Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně
2.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) BMW 1 s motorem B38 může díky nové technologii produkovat až 218 koní z motoru 1,5. Žíznivost přitom klesá o 20,9 procenta.
Mnichovská automobilka v rámci svého programu EfficientDynamics zkouší různé způsoby, jak snížit spotřebu svých motorů. V důsledku těchto snah již v Evropě nekoupíte BMW osazené atmosférickým agregátem, v poslední době jsme svědky i tříválcové expanze. Zatímco tyto kroky ale mají vliv zejména na žíznivost dosahovanou v testech normované spotřeby, systém vodního vstřikování by se měl kladným způsobem projevit také ve skutečném světě.
Vůbec poprvé se tato technologie objevila pod kapotou BMW M4 Coupe sloužícímu jako safety car v závodech MotoGP, posléze jí však bude vybavena i chystaná verze GTS. Po ní by se přitom vodní vstřikování mělo rozšířit i do běžnějších modelů značky, přičemž momentálně jej mnichovští testují na prototypu řady 1 osazeném 1,5litrovým tříválcem B38. V jeho případě by přitom efektivita motoru měla být při každodenním užívání navýšena o 3 až 8 procent.
Ve své podstatě přitom systém funguje tak, jak už jsme nejednou popisovali. V ve vhodnou chvíli je pod vysokým tlakem vstříknuta do spalovací komory voda, což zvýší efektivitu spalovacího procesu. Spotřebu by sice šlo zlepšit za pomoci vyššího kompresního poměru, takový krok však má také stinné stránky v podobě větší tendence motoru k detonačnímu hoření neboli klepání motoru. Za pomoci vodního vstřikování ovšem mohl být zvýšen kompresní poměr z 9,5 na 11:1 bez negativního vlivu na komfort a jemnost chodu. Souběžně s tím pak logicky narostl i výkon, z 1,5litrového objemu je tak nyní generováno 218 koní.
Samotná voda je uložena v pětilitrové nádržce, přičemž ve vysokých rychlostech a otáčkách může být mixována s palivem v až 30procentním poměru. Tato směs je následně vstříknuta ve správný moment do spalovací komory, která je tak před dalším cyklem ochlazena. BMW přitom dodává, že vodu nebude třeba kontrolovat, neboť je automaticky doplňována kondenzací klimatizace.
Značka zároveň i zajistila, aby během chladnějšího počasí byla voda opětovně vypumpována ze spalovací jednotky do nádržky, aby nedošlo k jejímu zamrznutí. Zde se sice také může proměnit v led, nicméně po nastartování pohonné jednotky dojde k jejímu roztátí, aby mohl systém opětovně fungovat. Bez opětovného využití klimatizace by vám přitom oněch 5 litrů mělo vystačit na rok.
Zatímco u modelů s méně objemnými pohonnými jednotkami půjde hlavně o spotřebu, v případě vozů jako BMW M4 dojde k navýšení tlaku a otáček, ve kterých může pohonná jednotka operovat po delší dobu bez rizika přehřátí. Bude tedy zajímavé, s jakými čísly se varianta GTS pochlubí. My se ovšem prozatím vrátíme k 1,5litrovému prototypu.
Naši kolegové jej vyzkoušeli na testovacím okruhu Miramas, kdy průběžně zrychlovali na 80, 130 či až 180 kilometrů v hodině. Instalovaný iPad přitom naznačil, že oproti normálu spotřeba díky vodnímu vstřikování poklesla o 4,1 l/100 km, čili jinými slovy o 20,9 procenta. Při další jízdě pak průměrná žíznivost klesla na 2,82 litru na sto kilometrů, tedy o 18,4 procenta.
V průběhu těchto jízd se spotřeba vody pohybovala mezi 0,09 až 0,11 litry, zatímco díky zpětné kondenzaci byla nádržka doplňována až 1,7 či 1,9 litry za hodinu. Celý projekt tedy má budoucnost, přičemž v sérii jej uvítáme mnohem raději než ono přeplňování nebo samotný tříválec.
Vodní vstřikování dostalo do vínku tříválcové BMW řady 1
Vůbec poprvé se ovšem daná technologie představila souběžně s novým safety carem pro MotoGP
Doprovodná schémata napomáhají osvětlit fungování nové technologie značky
Zdroje: BMW, BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva