Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?

Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?

19.12.2016 | Marek Bednář | 10 příspěvků

Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.

Je jen málo nadšenců, které nepotěší práskání do výfuku u nějakého zajímavého auta, leckdy doprovázeného i plameny. Něco takového není standardní a třebaže tyhle zvuky někdy konstruktéři záměrně nepotlačují, v každém případě znamenají nějakou nedokonalost v procesu spalování.

Anglický termín „backfire”, kterým se leckdy označuje střílení do výfuku, ve skutečnosti přesněji znamená něco jiného - střílení do sání - „back” jako zpátky proti směru proudu plynů. Něco takového je výsledkem opravdu špatně seřízeného časování ventilů a/nebo zapalování a je běžnější u motorů s karburátorem.

Pokud je motor špatně seřízený, k zážehu může dojít, když je sací ventil ještě otevřený, což znamená, že přes sací kanál plamen vyšlehne ven a zapálí směs vzduchu s palivem v celém sání za karburátorem. U motorů se vstřikováním paliva, ať už přímým či nepřímým, je v sání za škrticí klapkou pouze vzduch, nikoliv vzduch s palivem, takže je střílení do nepravděpodobné a se všemi systémy hlídajícími správné fungování spalovacího motoru téměř nemožné. V každém případě pokud se něco takového děje ať už s plameny nebo bez nich, člověk by měl velmi zpozornět, protože něco není v pořádku.

Anglický termín „afterfire” označuje skutečně střílení do výfuku, tedy to, co lahodí uchu nadšeného automobilisty. Toto může samozřejmě také být způsobeno nesynchronizovaným časováním ventilů nebo zapalování, ale může se také objevit, i pokud je všechno seřízeno správně.

Jednou z příčin je příliš bohatá směs - při pracovní fázi válce nedojde k důkladnému prohoření směsi a určité množství paliva se při otevření výfukového ventilu dostane do výfuku. Tam dohořívá ve svodech za onoho charakteristického práskání z výfuku a leckdy i plamenů.

Takové střílení do výfuku nemusí být chtěné ani žádoucí, však pokud ve svodech a dál ve výfukovém potrubí hoří příliš paliva a příliš často, může to poškodit katalyzátor. Jenže spalování části paliva ve svodech obvykle žádoucí je. Tím nejpodstatnějším je anti-lag system, tedy zařízení, které udržuje turbodmychadlo roztočené. Používá se zejména v závodních či upravených autech, aby byla na úkor spotřeby paliva co nejrychlejší a nejlépe ovladatelná

Jedním ze způsobů, jak něčeho takového dosáhnout, je výrazně zpozdit zapalování. Ve válci tak je plamen ještě ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil, což má za následek vyšlehnutí plamenu do svodů a ve finále z koncovky výfuku. Také to vytváří větší tlak ve svodech, což znamená, že otáčky turbodmychadla nepoklesnou tak moc, jak by tomu bylo bez anti-lagu.

Jemné práskání do výfuku po uvolnění plynu, slyšitelné jen pokud stojíte za autem, nikoliv z místa řidiče za jízdy, je relativně běžné právě kvůli bohatosti směsi. Když zavřete škrticí klapku, snížíte množství vzduchu proudícího do válců a řídící jednotce chvíli trvá, než upraví dodávku paliva. Můžou to být milisekundy, ale stačí to. Výrazné práskání do výfuku či plameny, pokud není cílem konstruktéra, může znamenat problém.

Střílení z výfuku to neovlivní, ale plameny jsou u silničních aut obvyklejší u těch s kratším výfukovým potrubím. Proto je také častěji vídáme u supersportů. U nich to dokonce bývá chtěná záležitost, jen se s ní musí zacházet opatrně. Však občas mívá velice nežádoucí účinky...


Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 1 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 01Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 2 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 02Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 3 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 03Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 4 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 04Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 5 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 05Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 6 - Strileni do vyfuku plameny z vyfuku dalsi 06Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 7 - strileni do vyfuku 01Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 8 - strileni do vyfuku 02Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 9 - strileni do vyfuku 03Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 10 - strileni do vyfuku 04Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 11 - strileni do vyfuku 05Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí? - 12 - strileni do vyfuku 06
Plameny z výfuku jsou většinou doménou závodních aut, sporťáků a nebo upravených aut, u sériových silničních strojů zaměřených na zákazníka hlavního proudu se vidí zřídka


„Backfire” označuje střílení do karburátoru, které znamená problém v podstatě vždy


Plameny z výfuku špatně být nemusí a ani obvykle nebývají, v tomto případě je způsobuje anti-lag system

Zdroj: Car Throttle

Marek Bednář

Diskuze 10 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama