Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců
9.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Toto je začátek konce pěti a šestiválcových motorů Volvo. Severská značka ještě letos rozjede jejich náhradu novou generací pohonných jednotek VEA.
Švédsko-čínské Volvo už předloni na podzim horlivě hlásilo, že má v úmyslu ze své nabídky - v rámci snižování papírové i skutečné spotřeby - kompletně odstranit motory s více než čtyřmi válci. Letos na podzim začne své předsevzetí skutečně plnit novou generací motorů VEA (Volvo Engine Architecture).
Základních technologických pilířů těchto pohonných jednotek bude jistě více, Volvo však považuje za jeden z nejdůležitějších konstrukčních prvků vylepšený systém přímého vstřikování common-rail pro vznětové agregáty, který dostal dokonce i své vlastní označení i-ART.
Pokud máte rádi technickou rozborku a čekáte kompletní výčet změn, patrně budete zklamáni. Volvo pouze uvedlo, že na rozdíl od jiných řešení tohoto typu vstřikování se společným rozvodným potrubím vysokotlaké větve palivového systému místo jednoho tlakového snímače použilo tlakové senzory zvlášť pro každý vstřikovač. „Každý injektor má ve své horní části vlastní miniaturní řídicí jednotku monitorující tlaky a pomocí této informace motor upravuje časy a velikost dávek vstřiku,“ píše se v tiskové zprávě.
Zní to možná poněkud triviálně, podstatné ale je, že palivová soustava i díky dalším úpravám bude schopna pracovat s tlakem až 2 500 barů a Volvo si proto od svého řešení slibuje další snížení spotřeby i emisí. Ze stejných důvodů začne automobilka navíc kombinovat motory VEA s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. „Nové pohonné jednotky vylepší uspokojení z jízdy díky své agilitě, kultivovanosti a odezvě a o to samé se rovněž postará nový, hladce řadicí automat,“ prohlásil Derek Crabb, viceprezident automobilky Volvo odpovědný za divizi vývoje motorů.
Výroba agregátů série VEA bude probíhat ve vlastní režii firmy, konkrétně v továrně ve švédském Skövde. S nasazením do prozatím nespecifikovaných modelů pak zákazníci můžou počítat ještě před koncem letošního roku.
Už i Volvo nově říká, že se „vidlicové osmiválce v osobních automobilech mění na dinosaury“, což asi nepřekvapí, vzhledem k tomu, že je ve své historii mělo pouze dva a z toho se jeden montoval do užitkových vozů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 9 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nejnovější články
- Němec 20 let pátral po vzácném Lamborghini, které patřilo jeho otci. Nakonec se dočkal zázraku
před 8 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 9 hodinami - 80 procent všech vyrobených Mercedesů G stále jezdí. Značka doufá, že u elektrické verze to bude stejně, ale jak by mohlo?
před 11 hodinami - Poslední novinka Dacie se ukázala v úplném základu. Je skoro nejdražší ze všech, přesto nemá ani dva stěrače
včera - Němci vyzkoušeli novou čínskou Škodu Fabia, v poměru schopností a ceny je pro ně v úplně jiné dimenzi
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.06. 23:25 - Předseda
- Volkswagen obecne 05.06. 22:57 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.06. 22:51 - abgx1
- Rychlodotazy 05.06. 20:39 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 05.06. 18:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 05.06. 17:09 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:25 - jerry
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.06. 12:00 - delphin