Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů
23.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský Jaguar dnes zveřejnil podrobnosti o svých plánech s downsizingem modelů XF a XJ. Třílitr V6 s kompresorem půjde i do nového F-Type.
Ani automobilkám vznešenějšího rodu se nevyhýbají tak přízemní věci jako je placení emisí za vyšší než nadlimitní produkci oxidů uhličitého, takže to musí řešit jako všichni ostatní. Tedy dowsizingem, který sice ve výsledku zdaleka nenabídne slibovanou ekonomiku provozu, papírovým hranicím ale dostojí. To je i příklad Jaguaru a jeho dvou, respektive tří nových motorů.
První z nich je třílitrový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s mechanicky poháněným kompresorem, postavený na stejných konstrukčních principech jako celohliníková V8. Že jej Jaguar má připravený jasně dosvědčovalo už víkendové představení XJ Ultimate, dnes vám o něm můžeme říci více.
Tento agregát dostal přímé vstřikování SGDI pracující s tlakem až 300 barů a variabilní časování ventilů DIVCT. Nejvyšší výkon V6 činí 380 koní při 6 500 ot./min. a točivý moment 450 newtonmetrů od 1 800 do 4 000 ot./min. Motor bude osazen do nového Jaguaru F-Type ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou firmy ZF.
Ta samá pohonná jednotka 3,0 V6 Supercharged jen poladěná na 340 koňských sil se dostane také do modelů XF a XJ, kde v kombinaci se stejným automatem nahradí atmosférickou 5,0 V8. A aby bylo papírovým emisím učiněno zadost, oba vozy dostanou také systém stop-start.
Ještě radikálnějším způsobem má být omezena průměrná spotřeba vlajkové lodi XJ pomocí zážehového dvoulitru s turbodmychadlem, který je odvozen od čtyřválce použitého v Range Roveru Evoque a tudíž spřízněného s agregátem 2,0 Ecoboost od Fordu. Aristokrat na kolech se bude muset uspokojit s výkonem 240 koní při 5 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 340 newtonmetrů, a protože jednotka bude ve vozech usazena podélně, bude možné ji spárovat s osmikvaltem ZF.
Prodej čtyřválcového XJ startuje letos v létě a jen o kousek menší model XF vybavený motorem 2,0 Si4 bude následovat. F-Type, jak už víme, se do prodeje dostane během příštího roku a jiný než tříltrový motor s kompresorem alespoň zprvu nenabídne.
Šestiválec s kompresorem o výkonu 380 koní v F-type nezní špatně. Dvoulitrový čtyřválec v limuzíně XJ je ale hodně silné eko-kafe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva