GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru

Motor na obrázcích má menší a větší turbo, která jsou od sebe zcela oddělena. Inženýři si od toho slibují větší výkon a menší ztráty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru

27.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Motor na obrázcích má menší a větší turbo, která jsou od sebe zcela oddělena. Inženýři si od toho slibují větší výkon a menší ztráty.

Americký koncern General Motors podal žádost o patent na svůj nový způsobu dvoustupňového přeplňování motoru. Není tu kompresor a turbo, nýbrž dvě turba - nízkotlaké a vysokotlaké. Jsou uspořádána sériově, což by nebylo nic zas tak zvláštního. Klíčový je obtokový systém, který umožní optimalizovat využití obou dmychadel.

Podle zprávy GM přiložené k žádosti o patent fungují podobné sekvenční systémy tak, že v určitých otáčkách pracuje jedno turbo a v jiných otáčkách obě dvě. Nejde tak jedno nebo druhé turbo zcela izolovat, což má za následek kompromisy v návrhu sání a s tím i horší funkci motoru, ať už po stránce výkonu, jeho průběhu i ztrát v motoru.

Technologie GM umí používat jen jedno nebo jen druhé turbo. Každé z nich má odpovídajícím způsobem navrženo potrubí; vysokotlaké turbo je napojeno na svody a nízkotlaké turbo je napojeno na to vysokotlaké, ale odděleným nízkotlakým potrubím; pravděpodobně ale ještě před ním, chápeme-li popis systému správně, jinak by novinka asi neměla smysl.

O směrování toku výfukových plynů se starají dvě klapky na jedné hřídeli, otočené vzájemně o 90° - když je jedna otevřená, druhá je vždy zavřená. Motor tak může v nižších otáčkách být optimalizovaný na co nejvyšší točivý moment a zároveň ve vysokých otáčkách na co nejvyšší výkon, a to celkově lépe než motor, který používá pro obě turba jedno potrubí. Alespoň tak zní teorie.

Princip funkce je poměrně jednoduchý - v závislosti na otáčkách motoru, sešlápnutí plynového pedálu a dalších faktorech je používáno buď jedno, nebo druhé turbo. Protože má každé z nich vlastní potrubí, je možné toto potrubí navrhnout speciálně pro dané turbo, není nutné dělat kompromisy. Otázkou může být hladkost chodu, resp. přesněji hladkost přechodu z jednoho na druhé turbo, ale s tím si inženýři GM jistě poradí.

Patentové obrázky ukazují tenhle systém na čtyřválci. Radši bychom ho viděli na V6 nebo V8, ale i tak jsme zvědaví, jaké auto bude první s tímhle systémem a jaké výkony bude nabízet. Je pravděpodobné, že je tenhle systém těžší než existující systémy sekvenčního přeplňování, ovšem výsledek za to může stát. Nechme se zatím překvapit.


GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 1 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 01GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 2 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 02GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 3 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 03GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 4 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 04GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 5 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 05GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru - 6 - GM nove dvoustupnove preplnovani patent lepsi 06
Patentová dokumentace nového systému sekvenčního přeplňování může působit zmatečně, cíl je ale jasný

Zdroj: GM Inside News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.