První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku

Jeep se znovu uchází o sympatie evropských zákazníků. Pojďme se krátce podívat, co nabízí čtvrtá generace modelu Grand Cherokee.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku

15.3.2011 | Roman Kalina | 6 příspěvků

Jeep se znovu uchází o sympatie evropských zákazníků. Pojďme se krátce podívat, co nabízí čtvrtá generace modelu Grand Cherokee.

Svět se mění a Jeep s ním

Dávno skončily doby, kdy se Grand Cherokee hřál na výsluní kategorie luxusních terénních čtyřkolek. I když Jeep stále vyrábí pro terén skvělé automobily, trh s velkými SUV se posunul trochu jinam a hodnoty světlé výšky, nájezdových úhlů či počet uzávěrek diferenciálů se ocitly v pořadí kritérií až na úplném konci.

Plejáda nových modelů, které v druhé polovině minulého desetiletí ovládly prodeje v segmentu velkých SUV, se chlubí úplně jinými hodnotami, jsou uživatelsky mnohem přátelštější a v mnoha ohledech se už ani nesnaží vypadat jako klasický off-road. I když třetí generace „granda“ (řada WK) měla pod kapotou oceňovaný vznětový šestiválec od Mercedesu, na silnici se tento automobil se zadní tuhou nápravou choval jako neohrabaný náklaďák s necitlivým řízením a charakteristickým vlněním zadní části vozu. Velkého uznání se navíc tento jeep nedočkal ani u vyznavačů off-roadu, neboť mu pro změnu chyběl pořádný rám a také světlá výška neodpovídala hodnotám, které dávají automobilu v terénu šanci na úspěch. Bylo jasné, že nástupce se musí někam posunout a s ohledem na situaci na trhu se dalo očekávat, že směrem k vyznavačům off-roadu to asi nebude...

Nevěštěme ale nic z křištálové koule a podívejme se, co nový Grand Cherokee konkrétně nabízí. Od konce loňského roku se totiž prodává i u nás a my jsme jej mohli poprvé krátce vyzkoušet.


První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 1 - JeepGRCH JeepGRCH24První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 2 - JeepGRCH JeepGRCH22První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 3 - JeepGRCH JeepGRCH21

Tak trochu Mercedes, luxusnější interiér

I když Chrysler dnes patří pod křídla italského Fiatu, vývoj čtvrté generace Grand Cherokee probíhal ještě ve spolupráci s koncernem Daimler, a tak se novinka dočkala některých komponentů z druhé generace Mercedesu třídy M. Výsledkem je v celkové historii značky vůbec první Grand Cherokee s nezávisle zavěšenými koly a vzduchovým odpružením. Z hlediska konkurence je to zcela logický postup a s jiným řešením by na evropském trhu asi neměl šanci na úspěch. Jak už to bývá obvyklé, nová generace „granda“ narostla do všech stran. Rozvor se zvětšil o 13,4 cm (2915 mm) a celková délka o 8 cm (4822 mm). Zbrusu nová samonosná karoserie má příznivější koeficient odporu vzduchu cx (0,37), což snížilo hladinu hluku uvnitř vozu a také spotřebu paliva. Grand Cherokee přesto vypadá svalnatě a o jeho původu není pochyb nejen kvůli přední masce s tradičními sedmi otvory, ale také díky boční linii a hranatým výřezům pro kola.

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 4 - JeepGRCH JeepGRCH14První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 5 - JeepGRCH JeepGRCH15První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 6 - JeepGRCH JeepGRCH06

Směrem k luxusu se výrazně posunul interiér. Pochvalu si zaslouží měkčené materiály i zpracování, což umocňuje design nejlepší verze Overland, která je zatím jako jediná dostupná na českém trhu. Tvarem, velikostí i průměrem věnce potěší volant. Kontaktní bod řidiče a automobilu je v případě nejvyšší výbavy z části dřevěný, elektricky nastavitelný ve dvou osách a také vyhřívaný. Navigace a multimediální systém s pevným diskem se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky, jeho součástí je i připojení mobilního telefonu přes bluetooth a LCD slouží také k promítání obrazu z parkovací kamery. Do standardu patří také kožené čalounění, částečně kůží obšitá palubní deska, výplně z pravého dřeva, přední vyhřívaná i ventilovaná sedadla, střešní okno nebo dvacetipalcová kola. Připlatit si musíte pouze za DVD systém pro zadní sedadla s LCD obrazovkou, střešní okno, tažné zařízení a také metalický lak. V interiéru je místa dostatek, široká karoserie poskytuje prostor i trojici cestujících ve třetí řadě.

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 7 - JeepGRCH JeepGRCH16První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 8 - JeepGRCH JeepGRCH19První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 9 - JeepGRCH JeepGRCH17

Zavazadelník, ukrytý pod elektricky ovládaným víkem, má relativně vysokou nakládací hranu, ale jinak je dobře využitelný. Výrobce udává objem 782 litrů, to však platí pouze při jeho naplnění až po strop. Přední sedadla s vyšitým logem Overland vypadají pohodlně, ale opěradlo je poněkud ploché a záda nekopíruje tak, jak je zákazník v této kategorii zvyklý.

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 10 - JeepGRCH JeepGRCH12První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 11 - JeepGRCH JeepGRCH13První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 12 - JeepGRCH JeepGRCH18

Solidní motor i jízdní vlastnosti

Pohonné ústrojí vychází z předchozí generace. Vylepšení se týká hlavně trakčních schopností. Díky aplikaci řídícího systému Select-Terrain, který nabízí několik režimů chování automobilu podle povrchu (sníh, kameny, písek a bláto), po kterém se pohybuje tak jako to známe z landroverů nebo posledního landcruiseru. V nabídce jsou dvě zážehové pohonné jednotky: klasický osmiválec HEMI 5,7 litru (268 kW) a nový celohliníkový šestiválec Pentastar 3,6 litru (216 kW) se čtyřmi ventily na válec a variabilním časováním jejich zdvihu, který pracoval také pod kapotou testovaného vozidla.

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 13 - JeepGRCH JeepGRCH11

Nový motor je podstatně úspornější než jeho čtyřlitrový předchůdce, ale velký spořílek to také není, i když s pětistupňovou samočinnou převodovkou od Mercedesu si docela dobře rozumí. Starší automat suverénně využívá širokého rozpětí otáček motoru, řadí plynule a bez cukání i ve srovnání s novými sedmistupňovými ústrojími konkurence. Šestiválci stačí benzín oktanového čísla 91, ale stejně ho spořádá minimálně 12 litrů na každých 100 km. Pokud se budete snažit, přiblížíte se k desetilitrové hranici, ve městě ale počítejte se spotřebou 15 litrů a výše.

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 14 - JeepGRCH JeepGRCH20První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 15 - JeepGRCH JeepGRCH02První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 16 - JeepGRCH JeepGRCH03

Zmiňované vzduchové odpružení je k dispozici pouze pro model V8, šestiválec disponuje výhradně konvenčními vinutými pružinami. Jízdní vlastnosti se však posunuly o generaci. „Granda“ nerozhodí rychle projetá zatáčka ani vyhýbací manévr, hřebenové řízení má překvapivě rychlou odezvu od kol a nepostrádá ani přesnost. Jeep se také málo naklání a přitom si nebudete stěžovat na komfort odpružení. Snad jen při přejezdu příčných nerovností pronikají rázy do interiéru více, než by bylo příjemné.

V terénu stále nad průměrem, i proto zaujme

Terénní schopnosti moc zákazníků tohoto segmentu neocení a pokud někdo hledá luxusní off-road, většinou dnes končí u Toyoty Land Cruiser, která disponuje jako jediná rámem. V tomto ohledu se s japonskou klasikou nemůže měřit ani Grand Cherokee, přesto je na tom mnohem lépe než ostatní konkurence. Ověřený systém pohonu všech kol a účinná terénní redukce (1:2,72) umožňuje plazivý pohyb terénem, i když je třeba být obezřetný, neboť karoserie skýtá jistá omezení daná nižší světlou výškou (205 mm) a menšími nájezdovými úhly. Pro motor V6 není k dispozici špičkový systém Quadra-Drive II, ale pouze Quadra-Trac II, který disponuje zavíratelným mezinápravovým diferenciálem a regulací prokluzu kol pomocí brzd, což má v těžkém terénu své limity. Na konkurenci provedení s šestiválcem ztrácí také tím, že utáhne brzděný přívěs nejvýše do hmotnosti 2,2 tuny (s motorem V8 je to až 3,5 t).

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 17 - JeepGRCH JeepGRCH04První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 18 - JeepGRCH JeepGRCH05První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 19 - JeepGRCH JeepGRCH01

Čtvrtý díl seriálu Grand Cherokee je i díky rozumné cenové politice importéra v mnoha ohledech pozoruhodný, i když rezervy samozřejmě má. Je však skvělé, že se po delší době americká legenda opět nadechla k plnohodnotnému životu. Až nabídku rozšíří o nový turbodiesel, bude tento jeep představovat plnohodnotnou alternativu ostatní konkurenci v segmentu.

Technické údaje

Jeep Grand Cherokee 3.6 L V6 Overland

Motor

Zážehový, vidlicový šestiválec 3,6 l
Objem: 3 604 ccm
Největší výkon: 210 kW (281 k) při 6 350 ot./min
Největší točivý moment: 347 N.m při 4 300 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová samočinná převodovka s terénní redukcí, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 206 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 16 l
Mimo město: 8,8 l
Kombinovaná: 11,4 l
Objem palivové nádrže: 93,5 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 822 mm
Šířka: 1 943 mm
Výška: 1 781 mm
Rozvor náprav: 2 915 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 354 kg
Užitečná hmotnost: 595 kg Základní objem zavazadlového prostoru: 752 l

Výbava a cena

Cena v základní výbavě: 1 296 900 Kč

První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 20 - JeepGRCH JeepGRCH07První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 21 - JeepGRCH JeepGRCH08První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 22 - JeepGRCH JeepGRCH10První test Jeep Grand Cherokee: zpátky i v Česku - 23 - JeepGRCH JeepGRCH09

Roman Kalina

Diskuze 6 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama