Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB

8.11.2016 | Petr Prokopec | 14 příspěvků

Koncern VW šetří, kde může. Nyní hlásí, že úspěšně „ořezal” svou klíčovou část techniky a nejen to - auta na ní chce stavět ještě skoro dvě dekády.

S modulární platformou MQB alias Modularer Querbaukasten nás koncern VW seznámil v roce 2012. Od té doby vznikl bezpočet aut, která tuto architekturu používají. Nejznámější je přitom čtveřice A3/Golf/Leon/Octavia, posledními přírůstky jsou pak SUV Škoda Kodiaq a Volkswagen Atlas/Teramont. MQB je pro Němce nepochybně klíčovým stavebním prvkem jeho úspěchů posledních let, jenže sám Herbert Diess, šéf VW jako značky, nedávno zmínil, že se s ní pojí přílišné náklady. A něco takového se v době škrtů na všech frontách nehodí.

Znovu Diess nyní uvedl, že koncern již dosáhl „výrazného pokroku“ v rámci snižování nákladů spojených právě s MQB, technické úpravy ale nejsou tím jediným, co náklady VW sníží. Diess dále řekl, že automobilka s platformou MQB počítá i minimálně po dvě příští generace dnešních modelů. Během této doby bychom se měli dočkat řady produktů primárně používajících pohon předních kol (počítá se samozřejmě i s připojitelnou zadní nápravou), které stanou na této platformě a pokryjí malá auta až vyšší střední třídu.

Toto rozpětí souvisí s plány VW, dle kterých by počet aut postavených na platformě MQB měl narůst ze dvou milionů v roce 2014 na sedm milionů v roce 2018. Podle Diesse je podstatné, že „platformu lze použít bez výraznějších dalších investic“. Německý koncern by díky tomu mohl zrealizovat další ze svých plánů, jenž počítá s růstem ziskové marže na 4 procenta do roku 2020. Oproti dřívějšku tak došlo k jisté korekci, původně se počítalo s 6 %.

Někdejších plánů se ale Diess rozhodně nechce vzdát, neboť 4 % jsou prý minimem pro přežití, 6 % pak nutností pro budoucí investice. Ani u těch se ale VW Group nechce zastavit, místo toho do budoucna počítá s ještě větším ziskem při nižších nákladech, než jaké budou spojeny s konkurenčními produkty. Toho Němci chtějí dosáhnout jak zachováním MQB, tak i novou dohodou s dělníky, jenž uspoří 3,7 mld. Eur (cca 99,9 mld. Kč).

Snad nejznámější modulární architekturu světa budou od příštího roku používat také nové generace Volkswagenu Polo a Seatu Ibiza, stejně jako jejich SUV deriváty. Stejný krok pak čeká i příští VW CC a Touareg či druhou generaci spřízněné trojice up!/Citigo/Mii.

V tomto případě asi není důvod něco namítat, nad záměrem neposunout dále jednu z klíčových technických součástí nejprodávanější vozů po další dvě generace, tedy přibližně do roku 2030, je ale třeba se pozastavit. Dá se očekávat, že MQB za tu dobu projde jistou evolucí, přesto může podobné omezení investic dostat VW do docela jiné pozice, než nyní předpokládá - konkurence nespí nikdy a 14 let neprospí skoro jistě. MQB je dnes dobré a velmi konkurenceschopné řešení, jestli jím ale bude skoro za dvě dekády, dnes nikdo ve Volkswagenu nemůže ani tušit. Zvláště pokud čerstvě prošlo úpravami, které mají snížit výrobní náklady...

Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 1 - Volkswagen Golf MQB 01Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 2 - Volkswagen Golf MQB 02Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 3 - Volkswagen Golf MQB 03Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 4 - Volkswagen Golf MQB 04Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 5 - Volkswagen Golf MQB 05Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB - 6 - Volkswagen Golf MQB 06
Platformu MQB představil koncern VW Group v roce 2012. Již tehdy přitom uváděl, že podepírat bude na 60 modelů. Finální číslo ale nejspíše bude ještě vyšší

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše