Reklama

Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní

Automobilky rády tvrdí, že pokročilé generace tzv. dojezdových pneumatik neznamenají žádná negativa pro kvalitu jízdy. Že to není a nemůže být pravda snadno ukáže už pár fotek Harryho Metcalfa.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní

15.4.2019 | Petr Prokopec

Automobilky rády tvrdí, že pokročilé generace tzv. dojezdových pneumatik neznamenají žádná negativa pro kvalitu jízdy. Že to není a nemůže být pravda snadno ukáže už pár fotek Harryho Metcalfa.

S píchlou pneumatikou se nejspíše setkal každý, kdo řídí auta déle než pár měsíců. Pokud používáte standardní pláště, mohli jste problém napravit jen několika málo způsoby. Prvním bylo nazutím rezervy nebo dojezdového kola, v některých případech pomůže tzv. knot, u malých dírek opravný spej. Občas se dá dojet do servisu po vlastní ose, to ale jen za předpokladu, že není daleko, vzduch z pneumatiky utíká pomalu a vy máte šanci ji průběžně dofukovat.

Vše to představuje otravné komplikace, proto vznikly pneumatiky typu run-flat. První s nimi spojený patent byl zapsán již v roce 1892 Johnem F. Seiberlingem, ten však na jejich využití příliš nezbohatl. Pneumatiky odolávající píchnutí se zpočátku neuchytily, znovu tak došlo k jejich objevení až v roce 1978, kdy se svým revolučním pláštěm RunOnFlat vyrukovala firma Goodyear. U sériového vozu - šlo o Chevrolet Corvette - se však objevil až v roce 1994. A ve velkém se výrobní linky rozjely až o 10 let později, kdy je začalo používat BMW na všem, co není ryzí M. Od té doby jej do nabídky zařadila řada dalších výrobců.

Princip run-flatů je založen na vyztužených bočnicích. Pokud máte běžné obutí, dochází při ztrátě tlaku k borcení bočnic vlivem hmotnosti vozidla. Dojít může k vysvléknutí patek pláště, po pár kilometrech se navíc taková pneumatika úplně zničí. Run-flaty vám oproti tomu umožní dojezd až 1 000 km, byť při rychlosti obvykle snížené na 80 km/h. Následná oprava však již není výrobci doporučována, konstrukce obutí se jízdou bez podpory tlakového vzduchu poškodí a nemusí být dále spolehlivá.

To znamená koupi nové pneumatiky, jež je vůči standardním o pár stokorun dražší. Nejde však o jediné negativum s run-flaty spojené, další připomenul na svém účtu na Instagramu Harry Metcalfe. Bývalý šéfredaktor a zakladatel magazínu Evo a majitel působivé automobilové sbírky zveřejnil fotky výřezů z pneumatik, z nichž jedna je běžná a druhá odolávající píchnutí.

Jasně patrná je tak velmi tlustá a tuhá bočnice run-flatů, která pneumatice neumožňuje pohltit silniční nerovnosti tak dokonale, jako to zvládá standardní obutí. Její zesílení navíc vede k vyšší neodpružené hmotnosti (až o 1,5 kg), která se taktéž negativně projevuje na jízdních vlastnostech. A nejde jen o komfort, ale také o spotřebu, již ještě dále zhoršuje vyšší valivý odpor s run-flat spojený. A aby toho nebylo málo, problematické je i přezouvání.

Pomalu by se tedy mohlo zdát, že pro pořízení run-flatů neexistuje jediný důvod. Tedy kromě skutečnosti, že v případě proražení pneumatiky dojedete do servisu po vlastní ose a nebudete muset čekat na odtahovku. Je to ale výhoda, kterou oceníte možná i jednou za několik let - trpět zhoršenou kvalitou jízdy na run-flatech budete pořád, třebaže jejich vývoj pokročil a negativa nejsou tak zřetelná, jako před 10 či 15 léty.


Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní - 1 - Harry Metcalfe runflat vs bezna pneumatika 01Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní - 2 - Harry Metcalfe runflat vs bezna pneumatika 02
Rozdíl mezi standardními pneumatikami a run-flaty spočívá v zesílených bočnicích. U run-flatů jsou o tolik mohutnější, že negativní vliv na celkovou kvalitu jízdy jednoduše nemohou nemít

Zdroj: Harry Metcalfe@Instagram

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama