Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů

Britský Jaguar dnes zveřejnil podrobnosti o svých plánech s downsizingem modelů XF a XJ. Třílitr V6 s kompresorem půjde i do nového F-Type.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů

23.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský Jaguar dnes zveřejnil podrobnosti o svých plánech s downsizingem modelů XF a XJ. Třílitr V6 s kompresorem půjde i do nového F-Type.

Ani automobilkám vznešenějšího rodu se nevyhýbají tak přízemní věci jako je placení emisí za vyšší než nadlimitní produkci oxidů uhličitého, takže to musí řešit jako všichni ostatní. Tedy dowsizingem, který sice ve výsledku zdaleka nenabídne slibovanou ekonomiku provozu, papírovým hranicím ale dostojí. To je i příklad Jaguaru a jeho dvou, respektive tří nových motorů.

První z nich je třílitrový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s mechanicky poháněným kompresorem, postavený na stejných konstrukčních principech jako celohliníková V8. Že jej Jaguar má připravený jasně dosvědčovalo už víkendové představení XJ Ultimate, dnes vám o něm můžeme říci více.

Tento agregát dostal přímé vstřikování SGDI pracující s tlakem až 300 barů a variabilní časování ventilů DIVCT. Nejvyšší výkon V6 činí 380 koní při 6 500 ot./min. a točivý moment 450 newtonmetrů od 1 800 do 4 000 ot./min. Motor bude osazen do nového Jaguaru F-Type ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou firmy ZF.

Ta samá pohonná jednotka 3,0 V6 Supercharged jen poladěná na 340 koňských sil se dostane také do modelů XF a XJ, kde v kombinaci se stejným automatem nahradí atmosférickou 5,0 V8. A aby bylo papírovým emisím učiněno zadost, oba vozy dostanou také systém stop-start.

Ještě radikálnějším způsobem má být omezena průměrná spotřeba vlajkové lodi XJ pomocí zážehového dvoulitru s turbodmychadlem, který je odvozen od čtyřválce použitého v Range Roveru Evoque a tudíž spřízněného s agregátem 2,0 Ecoboost od Fordu. Aristokrat na kolech se bude muset uspokojit s výkonem 240 koní při 5 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 340 newtonmetrů, a protože jednotka bude ve vozech usazena podélně, bude možné ji spárovat s osmikvaltem ZF.

Prodej čtyřválcového XJ startuje letos v létě a jen o kousek menší model XF vybavený motorem 2,0 Si4 bude následovat. F-Type, jak už víme, se do prodeje dostane během příštího roku a jiný než tříltrový motor s kompresorem alespoň zprvu nenabídne.


Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 1 - Jaguar F-Type prototyp 01Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 2 - Jaguar F-Type prototyp 02Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 3 - Jaguar F-Type prototyp 03Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 4 - Jaguar F-Type prototyp 04Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 5 - Jaguar F-Type prototyp 05Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 6 - Jaguar F-Type prototyp 06Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů - 7 - Jaguar F-Type prototyp 07
Šestiválec s kompresorem o výkonu 380 koní v F-type nezní špatně. Dvoulitrový čtyřválec v limuzíně XJ je ale hodně silné eko-kafe

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.