnost chodu. Souběžně s tím pak logicky narostl i výkon, z 1,5litrového objemu je tak nyní generováno 218 koní.

Samotná voda je uložena v pětilitrové nádržce, přičemž ve vysokých rychlostech a otáčkách může být mixována s palivem v až 30procentním poměru. Tato směs je následně vstříknuta ve správný moment do spalovací komory, která je tak před dalším cyklem ochlazena. BMW přitom dodává, že vodu nebude třeba kontrolovat, neboť je automaticky doplňována kondenzací klimatizace.

Značka zároveň i zajistila, aby během chladnějšího počasí byla voda opětovně vypumpována ze spalovací jednotky do nádržky, aby nedošlo k jejímu zamrznutí. Zde se sice také může proměnit v led, nicméně po nastartování pohonné jednotky dojde k jejímu roztátí, aby mohl systém opětovně fungovat. Bez opětovného využití klimatizace by vám přitom oněch 5 litrů mělo vystačit na rok.

Zatímco u modelů s méně objemnými pohonnými jednotkami půjde hlavně o spotřebu, v případě vozů jako BMW M4 dojde k navýšení tlaku a otáček, ve kterých může pohonná jednotka operovat po delší dobu bez rizika přehřátí. Bude tedy zajímavé, s jakými čísly se varianta GTS pochlubí. My se ovšem prozatím vrátíme k 1,5litrovému prototypu.

Naši kolegové jej vyzkoušeli na testovacím okruhu Miramas, kdy průběžně zrychlovali na 80, 130 či až 180 kilometrů v hodině. Instalovaný iPad přitom naznačil, že oproti normálu spotřeba díky vodnímu vstřikování poklesla o 4,1 l/100 km, čili jinými slovy o 20,9 procenta. Při další jízdě pak průměrná žíznivost klesla na 2,82 litru na sto kilometrů, tedy o 18,4 procenta.

V průběhu těchto jízd se spotřeba vody pohybovala mezi 0,09 až 0,11 litry, zatímco díky zpětné kondenzaci byla nádržka doplňována až 1,7 či 1,9 litry za hodinu. Celý projekt tedy má budoucnost, přičemž v sérii jej uvítáme mnohem raději než ono přeplňování nebo samotný tříválec.


BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 1 - BMW water injection 01BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 2 - BMW water injection 02BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 3 - BMW water injection 03BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 4 - BMW water injection 04BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 5 - BMW water injection 05BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 6 - BMW water injection 06BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 7 - BMW water injection 07BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 8 - BMW water injection 08BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 9 - BMW water injection 09BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 10 - BMW water injection 10BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 11 - BMW water injection 11BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 12 - BMW water injection 12BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 13 - BMW water injection 13BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 14 - BMW water injection 14BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 15 - BMW water injection 15BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 16 - BMW water injection 16BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 17 - BMW water injection 17BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 18 - BMW water injection 18BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 19 - BMW water injection 19BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 20 - BMW water injection 20
Vodní vstřikování dostalo do vínku tříválcové BMW řady 1

BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 21 - BMW water injection 21BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 22 - BMW water injection 22BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 23 - BMW water injection 23BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 24 - BMW water injection 24BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 25 - BMW water injection 25BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 26 - BMW water injection 26BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 27 - BMW water injection 27BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 28 - BMW water injection 28BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 29 - BMW water injection 29
Vůbec poprvé se ovšem daná technologie představila souběžně s novým safety carem pro MotoGP

BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 30 - BMW water injection 30BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 31 - BMW water injection 31BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně - 32 - BMW water injection 32
Doprovodná schémata napomáhají osvětlit fungování nové technologie značky

Zdroje: BMW, BMW Blog

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.