Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Žene se VW do průšvihu? Další dvě dekády nepřijde s náhradou MQB
8.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern VW šetří, kde může. Nyní hlásí, že úspěšně „ořezal” svou klíčovou část techniky a nejen to - auta na ní chce stavět ještě skoro dvě dekády.
S modulární platformou MQB alias Modularer Querbaukasten nás koncern VW seznámil v roce 2012. Od té doby vznikl bezpočet aut, která tuto architekturu používají. Nejznámější je přitom čtveřice A3/Golf/Leon/Octavia, posledními přírůstky jsou pak SUV Škoda Kodiaq a Volkswagen Atlas/Teramont. MQB je pro Němce nepochybně klíčovým stavebním prvkem jeho úspěchů posledních let, jenže sám Herbert Diess, šéf VW jako značky, nedávno zmínil, že se s ní pojí přílišné náklady. A něco takového se v době škrtů na všech frontách nehodí.
Znovu Diess nyní uvedl, že koncern již dosáhl „výrazného pokroku“ v rámci snižování nákladů spojených právě s MQB, technické úpravy ale nejsou tím jediným, co náklady VW sníží. Diess dále řekl, že automobilka s platformou MQB počítá i minimálně po dvě příští generace dnešních modelů. Během této doby bychom se měli dočkat řady produktů primárně používajících pohon předních kol (počítá se samozřejmě i s připojitelnou zadní nápravou), které stanou na této platformě a pokryjí malá auta až vyšší střední třídu.
Toto rozpětí souvisí s plány VW, dle kterých by počet aut postavených na platformě MQB měl narůst ze dvou milionů v roce 2014 na sedm milionů v roce 2018. Podle Diesse je podstatné, že „platformu lze použít bez výraznějších dalších investic“. Německý koncern by díky tomu mohl zrealizovat další ze svých plánů, jenž počítá s růstem ziskové marže na 4 procenta do roku 2020. Oproti dřívějšku tak došlo k jisté korekci, původně se počítalo s 6 %.
Někdejších plánů se ale Diess rozhodně nechce vzdát, neboť 4 % jsou prý minimem pro přežití, 6 % pak nutností pro budoucí investice. Ani u těch se ale VW Group nechce zastavit, místo toho do budoucna počítá s ještě větším ziskem při nižších nákladech, než jaké budou spojeny s konkurenčními produkty. Toho Němci chtějí dosáhnout jak zachováním MQB, tak i novou dohodou s dělníky, jenž uspoří 3,7 mld. Eur (cca 99,9 mld. Kč).
Snad nejznámější modulární architekturu světa budou od příštího roku používat také nové generace Volkswagenu Polo a Seatu Ibiza, stejně jako jejich SUV deriváty. Stejný krok pak čeká i příští VW CC a Touareg či druhou generaci spřízněné trojice up!/Citigo/Mii.
V tomto případě asi není důvod něco namítat, nad záměrem neposunout dále jednu z klíčových technických součástí nejprodávanější vozů po další dvě generace, tedy přibližně do roku 2030, je ale třeba se pozastavit. Dá se očekávat, že MQB za tu dobu projde jistou evolucí, přesto může podobné omezení investic dostat VW do docela jiné pozice, než nyní předpokládá - konkurence nespí nikdy a 14 let neprospí skoro jistě. MQB je dnes dobré a velmi konkurenceschopné řešení, jestli jím ale bude skoro za dvě dekády, dnes nikdo ve Volkswagenu nemůže ani tušit. Zvláště pokud čerstvě prošlo úpravami, které mají snížit výrobní náklady...
Platformu MQB představil koncern VW Group v roce 2012. Již tehdy přitom uváděl, že podepírat bude na 60 modelů. Finální číslo ale nejspíše bude ještě vyšší
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva