Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
GM si patentoval nové dvojité přeplňování, může zlepšit efektivitu i projev motoru
27.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor na obrázcích má menší a větší turbo, která jsou od sebe zcela oddělena. Inženýři si od toho slibují větší výkon a menší ztráty.
Americký koncern General Motors podal žádost o patent na svůj nový způsobu dvoustupňového přeplňování motoru. Není tu kompresor a turbo, nýbrž dvě turba - nízkotlaké a vysokotlaké. Jsou uspořádána sériově, což by nebylo nic zas tak zvláštního. Klíčový je obtokový systém, který umožní optimalizovat využití obou dmychadel.
Podle zprávy GM přiložené k žádosti o patent fungují podobné sekvenční systémy tak, že v určitých otáčkách pracuje jedno turbo a v jiných otáčkách obě dvě. Nejde tak jedno nebo druhé turbo zcela izolovat, což má za následek kompromisy v návrhu sání a s tím i horší funkci motoru, ať už po stránce výkonu, jeho průběhu i ztrát v motoru.
Technologie GM umí používat jen jedno nebo jen druhé turbo. Každé z nich má odpovídajícím způsobem navrženo potrubí; vysokotlaké turbo je napojeno na svody a nízkotlaké turbo je napojeno na to vysokotlaké, ale odděleným nízkotlakým potrubím; pravděpodobně ale ještě před ním, chápeme-li popis systému správně, jinak by novinka asi neměla smysl.
O směrování toku výfukových plynů se starají dvě klapky na jedné hřídeli, otočené vzájemně o 90° - když je jedna otevřená, druhá je vždy zavřená. Motor tak může v nižších otáčkách být optimalizovaný na co nejvyšší točivý moment a zároveň ve vysokých otáčkách na co nejvyšší výkon, a to celkově lépe než motor, který používá pro obě turba jedno potrubí. Alespoň tak zní teorie.
Princip funkce je poměrně jednoduchý - v závislosti na otáčkách motoru, sešlápnutí plynového pedálu a dalších faktorech je používáno buď jedno, nebo druhé turbo. Protože má každé z nich vlastní potrubí, je možné toto potrubí navrhnout speciálně pro dané turbo, není nutné dělat kompromisy. Otázkou může být hladkost chodu, resp. přesněji hladkost přechodu z jednoho na druhé turbo, ale s tím si inženýři GM jistě poradí.
Patentové obrázky ukazují tenhle systém na čtyřválci. Radši bychom ho viděli na V6 nebo V8, ale i tak jsme zvědaví, jaké auto bude první s tímhle systémem a jaké výkony bude nabízet. Je pravděpodobné, že je tenhle systém těžší než existující systémy sekvenčního přeplňování, ovšem výsledek za to může stát. Nechme se zatím překvapit.
Patentová dokumentace nového systému sekvenčního přeplňování může působit zmatečně, cíl je ale jasný
Zdroj: GM Inside News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 8 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva