Reklama

Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby

Na autech se za poslední století změnilo skoro vše, jedna věc ale zůstává po celou tu dobu prakticky stejná - hydraulické brzdy. I jejich éra se ale prý chýlí ke konci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby

2.5.2018 | Mirek Mazal | 8 příspěvků

Na autech se za poslední století změnilo skoro vše, jedna věc ale zůstává po celou tu dobu prakticky stejná - hydraulické brzdy. I jejich éra se ale prý chýlí ke konci.

Denně se setkáváme s tématem elektrické revoluce v automobilovém průmyslu, jejíž součástí je i čím dál tím větší zapojení elektroniky do řízení všech systémů. Jeden aspekt ale zůstává stranou dominantního proudu pozornosti. Brzdy si stále zachovávají přímou vazbu mezi pedálem a brzdiči. Ve své podstatě jsou stále plně analogovým systémem, do kterého se elektronika občas plete jen prostřednictvím zásahů ABS.

V nedávném rozhovoru komentoval pro Car and Driver možná řešení „digitalizace” brzd výkonný ředitel italského Bremba Giovanni Canavotto po boku kolegy ze severoamerické divize Daniela Sandberga. A řekl, že časy hydraulických brzd jsou u konce. Prý se brzy dočkáme hotové náhrady, která se stane v sériově vyráběných silničních autech velmi rychle standardem.

„Elektronické brzdové systémy se stanou silným trendem příští dekády. Systémy brzdění po drátě přináší nám i automobilkám flexibilitu ohledně ladění. Využíváme to už léta ve Formuli 1. Auta mohou být v budoucnosti přizpůsobena řidiči a vytvářet měkký nebo pevný dojem, mít kratší nebo delší dráhu pedálu, podobně jako jízdní režimy odpružení a řízení v současné době,“ uvedl Canavotto.

Dalším důvodem, proč budou elektruhydraulické brzdy důležitou součástí, je sílící trend touhy výrobců zavádět proud do všech funkcí a systémů po celém automobilu. „Většina automobilek touží elektrifikovat kompletní vozidlo, a to i mimo hnací ústrojí. Brzdy po kabelech nezávisí na elektromotoru, ani nejsou nutné 48voltové systémy,“ dodal Sandberg.

Byť se v sériových autech má tato novinka začít masivně rozmáhat během pár let, kompletní nahrazení hydrauliky bude podle obou pánů pomalý proces, podobný přechodu od bubnů ke kotoučům. Je zapotřebí nespěchat s vývojem, zvláště řídicí software vyžaduje čas, protože elektrické systémy mají tendenci fungovat v režimu zapnuto/vypnuto. Zatím se běžně setkáváme s elektronickou parkovací brzdou, která je mezikrokem mezi starou technologii a novým směrem a zrovna u ní není víceméně binární fungování problémem.

U provozních brzd se musí správně nastavit souhra všech částí, aby komplet fungoval jako sehraný celek. Zatímco v současném brzdovém systému řidič působí sešlápnutím pedálu na hlavní brzdový válec a ten vyvíjí hydraulický tlak potřebný pro zastavení kola, proti tomu elektrohydraulická soustava zásobuje brzdy kapalinou z vysokotlaké nádrže, která je dimenzovaná pro několik brzdných úkonů. Jakmile řidič stiskne brzdový pedál, řídicí jednotka vypočítá požadované brzdné tlaky na každém kole a pomocí nezávislých tlakových modulátorů zareaguje na zastavení otáčejících kol. Systém používá snímač jízdy a tlakový senzor na pedálu pro změření rychlosti a síly příkazu řidiče. Řídicí jednotka zpracovává všechny informace a generuje impulsy dalším akčním členům.

Brzdové systémy využívající elektroniku a elektrické ovládací prvky mají velké výhody proti hydraulice, například signály jsou rychlejší a lépe ovladatelné, tlak působí rovnoměrně na všechny brzdiče, do nohy se nevrací pulsování ABS, kabelové svazky s řídící jednotkou šetří hmotnost. Výsledkem je nejen komfortnější chování, ale hlavně kratší brzdná dráha. V případě selhání počítače se technika vrátí čistě k hydraulickému postupu.

Brzdy pod kontrolou počítače se používají v letectví, v automobilech byly a jsou výjimkou. Slova šéfů Bremba ale vrací vzpomínky na první použití tohoto systému v automobilech, o které se postaral Mercedes-Benz, kdo také jiný. Němci se pokusili s „brzdami po drátě” debutovat už v roce 2001. Převratný vynález krotil nejprve třídu SL a později i modely třídy E, SLR či auta Maybachu, pokus ale dopadl naprostým fiaskem. Mercedes od použití problémového systému rychle upustil a dodnes se k němu nevrátil.

Z konvenčních aut dnes mají toto řešení zřejmě jen nové Alfy Romeo, kterým je vyčítáno zejména necitlivé dávkování brzdného účinku v nízkých rychlostech. A prosadil se celkem přirozeně také u hybridů, třeba těch od Toyoty a Lexusu, kde je zřejmě jedinou cestou, jak účinně kombinovat brzdění s pomocí elektromotorů a klasických brzd.

Italové nyní říkají, že tohle řešení dostanou prakticky do všech aut. Sami posuďte, jestli je to dobře nebo špatně - systém má své nesporné výhody, jako třeba elektrický posilovač řízení. Má ale také velmi podobné nevýhody, jejichž rozumné řešení může být během na velmi dlouhou trať...

Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 1 - Elektronicky brzdovy system se blizi 01Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 2 - Elektronicky brzdovy system se blizi 02Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 3 - Elektronicky brzdovy system se blizi 03Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 4 - Elektronicky brzdovy system se blizi 04Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 5 - Elektronicky brzdovy system se blizi 05Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 6 - Elektronicky brzdovy system se blizi 06Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 7 - Elektronicky brzdovy system se blizi 07Vaše příští auto bude mít tyhle brzdy, říkají Italové. Němci si na nich ale vylámali zuby - 8 - Elektronicky brzdovy system se blizi 08
Brembo říká, že se s vývojem brzdění po drátě dostalo do takové fáze, že jej brzy bude s to dostat do prakticky jakéhokoli nového auta

Zdroj: Car and Driver

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků