Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery

Poslední štací vývoje automobilového osvětlení se zdála být laserová světla schopná pomalu proměnit den v noc. Čekali jsme, až je zlevnění dostane i do obyčejnějších aut, Němci je ale prý levně překonají LEDkami až s tisíci pixelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery

4.7.2019 | Mirek Mazal

Poslední štací vývoje automobilového osvětlení se zdála být laserová světla schopná pomalu proměnit den v noc. Čekali jsme, až je zlevnění dostane i do obyčejnějších aut, Němci je ale prý levně překonají LEDkami až s tisíci pixelů.

Osvětlení vozů ušlo od lampiček s hořáky dlouhou cestu. Proměnily se všechny reflektory okolo i uvnitř vozidel, přirozeně největší pozornosti se ale dočkaly přední světlomety. První osvětlení aut cca v 80. letech 19. století zajišťoval acetylen a posledním hitem nejmodernějších technologii jsou laserové diody. Nepřestávající vývoj svítivosti předních světel s sebou přinesl zvýšenou bezpečnost a nepochybně narostl i komfort řidiče. Evoluce ovšem dál pokračuje a do příštích let se očekává zejména zefektivnění, které nejmodernější technologie dostane i do obyčejnějších aut.

Právě na tom pracuje německý Continental. Technologický gigant se spojil se světelným specialistou Osram na vybudování nové generace světlometů vozidel, které by možnosti nejlepších dnešních aut dostaly k širokému spektru zákazníků za zlomek dnešních cen. Spojením optických a digitálních dovedností se společnými silami snaží vyrobit dostupná plně přizpůsobitelná LED světla, která automaticky mění tvar a intenzitu paprsku v různých jízdních nastaveních po vzoru drahých matricových a laserových systémů.

Po příchodu laserů to zní jako krok zpět, podle obou společností je ale jen tímto způsobem možné dostat v dohledné době na trh řešení, které bude dostupné širokému okruhu řidičů, neboť čistě laserová světla by byla stále příliš drahá. Přesto se nemá jednat o ústupek z hlediska fungování - podle Němců budou nové světlomety osvětlovat prostor před vozem s takovou přesností a intenzitou, že řidič bude subjektivně vnímat jízdu v noci stejně jako tu ve dne. Mají to dokonce dělat lépe než lasery, navíc levněji.

To zní hodně ambiciózně, nové řešení toho ale má být schopno hlavně díky tomu, že si dovolí nechat ve tmě to, co není pro řidiče podstatné. Světla tak mají řidičům automaticky zvýrazňovat chodce a další zranitelné účastníky silničního provozu, mají lépe osvětlovat přechody a jiné výstražné značky na silnici. Z jistého úhlu pohledu by se tak jízda v noci mohla stát paradoxně bezpečnější než ve dne, kdy sice řidič vidí vše, je ale rušen mnoha pro něj nepodstatnými věcmi, které se v jeho zorném poli odehrávají.

Klíčem úspěchu jsou diody LED Evyios integrované do jediné desky plošných spojů spolu s nezbytnou řídicí elektronikou. „Systémy, které jsou dnes na cestách, mají možná 30 nebo 124 pixelů, tady jich máme více než 8 000,“ řekl Martin Petzold, hlava technického vývoje Osram Continental. Každá buňka je individuálně ovladatelná podle informací přicházejících z infračervené kamery namontované na předním skle. Pokud snímací zařízení detekuje zvíře na straně silnice, systém zapne příslušné pixely, aby se ujistil, že má řidič co nejdříve na očích světelné varování.

„Například lze mít ve světelném kuželu neosvětlenou oblast, což zabraňuje tomu, aby světlo zasáhlo určitá okna v budovách, kolem kterých vozidlo projíždí. V jiných případech je světelný tok místně zesilován tak, aby osvětlil jiné objekty, jako jsou například chodci,“ vysvětluje Annette Hebling z Continentalu. Světla budoucnosti zachovají všechny obvyklé inteligentní funkce, jako je stmívání dálkových světel, nebo ztmavování nepotřebných částí před vozidlem.

Stávající vyráběná technika používá tři řady diod, spodní řada vypouští slabší paprsky a dvě horní řady se starají o adaptivní dálkové světlo. Němci použili u novinky hned 32 řádků, aby rozlišení bylo mnohem podrobnější. Navýšení počtu segmentů povede k preciznějšímu selektování tmavých oblastí, což by mělo zvýšit uživatelské pohodlí.

Všechny funkce zní velmi nadějně a léta vývoje budou vykoupena nízkou pořizovací cenou. Petzold slíbil osazení technologie i do levnějších modelů střední třídy za blíže nespecifikovaný, avšak podle něj obecně přijatelný příplatek. Zároveň předeslal další směr pokračujícího vývoje. „Máme jeden čip s 1000 pixely, u druhé generace těchto čipů mluvíme o 25 000 pixelech.“

Novou generaci světlometů máme očekávat ve výrobě už během příštího roku. Continental s firmou Osram pracují také na vývoji světel, která registrují chodce a další účastníky silničního provozu, tentokrát založená na laserovém osvětlení, které se již v některých prémiových modelech nachází. Anette Hebling dodala: „U vozidel schopných rozpoznat chodce bude nová technologie osvětlení umět promítat obrazy, jako jsou přechody pro chodce, jestliže chodec vkročí na silnici.“

Společnost Continental tvrdí, že projekční technologie bude důležitá pro autonomní automobily, které budou muset komunikovat s ostatními účastníky silničního provozu i bez vůle řidiče. Máme se tedy na co těšit, na tomto poli je ještě pořád co zlepšovat. Hodí se připomenout, jaký pokrok se na tomto poli odehrál - jízda v noci moderním autem dnes a před nějakými 30 léty jsou dvě zcela nesrovnatelné věci.


Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 1 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 01Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 2 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 02Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 3 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 03Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 4 - LED svetla dalsi vyvoj foto 01Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 5 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 04Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 6 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 05
Chystaná generace chytrých světel má fungovat lépe díky většímu počtu výkonnějších diod. Systém bude spolupracovat se senzory vozu a pomůžou i data navigace

Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 7 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 06Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 8 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 07Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 9 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 08Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 10 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 09Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 11 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 10Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 12 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 11Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 13 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 12Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 14 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 13Němci odhalili detaily k revolučním světlům, prý levně nabídnou víc než lasery - 15 - LED svetla vyvoj do roku 2020 Continental Osram 14
LED dnes mají i docela obyčejná auta, už matricová světla jsou ale drahá. Řešení Continentalu a Osramu má být finančně dostupnější a lepší

Zdroje: Osram Continental, Motoring

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama