Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?

Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?

7.4.2017 | Marek Bednář | 12 příspěvků

Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.

Napadlo vás někdy, proč jsou lidi tak fascinovaní starými Audi s pohonem všech kol Quattro? Mají dlouhé, pětiválcové motory vystrčené před přední nápravou, tak moc, že se před ně nevejde ani chladič, a chovají se jako kladivo na kolečkách. Přízeň fanoušků jistě nebude jen kvůli letité reklamy, kdy Audi vyjelo na můstek pro skoky na lyžích, něco skutečného za tím být musí.

Kolega Raphael Orlove se tomu podíval na zoubek v řidičské škole Tima O'Neila, mnohonásobného amerického šampiona v rallye, který nám nedávno názorně předváděl, jak správně brzdit na sněhu s ABS. Tentokrát se pod jeho dohledem postavilo proti sobě staré Audi 4000 S Quattro, tedy americká verze Audi 80, vedle novějšího Subaru Impreza. Obě auta měla stejné pneumatiky Yokohama a motory uložené podélně před přední nápravou.

Motor Imprezy je výrazně kratším navíc plochý a s o 70 koní vyšším výkonem. Její systém pohonu kol pracuje s otevřenými diferenciály a viskózní spojkou uprostřed. Audi má plně mechanickou čtyřkolku se středovým a zadním diferenciálem s manuálními uzávěrkami. Jak velkou roli ale bude hrát vyšší výkon za podmínek velice omezené adheze? Žádný, pokud se čtyřkolkou neumíte jezdit na sněhu.

Bylo by velice mylné domnívat se, že stačí pouze otočit volant a zašlápnout plyn do podlahy. Čtyřkolky bývají nedotáčivé a ani jedno z aut na videu není výjimkou. Proto se v jejich případě a za těchto podmínek používá technika impulzního řízení. Neznamená to, že se trhá volantem tam a zpět, jde o využití přenosu hmotnosti na přední nápravu při lehkém brzdění či ubrání plynu. Pak je teprve možno omezeným natočením volantu dát autu impulz k rotaci.

Tato technika funguje u všech aut, jen impuls potřebný k jejich roztočení má různou velikost. Subaru je značně vyváženější, tam opravdu stačí málo. Audi má dlouhý pětiválec s litinovým blokem opravdu daleko vpředu, je nevyvážené. V jeho případě je potřeba větší razance, protože má na směr jízdy poměrně silný vlastní názor. „Nestačí poprosit, musíte štěkat příkazy,” slyšíme na videu.

Zajímá vás onen výsledek? Mezi kužely byla obě auta úplně stejně rychlá. A při krátkém sprintu do kopce bylo Audi dokonce podstatně lepší. I přes to, že je tři dekády staré a o nějakých 70 koní slabší než Impreza. Zásluhu na tom samozřejmě měly uzavřené diferenciály, bez nich je za těchto podmínek velice obtížné využít dostupný výkon. Že by na fascinaci původním Quattrem přece jen něco bylo?

Podívejte se na to sami. A pokud by vás zajímal trochu více technický pohled na rozličné systémy pohonu všech kol, starší článek na toto téma je vám stále k dispozici.

Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 1 - Audi Quattro vs Subaru AWD 01Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 2 - Audi Quattro vs Subaru AWD 02Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 3 - Audi Quattro vs Subaru AWD 03Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 4 - Audi Quattro vs Subaru AWD 04Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 5 - Audi Quattro vs Subaru AWD 05

Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 6 - Audi Quattro vs Subaru AWD 06Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 7 - Audi Quattro vs Subaru AWD 07Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 8 - Audi Quattro vs Subaru AWD 08

Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 9 - Audi Quattro vs Subaru AWD 09Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 10 - Audi Quattro vs Subaru AWD 10Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 11 - Audi Quattro vs Subaru AWD 11

Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 12 - Audi Quattro vs Subaru AWD 12Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 13 - Audi Quattro vs Subaru AWD 13Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 14 - Audi Quattro vs Subaru AWD 14Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 15 - Audi Quattro vs Subaru AWD 15Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 16 - Audi Quattro vs Subaru AWD 16Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 17 - Audi Quattro vs Subaru AWD 17Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru? - 18 - Audi Quattro vs Subaru AWD 18
V zatáčkách jsou si auta časem rovna, v přímce do kopce má mnohem slabší Audi navrch, ať už ho řídí kdokoli z obou pilotů. V každém případě je to krásná podívaná

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše