Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch BRS a eClutch ušetří palivo moderní aplikací starých triků
29.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Systém Bosche kombinací nových technologií a řidičských triků našich otců citelně sníží spotřebu i zpříjemní jízdu v kolonách.
Pohonné hmoty jsou dražší a dražší a jen opravdoví optimisté stále věří, že se situace někdy obrátí k lepšímu. Současně je mezi námi jen málo jedinců, kterým jsou ceny benzínu a nafty opravdu ukradené - většině nezbývá nic jiného, než se snažit množství spotřebovávaného paliva snížit. Nejjednodušší cestou, jak ušetřit, je omezit cesty autem na minimum, nebo, když jezdit musíte nebo se odmítáte vzdát svobody, kterou nám auta dávají, lze tento problém řešit třeba pořízením úspornějšího vozu. I to má ale svá úskalí. Přestože nám výrobci na základě výsledků eurotestů spotřeby tvrdí, že jsou nová auta čím dál tím úspornější, ne vždy tomu tak opravdu je. Navíc náklady spojené s prodejem starého a pořízením nového obvykle značně přesáhnou částku, která se dá následně získat prostřednictvím nižší spotřeby paliva.
Je tu ale ještě jedna cesta, jak se nižší spotřeby dobrat - změnit řidičský styl. Každý zná poučky mluvící o pomalé jízdě, nevytáčení motoru či předvídání jako o základních pravidlech úsporné jízdy. Existují ale i další postupy, jak spotřebu snížit přímo zásadním způsobem. Jedním z nich je i tzv. jízda „bez motoru”. Tu už dnes provozují snad jen účastníci závodů o nejdelší dojezd, snaha o její využití totiž je v moderních autech téměř pokusem o sebevraždu. Ovšem v dobách, kdy jediným asistentem pomáhajícím řidiči byl cyklovač stěračů a posilovač řízení či brzd znali leda řidiči velkých limuzín s hvězdou nad chladičem, byla zcela přirozenou součástí jízdy. Bylo to jednoduché a úspory, které to přinášelo, byly viditelné na první pohled.
Nejde vlastně o nic jiného, než aplikaci dnes mnoho nepřinášejícího systému start/stop v jeho podstatně účinnější podobě. Tak, jak bývá implementován dnes, přináší úspory v podstatě jen v městském provozu a vezmou-li se do úvahy náklady s ním spojené a uživatelský diskomfort, jeho celková bilance velmi často zůstává záporná. „Dynamický” start/stop se naopak může zapojit při každém sundání nohy z plynu. V moderních autech by k tomu stačilo jen zajistit pohon základních pomocných systémů v podobě posilovače řízení a brzd. Elektrické posilovače řízení už v autech máme zcela běžně, brzdy to dost možná čeká brzy též. Přidejte k tomu systém rekuperující brzdnou energii, další z věcí, která se stává standardní výbavou, a máte vše potřebné. Zbývá už jen, u aut s manuální převodovkou, zajistit součinnost řidiče v podobě vyřazování a reálné úspory jsou na světě.
Vše, co jsem vyjmenoval a ještě něco navíc, přináší nový systém firmy Bosch nazvaný Boost Recuperation System (BRS), což by se poněkud krkolomně dalo přeložit jako Systém rekuperace podpory. Jeho základem je stejnosměrný generátor spojený s li-ion baterií o kapacitě 0,25 kWh. Tyto dva prvky vytvářejí oddělený elektrický obvod pracující s napětím 48 V, který je s normální elektrickou soustavou propojen DC/DC konvertorem. Tento mikrohybridní systém přináší dvě zásadní inovace. První je střídání rolí generátoru, který při brzdění nabíjí baterii, při zrychlování pracuje jako motor a pomáhá spalovací jednotce (torque boost - odtud ta podpora v názvu). Druhou je schopnost automatického odpojení motoru prostřednictvím elektronicky ovládané spojky Boschem nazvané eClutch. Jakmile není zmáčknut plyn ani brzda, elektronika motor odpojí a zastaví a auto pokračuje dále jen setrvačností či za pomoci gravitace.
Elektronicky ovládaná spojka spojuje běžnou spojku, jak ji známe z aut s manuální převodovkou, s elektronickým ovládáním. Odstraňuje mechanickou vazbu mezi pedálem a spojkou, z čehož aktivním řidičům už asi naskákaly pupínky, ostatním to může přinést nejen dříve zmíněnou možnost automatického odpojování motoru a tím úspory paliva. Další z výhod je schopnost simulace automatické převodovky při jízdě v kolonách. Zažili jsme to všichni, kilometry dlouhá kolona se pohybuje přískokem vpřed a po určité chvíli v takové situaci začne každý druhý řidič auta s manuální převodovkou toužit po automatu. V autě vybaveném elektronicky ovládanou spojkou stačí zařadit první či druhou rychlost a pak už jen mačkat plyn a brzdu. Stále navíc platí, že jakmile se nedotýká žádného z pedálů, motor je odpojen a stojí.
Z našeho pohledu jde o prozatím nejsmysluplnější aplikaci hybridního systému do aut s konvenčním pohonem. Jeho zástavba do současných aut vyžaduje zcela minimální úpravy, podstatně nezvýší hmotnost a přitom dokáže přinést nezanedbatelné úspory. Bosch tvrdí, že za určitých podmínek lze až třetinu cesty strávit „plachtěním” bez motoru (dnes můžete „plachtit” s motorem na volnoběhu, který pořád nějaký ten litr za hodinu vezme) a uspořit tak až 15 % paliva. Zapojení elektromotoru navíc může přinést zlepšení reakcí dnes tolik populárních maloobjemových přeplňovaných motorů.
Posunout start/stop do této pózy a zmenšit hybridní pohon do tohoto minima nám zkrátka dává smysl. Uvidíme, která z automobilek se tohoto řešení chytne jako první. Soudě z Passatu ve videu bychom si vsadili na Volkswagen.
Blokové schéma systému Bosch BRS
Klíčové součásti „dálkově ovládané” spojky Bosch eClutch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva