Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra?

16.2.2017 | Marek Bednář | 16 příspěvků

Koncovky výfuku jsou dnes stále měně koncovkami, běžně jde o kus nárazníku bez přímého spojení s výfukem. Proč? A proč v nich může být díra?

Koncovky výfuku mnohých aut jsou dnes jen falešnými kousky plastu v nárazníku, skutečný výfuk končí úplně jinde. Takovou módu nechápeme a odsuzujeme a podrobně jsme se ji věnovali dříve - buď má být výfuk normálně přiznaný a viditelný, jako tomu bylo dříve, anebo zcela ukrytý. Však k čemu je chromovaná elipsa zářící kdesi uprostřed černého plastu desítky centimetrů od něj?

Vedle této ryzí falše ale existuje ještě jakýsi mezistav, který je falešný jen částečně. U některých aut jsou v zadním nárazníku vidět koncovky, do kterých i výfuky skutečně míří, jsou za nimi vidět, o skutečné koncovky se ale nejedná. Jde o kovové části nárazníku, které nejsou na výfukové potrubí fyzicky napojeny. Je to řešení stále častější, vlastní je kupříkladu i Škodě Octavia RS (tedy benzinovém, té dieselové jen z půlky) a na místě je otázka, proč to tak je.

Jen o nicotnou show tady výjimečně nejde, tohle řešení má své technické opodstatnění. Výfukové potrubí totiž z teplotou mění svou délku, a to docela znatelně, takže by koncovka někdy trčela o pár milimetrů ven, jindy by byla o pár milimetrů zalezlá v nárazníku. A to není jen estetický problém, složitější by bylo i řešení kontaktu s plasty kolem. Konstruktéři tak raději volí cestu, kdy výfuk nechají volně hýbat a koncovku zafixují v nárazníku. Není to v tu chvíli reálná koncovka, ale má své místo pevně dané, výfukové plyny ji proudí, pouze nechává pracovat výfuk, jak s ohledem na okolnosti zrovna potřebuje.

S tímto vědomím jsme narazili na fotku koncovek výfuku Fordu Mustang GT350. I zde jsou koncovky připevněné v plastu a trubka výfuku se vůči nim může volně pohybovat, ale kromě toho jsou v koncovkách i dvě dírky. Zvedá to obočí, vždyť nemůžou na zvuku nic změnit, a GT350 nic takového ani nepotřebuje. Navíc je to přímo tovární řešení, žádný dodatečný tuning, k čemu tedy to?

Tyto otvory tu nejsou kvůli zvuku, vlastně nemají s výfukem ani s motorem společného vůbec nic kromě svého umístění. Smysl je vážně bizarní a GT350 toto řešení nepoužívá jako jediné. Důvodem je, že použité pneumatiky jsou po zahřátí tak lepivé, že vyhazují štěrk, kamínky a jiné nečistoty za do vzduchu. A protože výfuku a koncovka nejsou spojeny, některým se občas podaří uvíznout právě v oné „nekoncovce”.

Ty dírky jsou tu tedy proto, aby kamínky mohly vypadnout ven, aby nezůstávaly v koncovkách a nechrastily tam, což pochopitelně narušuje jinak ryzí zvukový projev motoru GT350 pro posádku i pro okolí. Inu, svérázná řešení mají někdy svérázné následky, které znovu volají po svérázné nápravě...

Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 1 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 76Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 2 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 77
Výfuky jsou u dnešních sportovně laděných aut (zde Škoda Octavia RS 230) vyvedeny jakoby za koncovku...

Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 3 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 39Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 4 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 40
...s níž nejsou fyzicky spojeny. Což pochopitelně má své důvody

Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 5 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 01
Bizarní je, že právě kvůli prostoru mezi výfukem a koncovkou se do tohoto prostoru mohou při použití lepivých pneumatik dostat kamínky, a tak některá auta (zde výfuk Fordu Mustang GT350) mají v koncovce díru

Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 6 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 02Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 7 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 03Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 8 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 04Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 9 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 05Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 10 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 06Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč je v nich někdy díra? - 11 - ford mustang gt350 koncovky vyfuku 07
Zde Ford Mustang GT350 osobně

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 16 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše