Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?

2.9.2017 | Marek Bednář | 26 příspěvků

Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.

Podle některých jsou spalovací motory mrtvé a čekají jen na svůj soudný den. A podle jiných ne až tak. Toyota zjevně patří mezi ty druhé, neboť si nechala patentovat vlastní systém variabilního kompresního poměru. Informují nás o tom obrázky z amerického patentového úřadu, na kterých vidíme výkresy ojnic s proměnlivou délkou u pístního čepu.

Samotný nápad s proměnlivým kompresním poměrem vám nemusí přijít nový, jenže konkrétní řešení Toyoty je nové. Představuje úplně odlišnou cestu k výsledku stejnému, jakého dosahuje Infiniti s motorem VC-T. Zatím se k nám nedostala prohlášení typu „tento motor zabije diesely”, ale také nevidíme oficiální představení novinky, nýbrž pouze patentové obrázky. Ty ukazují, že celá změna kompresního poměru bude probíhat v ojnici, nikoliv úplně mimo klikovou skříň jako u Infiniti.

Ojnice má na každé straně jeden píst, který je ovládán motorovým olejem pod tlakem. Ventil uprostřed pouští olej do jednoho nebo druhého pístu z lůžka na klikovém ložisku v závislosti na tlaku oleje. Při nižším tlaku oleje má ojnice menší délku a kompresní poměr je tedy nižší. Když tlak oleje překročí určitý práh, ventil se přepne a pustí ho do druhého pístu, ojnici prodlouží a tak zvýší kompresní poměr.

Toyota nicméně v dokumentaci udává, že je možné ventil nastavit i opačně, tedy že by při nižším tlaku oleje (tj. teoreticky při nižších otáčkách) byl kompresní poměr větší a při vyšším tlaku oleje by byl kompresní poměr menší. Nakolik je kompresní poměr plynule variabilní a jaké jsou jeho dvě hraniční hodnoty, zatím nevíme.

Pochopitelně, díváme se na patentové obrázky, takže si nemůžeme být jisti, kdy - a zda vůbec - něco takovéhoto uvidíme v produkčních Toyotách. Nevýhody tohoto systému jsou nasnadě - už pravděpodobně těžší ojnice je potíž, může vyvstat potřeba těžších protizávaží na klikové hřídeli, motor by mohl pracovat s nižšími maximálními otáčky, mohl by se méně ochotně vytáčet...

To všechno je možné, na druhé straně by ale stála možnost měnit kompresní poměr v celém různých otáčkách motoru a jeho efektivitu tím zvýšit klidně o desítky procent. Počkejme si na oficiální představení automobilkou, to jistě řekne víc.

Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 1 - toyota variabilni delka ojnice patent 01Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 2 - toyota variabilni delka ojnice patent 02Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 3 - toyota variabilni delka ojnice patent 03Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 4 - toyota variabilni delka ojnice patent 04Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 5 - toyota variabilni delka ojnice patent 05Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 6 - toyota variabilni delka ojnice patent 06Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 7 - toyota variabilni delka ojnice patent 07Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 8 - toyota variabilni delka ojnice patent 08Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 9 - toyota variabilni delka ojnice patent 09Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 10 - toyota variabilni delka ojnice patent 10
Podle toho, do kterého pístku v ojnici pustíte tlakový olej, je kompresní poměr menší nebo větší

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 26 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše